Kritik mot bristande säkerhet och besparingar

En grupp flygplatskontrollanter inom Securitas på Arlanda slår larm om allvarliga brister i säkerheten och ett utbrett missnöje med besparingar som drabbar personalen. Swedavias säkerhetschef, Securitas och Transports företrädare på flygplatsen hävdar dock att säkerheten är god.

I botten gror ett flerårigt missnöje bland personalen gentemot Securitas ledning, som Transportarbetaren tidigare skrivit om. Det handlar om återkommande omorganisationer, schemaändringar, felrekryteringar av personer i ledningen och täta chefsbyten. Parat med kritik om tuffa besparingsprogram.

Till Dagens Nyheter uppger flygplatskontrollanter att ”säkerheten är noll” och att ”folk är så missnöjda med sina arbetsförhållanden att de inte orkar bry sig om hur vi söker av folk och hur vi röntgar bagage i säkerhetskontrollerna.”

Personerna är anonyma, för att inte utsättas för repressalier. De exemplifierar med en diplomat, som för en tid sedan passerade kontrollen utan att bli avsökt. Orsaken uppges vara att en nyanställd kontrollant inte kände till hur kontrollen skulle göras, till följd av minskade utbildningskrav.

Andra berättar att anställda somnat i arbetet framför röntgenmaskinerna, där incheckat bagage ska kontrolleras för att avslöja vapen, bomber och farliga föremål.

I november 2011 väckte de dåliga resultaten vid så kallade IED-test (improved explosive device) stor uppmärksamhet i media. De går ut på att personer, som personalen inte känner till, försöker passera säkerhetskontrollen med en bombattrapp.

Enligt de anställda är attrapperna ändå lättupptäckta och inte mer trovärdiga än ”Kalle Anka-bomber”. Verkliga bomber skulle utformas på ett skickligare sätt, anför de. Personalen ondgör sig också över att de inte längre får veta resultaten av testerna, efter att det tidigare läckt ut till pressen.

Till både Transportarbetaren och DN framförs uppgifter om att bevakningsbolaget Securitas la ett alldeles för lågt anbud vid senaste upphandlingen, för att få behålla verksamheten på Arlanda. Följden blir att företaget nu tvingas spara och ändra arbetstider och scheman för en redan hårt ansträngd personal.

Den schemaändring, som nu fått känslorna att svalla bland delar av flygplatskontrollanterna, ska träda i kraft den 1 april. Den går ut på att få högst bemanning vid de så kallade pikarna, med ett stort antal passagerare på morgnar och kvällar.

Enligt Transports klubbordförande Anders Gillberg har ledningen under flera år tryckt på för att samla mer personal vid rusningstid och glesa ut bemanningen övrig tid. I förlängningen betyder det förändrade arbetstider, kortare pass, fler deltidstjänster och inställelser vid flygplatsen, liksom kortare tid för de anställda att återhämta sig mellan arbetspassen.

– Förra vintern skrev 400 anställda på ett fackligt upprop med protester mot schemaändringar, som skulle träda i kraft den 1 januari 2012. De ändringarna lyckades vi stoppa. Vi kom i stället fram till en bra kompromisslösning, som de anställda köpte.

Därmed hoppades facket och de anställda att lugnet skulle lägga sig på flygplatsen. Chefer som väckt ont blod fick gå och nya tog över. Men i juni 2012 trädde ett nytt treårigt avtal i kraft med Swedavia och sedan dröjde det inte länge förrän ledningen på nytt uttryckte behov av att spara pengar.

Vid det laget hade man redan tagit bort en tidigare arbetsordning med en grupp anställda på varje terminal. Den möjliggjorde mer personalrotation och omväxling mellan olika arbetsuppgifter.

– Tänk dig att stå på samma ställe i säkerhetskontrollen åtta till elva timmar. Det blir enformigt, slitsamt och sjukskrivningarna ökar. Vi varnade för det och fick sedan se effekterna i höga sjuktal och större personalomsättning, säger Anders Gillberg.

– Nu har Securitas, till vår stora glädje, beslutat sig för att återgå till den gamla ordningen med terminalgrupper. Det drar igång den första april i år.

I november i fjol presenterade Securitas ledning ett förslag på en rad schemaändringar, som skulle leda till en ökning av antalet arbetspass från 15, 16 per månad till 20, 22, uppger Anders Gillberg. I stort sett alla eftertraktade tre-dagars-ledigheter skulle därmed försvinna.

– De förslagen var fullständigt omänskliga! Jag och förhandlingsombudet Martin Rodhe lämnade förhandlingsbordet och uppmanade ledningen att återkomma med ett mindre inhumant förslag, utbrister han.

Stämningen var på fryspunkten, men när ledning och fack åter närmade sig varandra lyckades man i februari kompromissa sig fram till en förändring. Den slår inte slår lika hårt, men innebär ändå sänkta personalkostnader.

Enligt Gillberg innebär förändringen, i stora drag, att alla anställda vid tre tillfällen per månad får göra ett längre arbetspass på 13 timmar, med ett rastavdrag på 90 minuter mitt i passet. Tack vare att personalen vid dessa tillfällen täcker både morgon- och eftermiddagsrusningen – och att man gör rastavdraget – kan Securitas göra samma besparing, som om man infört ett schema med 20-22 arbetspass per månad. Nu hamnar snittet i stället på 17 pass i månaden.

– Morgonmänniskorna, som börjar tidigt, verkar acceptera ändringarna. Vissa anställda får till och med bättre scheman med färre antal arbetspass än tidigare. Men många i kvällsgruppen, som bara jobbat kväll och ordnat sin barnomsorg efter det, är upprörda över att de nu ska tvingas arbeta morgnar, i snitt tre morgonpass per månad. De tycker att vi kastat ut dem med badvattnet.

– Jag har förståelse för att många i kvällsgänget känner sig personligt drabbade, men det är omöjligt att göra alla nöjda i en så stor personalgrupp. 17 arbetspass är ändå bra mycket bättre än 20-22. Vår strävan är alltid att minimera antalet inställelser på flygplatsen och försöka behålla de längre ledigheterna, anför Anders Gillberg.

De missnöjda kollegorna drog igång ett nytt upprop och samlade in 386 namn mot schemaändringarna, i en personalstyrka på cirka 950 personer.

Förutom ett lagrat missnöje mot ledningen ser Gillberg de anställdas protester som ett utslag för bristande information och dialog mellan personalen och cheferna.

– Man kunde ju kalla till personalmöte. Det har inte hållits på flera år.

– Visst finns det en del brister, som kan rättas till, men jag håller verkligen inte med om att det är allvarliga säkerhetsproblem på Arlanda. Missnöjet har blivit missriktat i Dagens Nyheters artiklar! Skyddet på flygplatsen är bra, fast går man för långt i besparingarna kan det leda till kvalitetsproblem, säger Anders Gillberg.

Han oroar sig över utvecklingen han ser med återkommande upphandlingar och pressade priser. För personalens del går det på tvärs mot arbetslinjens heltider. I förlängningen innebär det i stället en utveckling mot halv- och deltidsanställningar, för att täcka bevakningsbehovet fyra timmar på morgnarna och lika många på eftermiddagarna.

Mitt i missnöjet som riktas mot Securitas ser Anders Gillberg ändå företaget som en garant för att kollektivavtal följs och att löner betalas ut i tid:

– Jag är rädd för vad som väntar om hörnet om Securitas inte blir kvar på Arlanda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.