Kritik mot provjobb i ett år
– De medlemmar och unga jag träffar på arbetsplatserna signalerar inte att de har för mycket trygghet i dag. Tvärtom. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är starkt kritiskt till Alliansens förslag att förlänga tiden för provanställning till ett år.
Transportarbetareförbundet får stöd i sin kritik av LO, TCO och Saco, som tillsammans ställer sig frågande till förslaget i Alliansens valmanifest. Det går ut på att förlänga provtjänstgöringstiden från dagens sex till tolv månader.
Markus Pettersson instämmer i Saco-ordförande Göran Arrius ord om att företagen rimligen bör ha skaffat sig en uppfattning om ifall en person är lämplig för ett jobb eller inte, efter ett halvår.
– Att tro att det krävs ett helt år är närmast ett underkännande och hån mot arbetsgivarna. Det är förvånande att borgarna kommer med ett sådant här förslag med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut i dag. Unga och arbetstagare över lag behöver tryggare arbetsvillkor inte ännu mer otrygga, anser Pettersson.
Han instämmer även i de fackliga protesterna mot att längre provanställningar bidrar till att ”låsa in” anställda på arbetsplatserna och hindra personer som vill byta jobb från att våga ta steget.
– Att gå i osäkerhet ett helt år, ifall du får stanna kvar på en arbetsplats eller inte, är tufft. Under den tiden kan du sägas upp, när som helst, utan att företaget behöver säga varför.
Finansminister Anders Borg (M) beskriver förslaget som ett sätt att förmå fler företag att våga anställa och därmed en hjälp för unga och invandrare att lättare ta sig in på arbetsmarknaden.
– Jag vet inte vilka Borg pratat med, men jag tror inte arbetstagarna håller med honom. Förlängd provtjänstgöring blir ytterligare en tröskel för unga och invandrare att ta sig in i vuxenlivet, in på arbets- och bostadsmarknaden.
– Vår signal från båda ungdomar och äldre är att de vill ha tryggare anställningsvillkor och en tryggare livssituation. De vill kunna planera sina liv med arbete, bostad och familj.
Till Svenska Dagbladet uppger Anders Borg att han kan tänka sig att se över förslaget, ifall facket och arbetsgivarna slutar ”dra benen efter sig” och tecknar fler avtal om omställning och yrkesintroduktion. Yrkesintroduktionsavtalen, ser lite olika ut i skilda branscher, men innebär generellt att unga får arbete med 75 procent av lönen. 25 procent ska ägnas åt studier och att lära sig yrket.
Markus Pettersson avvisar vad han upplever som regeringens modell att tvinga in parterna på sin linje.
– Att försöka få arbetsgivare och fack att förhandla under hot är inte särskilt konstruktivt och framåtsyftande. Yrkesintroduktion fungerar inte i flera av våra branscher, särskilt inte inom vår största, åkeri.
Inom transportsektorn har Transport och arbetsgivarna fört en dialog och lanserat ett gemensamt förslag till regeringen. Det handlar om en bättre matchning av utbildade med de arbeten och behov som finns i branschen, förklarar förbundssekreteraren.
– Men trots att parterna var överens fick vi nej från regeringen. Orsaken var att vår modell inte innehöll någon lönesänkning, säger Markus Pettersson.
TCO:s chefsjurist Samuel Engblom spär på kritiken med ett inlägg på fackets hemsida. Han framför att Sverige redan nu bryter mot EU:s visstidsdirektiv. EU-kommissionen har också, i två omgångar, tryckt på om att Sveriges regler inte skyddar anställda från missbruk av anställningsreglerna. I praktiken innebär det att företagare kan stapla olika typer av visstidsanställningar efter varandra, utan att fastanställa arbetstagare.
– Om tidsgränsen förlängs skulle det bli möjligt för arbetsgivare att under samma femårsperiod ha en arbetstagare anställd två år på allmän visstidsanställning, två år på vikariat, ett år på provanställning och en obegränsad tid på säsongsanställning, varnar Engblom.
Han hänvisar till statistik om att 65 000 personer redan i dag i Sverige har varit visstidsanställda i fem år eller mer av samma arbetsgivare.
– De borde bli färre, inte fler, tycker Samuel Engblom.