Kritik mot EU-kommissionens arbete i cabotagefrågan
– De har inte alls analyserat de sociala konsekvenserna av ett frisläppande av cabotaget. De har inte gjort sitt jobb. Det säger Transports utredare Magnus Falk om EU-kommissionens konsekvensanalys av sitt planerade lagförslag om tillträde till marknaden för vägtransporter.
Till sommaren ska EU-kommissionen presentera ett lagförslag gällande tillträde till marknaden för vägtransporter. Nu har kommissionen hållit en hearing i Bryssel, där man presenterade en konsekvensanalys av det föreliggande materialet. Men analysen underkänns fullständigt av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF). Det uppger Transports utredare Magnus Falk, som deltog i hearingen som en av ett 15-tal ETF-delegater från olika europeiska länder.
– Det som var mest uppseendeväckande är att kommissionen är helt ointresserad av att tala om sociala frågor i samband med ett frisläppande av cabotaget, säger han.
En hörnsten i kommissionens arbete med lagförslaget är, att cabotaget ska släppas helt fritt inom EU 2014 om man inte kan påvisa tydliga skäl emot ett frisläppande.
– Men skäl som talar emot det, är ju just de sociala aspekterna. Kommissionen har inte gjort sitt jobb helt enkelt, säger Magnus Falk.
EU-kommissionen klandrades också för att ha grundat sin analys på bristfällig statistik. Den kritiken kom inte bara från ETF:s delegater, utan även från arbetsgivarorganisationernas representanter.
– Vi har en social dialog på vägtransportområdet, och vi är rörande överens med arbetsgivarsidan om att det inte är läge att släppa cabotaget fritt. Ändå vill kommissionen gå vidare i den riktningen, och då kan man ju fråga sig varför vi har en social dialog över huvud taget. Det liknar ju ett spel för gallerierna, säger Magnus Falk.
Om ungefär en månad hålls ett vägsektionsmöte inom ETF, där EU-kommissionens ansvarige för arbetet med lagförslaget kommer att närvara.
– Så då får vi honom på egen hand ett tag. Vi får fortsätta bearbeta deras kommande förslag. Målet är att få konsekvensanalysen underkänd så att EU-kommissionen får göra om och göra rätt, sammanfattar Magnus Falk.