Kritik mot bevakningsavtalet

Många väktare har uttryckt stark besvikelse med det nya bevakningsavtalet. ”Inte ens lön enligt LO-märket”, och ”facket viker ner sig ännu en gång”, är bara ett par exempel på läsarkommentarer på transportarbetaren.se. Men Matts Haglund, organisationssekreterare på Transport, vill peka på de framsteg som ändå finns i avtalet.

Avtalet löper på 37 månader, och den sammanlagda löneökningen blir 1 768 kronor. Det motsvarar 1 720 kronor på 36 månader, vilket är 20 kronor lägre än LO:s överenskomna riktmärke. Dessutom har arbetsgivarsidan fått igenom att lönen under väktarutbildning VU1 försvinner.

Matts Haglund betonar att knappast någon i förhandlingsdelegationen är nöjd med detta, men att man fått en hel del tillbaka i stället.

– I en förhandling får man ge och ta, det ingår i spelet, säger han.

Bakgrunden till VU1-frågan är att betalning under utbildningen varit unikt för väktarbranschen. I grunden har systemet byggt på att en anställning krävts för att kunna delta i utbildningen hos Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (BYA).

– Hade vi inte gått med på förändringen i VU1 hade arbetsgivarsidan kunnat söka sig andra vägar än BYA. Företagen hade startat egna skolor, utan lön, och det hade inte varit en förhandlingsfråga som vi kunnat påverka. På det här sättet har vi åtminstone kvar BYA, vilket ger oss fortsatt möjlighet att påverka hur utbildningen ska se ut, vilka antagningskrav som ska ställas och så vidare, säger Matts Haglund.

I gengäld fick Transport igenom sitt krav på ob-ersättning under hela arbetstiden, även för den del av nattpasset som ligger efter klockan 6.00. Förändringen träder i kraft från 2015.

På ett normalt nattarbetande schema blir det cirka 250 till 500 kronor i månaden för den enskilde väktaren.

– Detta är en rättvisefråga. Att det skjutits så långt på framtiden beror delvis – men naturligtvis inte enbart – på att arbetsgivarsidans lönesystem rent praktiskt inte är anpassade till detta ännu, säger Matts Haglund.

Ett annat framsteg för Transport är att förutsättningarna förbättrats för behovsanställda som jobbat länge. I dag erbjuds en behovare ett fast arbetstidsmått efter ett år på företaget – enligt det nya avtalet ska det ske efter nio månader.

– Det här är en fråga som varit på tapeten tidigare, och nu nådde vi längre fram med den. I det förra avtalet blev det tydligare vad som gäller – det blev lättare för den anställde att hävda sin rätt, och lättare för förbundet att tvista mot arbetsgivare som inte sköter sig. Nu lyckades vi dessutom korta tiden som krävs innan arbetsgivaren ska erbjuda fast anställning, vilket är en framgång för alla behovsanställda, säger Matts Haglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.