Corona

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

– Min prioritet är att säkra samhällsviktiga transporter. Därför har regeringen vidtagit ett antal åtgärder i syfte att underlätta för bland annat transportnäringen. Nu föreslår vi ytterligare regellättnader, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Det handlar om yrkeskompetensbeviset, som är obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. YKB innebär dels en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket, dels fem dagars fortbildning vart femte år.

Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) gjorde nyligen en undersökning bland sina medlemsföretag och frågade om de har problem att hålla YKB-utbildningar i coronatider.  56 utbildare, varav tre rikstäckande företag, svarade och beskedet var det finns gott om tillfällen och platser för den som behöver fortbildning.

Regeringens besked är ändå att giltighetstiden för en förares YKB ska förlängas. Den hänvisar till att det har varit svårt att ordna fortbildningarna. Ett annat argument är att viktiga transporter inte ska störas av utbildningskravet.

Enligt förslaget ska giltighetstiden förlängas för dem vars YKB går ut under pandemin. Även de som haft ett yrkeskompetensbevis vars giltighetstid löpt ut under perioden 1 mars 2020–31 maj 2020 undantas från kravet i sex månader.

Slutgiltigt beslut ska riksdagen fatta. Enligt planen kommer frågan upp under maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edman Jan:
    22 december, 2020

    kul att ni är vakna o alärta

  2. jan edman:
    15 december, 2020

    mitt ykb gick ut 5/11 2020 ykb utbildningarna som vi påbörjade är inställda vad gäller för mig

  3. Lars-Gunnar Levinsson:
    22 augusti, 2020

    Det räcker väl att alla tar ykb när dom tar trafikkort det finns ju ingen anledning och upprepa det vart 5 år de är ju samma
    varje gång.

  4. Mia:
    9 juli, 2020

    JA det är ju toppen , om man tänkt på dom som varit föräldralediga och hade tänkt sig avsluta föräldraledigheten under pandemin . Vilket för mig inneburit att planen varit att ta ykb-fortbildning i slutet av föräldraledigheten, som tyvärr råkat hamna mitt i en pågående pandemi . Så ska man till annan ort , utbildas i trånga lokaler med nytt folk från olika orter . Helt tossigt !!

  5. Laurynas Glebas:
    12 maj, 2020

    Super

  6. Mixa:
    5 maj, 2020

    Jag som har varit tvungen att betala YKB nu för att kunna få timanställning, ersätter någon detta?

  7. Tommy Jensen:
    4 maj, 2020

    Tycker att det med YKB inte ska behövas ta för dom som har typ så många års erfarenhet som tex jag,, mer än 30 år, det borde väl räcka som yrkeskompetens
    Mvh

  8. Christer Nyman:
    4 maj, 2020

    YKB kan ingå i ny utbildning men tas bort för oss som redan kört i 20-år eller mer.

  9. Patrik Englund:
    4 maj, 2020

    Vi som e uppsagda men inte får jobb igen innan det går ut vem betalar vårt då?? Vi vill ju fortsätta köra men kan ej pga pandemin? Vi har ju bara a-kassa å hur ska man klara det då?

  10. Thomas Laursen:
    2 maj, 2020

    Varför ska vi som kört prickfritt i årtionden både fjärr och lokalt med 18 meters,24 meters, 25,25 m eller "enkelbil" behöva bli skolade och betala dyrt för det?

  11. Jörgen eng:
    1 maj, 2020

    Mycket bättre att ta bort ykb för gott
    Mkt stora kostnader för mig att ställa bilen
    I 5 dagar.för mig som är enbilsåkare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fyra YKB-utbildare stoppas

Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.