Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgare och däcksarbetare ute på vägarna har riskabla jobb. För sex, sju år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. Alla företag i fem län fick krav på sig att kalla in skyddsfordon, TMA-bilar, vid allt arbete på särskilt utsatta vägar.

Tanken var att de generella kraven skulle utvidgas, så att reglerna blev lika i hela landet.

Men verket fick kalla fötter och gjorde en helomvändning. Transport spjärnade emot. Förbundet drev flera ärenden till domstol, men förlorade i två instanser.

Generellt krav på TMA är orimligt och oproportioneligt, ansåg både domstolarna och Arbetsmiljöverkets jurister. I stället ska bärgningsföretagen göra vanliga riskbedömningar, enligt Arbetsmiljölagen.

När domstolsutslaget kom i höstas var en fråga given: Vad skulle hända med alla de hundratals vitesbeslut som verket skickat ut i fem län, bland annat Stockholm?

Efter veckor av tystnad från verksledningen kom beslutet. Inriktningen blir att häva samtliga generella TMA-beslut. Arbetet med att återkalla dem ska starta i januari.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är bestört:

– I dag på morgonen bestämde vi oss för att driva frågan ända upp i Högsta förvaltningsdomstolen. Det är ofattbart att Arbetsmiljöverket inte värderar människoliv högre.

Snacket om att det inte proportioneligt med generella regler tycker Miljeteig är svårsmält. Han reagerar också mot att olika aktörer gör helt olika bedömningar när de handlar om säkerheten.

När Trafikverket skickar ut folk för att laga exempelvis vajerräcken åtföljs de alltid av minst en TMA-bil, ofta två. Han säger:

– Tidigare har arbetsmarknadens parter tillsammans uppvaktat Arbetsmiljöverket i just den här frågan, och då begärt föreskrifter. Alltså tydliga regler, lika för alla över hela landet. Verkets inspektörer har dessutom drivit flera ärenden mot företag som motsatt sig TMA-skydd.

– Nu väljer man ändå en linje där dålig arbetsmiljö blir ett konkurrensmedel. Visst, vi ser att en del seriösa företag försöker göra riskbedömningar inför bärgningsuppdragen. Men i många fall kommer bedömningarna att bli rena skrivbordsprodukter.

Hur ska Transport hantera den uppkomna situationen?

– Vi jobbar med att ta fram en ny facklig strategi. I Högsta förvaltningsdomstolen krävs prövningstillstånd, om rätten ska ta upp ärendet. Tyvärr tror jag inte att vi får ett sådant, men vi måste ändå försöka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter v:
    19 september, 2019

    Detta beslut tagits av personer som inte har varit utsatta eller insatta i verkligheten ute på vägarna.
    Lagstiftningen måste ändras samt hårdare straff för de som inte visar hänsyn till det budskap som visas på tmabilarna. Stress/hänsyn och trötta förarare samt tidspress är de faktorer som måste/ska åtgärdas.
    Hur gör vi detta.
    Svaret är enkelt, visa respekt och hänsyn så slipper vi detta.

    20 års erfarenhet av att arbeta i denna miljö.
    Följ denna lilla rekomendastion så vi som jobbar på vägarna kan komma hem till våra nära och kära var kväll och njuta av livet.

  2. Claes Olsson:
    19 september, 2019

    Det är inte så konstigt att man inte vågar ta ett sånt beslut. Pengar styr och människor är ersättbara.

  3. Börje Nyh:
    1 september, 2019

    Med all trafik som har brott i dag tycker jag att ett TMA skydd är ett måste för att varna o skydda vi har ju hört om noll visionen av Tingvall

  4. Benny Jonsson:
    23 juni, 2019

    Jobba Elias på vägen så fattar du TMA bilarnas nödvändighet för att skydda dom som jobbar vid eller på vägen.
    När nu beslutet är taget kan fallet bli att Polisen kallas ut och stänger vägen medans bärgning pågår eller vid vägbygge/reparation stängs vägavsnittet och DU mfl tvingas köra på mindre vägar = trafikomläggning.
    För ni bilister kan inte släppa gasen och visa respekt för dom som har sin arbetsplats på vägen och att deras familjer vill ha hem sina fäder OSKADDA.

  5. Elias:
    10 februari, 2019

    Tma-beslut var helt o hållet fel fattat. Det bara kostar massa pengar och mer problem för företagaren som vill överleva. Då kommer arbetsmiljöverket med en sånt dum ide, så klart det var rätt beslut att häva tma-krav.

  6. Patrik:
    28 januari, 2019

    Inför tjänstemannaansvar/Ämbetsmannaansvar så kanske det inte är så roligt att stifta puckade lagar och regler.

  7. Sören andersson:
    28 januari, 2019

    Arbetsmiljöverket bör byta namn till regelverket. Gör inget bara skriver nya regler som dom skyddar sej bakom.

  8. Magnus Fredlund:
    26 januari, 2019

    Återkommande problem i samhället, fel beslutsfattare som sitter på fel stolar. Dålig kunskap orsakar oftast till dåliga beslut.

    Jag personligen har stor erfarenhet att jobba ute på vägarna både för kommun och Trafikverket. Och jag kan säga utan överdrift ,att även om man har två TMA på arbetsplatsen så visa 60 procent av bilisterna ingen hänsyn när det gäller hastighet och vettigt uppförande vid provisoriska arbetsområden.

    Nej, sätt ut det där J- vla skrivbordet de sitter vid på E4 ,så kan de få en verklig upplevelse hur det är

  9. Benny Jonsson:
    25 januari, 2019

    Pga den stress som finns i hela samhället och mest i trafiken borde nu alla bärgare åtföljas av en polisbil där vägen avstängs helt vid bärgning. Detta borde alla bärgningsföretag kräva för att bärgning skall påbörjas.

    Har kört tradare i 16år och sett många idioter ibland privatbilismen.

  10. Tord:
    28 december, 2018

    TMA skydd är ett fantastiskt instrument för att skydda personal vid vägarbete,bärgning etc etc men efter att ha sett Tv 5 programmet vägens hjältar undra jag hur mycket skydd det är när man ställer TMA bilen 5-6 meter bakom dom som ska skyddas! På en motorväg med tillåten hastighetpå 110 ska TMT-at stå på 75 m avstånd =halva hastigheten + 20 m,med kortare avstånd blir ju tyvärr en dödsfälla för personal som utför sitt arbete!

  11. Mikael:
    29 november, 2018

    Helt jäkla sjukt. Nån högt uppsatt nisse inom arbetsmiljöverket kanske ska åka med på dessa arbeten för att se vilka hjältar vi har som vågar utsätta sig för fara för att hjälpa folk med bla punktering.
    Detta öppnar ju även upp för att vi kanske kommer få utländska åkare inom denna sektor oxå då alla kraven försvinner.
    Idioti

  12. Claes Björk:
    28 november, 2018

    Som sagt värdera människoliv är ett måste nära och kära vill ha hem sina bröder och systrar efter jobbet något annat finns inte.Ett krav för att utföra jobbet annars ingen bärgning.

  13. Ronny:
    28 november, 2018

    Tycker att dom ”intelligenta” personerna i Arbetsmiljöverket borde ut och jobba med bärgare och andra som jobbar efter vägarna! Efter dom bytt underkläderna så hade nog besluten blivit ett annat!! För jä.. ligt att inte säkerheten är värd mer i vissa yrken. Skamligt, men visar på hur otroligt ointelligenta personer alltid hamnar på fel plats.

  14. Kjell Strömstedt:
    27 november, 2018

    Man kan ju undra varifrån påtryckningarna mot AMV kommer ifrån?

  15. Jörgen Gustafsson:
    27 november, 2018

    Att ta bort TMA-bilarna är vansinne. Bärgare och servicefolk som jobbar på vägarna har ett av de farligaste jobb som finns. SKYDDA VÄGENS HJÄLTAR !!!!!

  16. Jerker Holmblad:
    27 november, 2018

    Det är AV i ett nötskal. Inga egna krav!!

  17. Evert Melander:
    27 november, 2018

    Detta beslut strider helt emot vad som är Arbetsmiljöverkets uppdrag. De skall verka för en god och säker arbetsmiljö, på alla arbetsplatser.
    Ett antal TMA-fordon har blivit "rammade", av personbilar, lastbilar och andra tunga fordon.
    Det krävs ingen raketforskning, för att räkna ut vad som kunde hänt med de personer som arbetade i skydd av dessa TMA-fordon, om inte de "tagit smällen".
    Gör om, gör rätt, Arbetsmiljöverket!

  18. Stefan Blomkvist:
    27 november, 2018

    Det är skrämmande hur Verket tänker i denna fråga. Ett människoliv är värt noll och intet.

  19. Inga-Lill Hägg Arvidsson:
    27 november, 2018

    Det är självklart att TMA bilar ska användas vid alla jobb på våra vägar, för de som bärgar fordon vid en olycka eller när något fått stopp sätter sina liv på spel utan skydd. Vi har ju redan sett det vid flera tillfällen hur även räddningstjänstens personal fått sätta livet till. Så för att skydda ett människoliv krävs det så lite som en TMA-bil ska det naturligtvis användas.

  20. HG Wendt:
    27 november, 2018

    Hur många kommer att dö innan något radikalt händer? Högsta instans ? Jag hade många RSO kollegeger som var sk 6:6a o Stopp fixerade till vilken nytta då ? Alla anställda har rätten o ibland skyldigheten att avbryta arbetet om man inte kan utföra det tryggt o säkert! För att överleva o Facklig Kamp Kamrater 👍🏿

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.