Kräv större ansvar i alla led
Hon är konsulten som anser att transportköpare måste börja ställa krav på chaufförernas sociala villkor. Lagstadgade löner i enlighet med kollektivavtalet är en av lösningarna på problemet med prisdumpning och fusk, enligt Maria Losman.
Maria Losman jobbar på Ecoplan och har nyligen varit med och skrivit rapporten ”CSR inom godstransporter”. Den handlar om konsekvenserna av dåliga förhållanden för lastbilsförare – och vad som kan göras åt det. Ytterst handlar det om att köpa transporter ansvarsfullt, säger hon.
1. Du skriver bland annat att när godstransporter köps och säljs till låga priser så flyttas kostnaderna över på samhället. Hur då?
– Om man har en transportmarknad som gör att förare frestas att stjäla diesel eller fuska med kör- och vilotider så man är trött när man kör så blir det stölder och trafikolyckor. Det kostar samhället pengar.
2. Finns det siffror på hur stort problemet är?
– Nej, det går inte att säga exakt. Man får väl fundera lite själv på ifall man gör rätt för sig om man köper transporter till väldigt låga priser. Men jag tycker inte man behöver sätta sig ner och vänta på någon ny tjock rapport. Det där ansvaret kan man ta själv ändå. Som transportköpare bör man fundera på om priset är rimligt. Vad får jag för pengarna?
3. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan på billiga transporter. Varför skulle köpare plötsligt frivilligt betala mer?
– Att vara ett schyst företag är varumärkesvård. Det kan också vara en lösning för den som har stöldbegärligt gods. Är det svårt att ha kontroll i långa leverantörskedjor kan en lösning vara att köpa direkt av åkerier.
4. Vilka sociala krav skulle man kunna ställa på transporterna?
– Kollektivavtalsenliga löner är en sak. Inte nödvändigtvis att man är ansluten till ett kollektivavtal, men att man har motsvarande förhållanden i det land där transporten sker. Sedan finns det ju mer grundläggande saker, som att ha rätt körkort för att köra fordonet. Det verkar ganska knäppt att ställa lagkrav, men ibland kanske man behöver det trots allt. För att vara tydlig.
5. Flera företag har redan i dag uppförandekoder, så kallade code of conducts. Alla underleverantörer måste följa dem. Ändå kör det in utländska chaufförer på miserabla villkor genom deras grindar. Hur ska avtalade krav kunna bli annat än fina ord på papper?
– Man måste jobba med uppföljning. En code of conduct är väl en jättebra sak – men den klarar sig ju inte självt utan uppföljning. Det går inte heller att ha en code of conduct och samtidig pressa priserna hur mycket som helst.
– Det är inte bara köparnas fel att den här skevheten på marknaden finns. Även säljarna av transporter måste göra sin del och tala om vad konsekvensen blir: Om du pressar så här så får chaufförerna väldigt dåligt betalt. Jag tror man måste ha en ärligare kommunikation på transportmarknaden om vad de låga priserna innebär.
6. Ska avtal om socialt ansvarstagande vara frivilliga?
– Det har gått så långt att det inte går att få ordning på den här marknaden bara genom frivilliga medel. Vi behöver ett skärpt lagstadgat beställaransvar också. Om man anlitar en underentreprenör så måste man ha koll på deras löner och arbetsvillkor. Jag tror att det är där vi kommer att hamna med en lag: ansvar till närmsta led.
7. Hur ska kontrollen av att lagen följs gå till?
– Om man skärper lagen så måste man också matcha det med myndighetspersoner som följer upp. Det är ju ingen idé att skärpa lagen om man fortsätter att banta trafikpolisen. Det måste hänga ihop.