Kritik mot provjobb i ett år

– De medlemmar och unga jag träffar på arbetsplatserna signalerar inte att de har för mycket trygghet i dag. Tvärtom. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är starkt kritiskt till Alliansens förslag att förlänga tiden för provanställning till ett år.

Transportarbetareförbundet får stöd i sin kritik av LO, TCO och Saco, som tillsammans ställer sig frågande till förslaget i Alliansens valmanifest. Det går ut på att förlänga provtjänstgöringstiden från dagens sex till tolv månader.

Markus Pettersson instämmer i Saco-ordförande Göran Arrius ord om att företagen rimligen bör ha skaffat sig en uppfattning om ifall en person är lämplig för ett jobb eller inte, efter ett halvår.

– Att tro att det krävs ett helt år är närmast ett underkännande och hån mot arbetsgivarna. Det är förvånande att borgarna kommer med ett sådant här förslag med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut i dag. Unga och arbetstagare över lag behöver tryggare arbetsvillkor inte ännu mer otrygga, anser Pettersson.

Han instämmer även i de fackliga protesterna mot att längre provanställningar bidrar till att ”låsa in” anställda på arbetsplatserna och hindra personer som vill byta jobb från att våga ta steget.

– Att gå i osäkerhet ett helt år, ifall du får stanna kvar på en arbetsplats eller inte, är tufft. Under den tiden kan du sägas upp, när som helst, utan att företaget behöver säga varför.

Finansminister Anders Borg (M) beskriver förslaget som ett sätt att förmå fler företag att våga anställa och därmed en hjälp för unga och invandrare att lättare ta sig in på arbetsmarknaden.

– Jag vet inte vilka Borg pratat med, men jag tror inte arbetstagarna håller med honom. Förlängd provtjänstgöring blir ytterligare en tröskel för unga och invandrare att ta sig in i vuxenlivet, in på arbets- och bostadsmarknaden.

– Vår signal från båda ungdomar och äldre är att de vill ha tryggare anställningsvillkor och en tryggare livssituation. De vill kunna planera sina liv med arbete, bostad och familj.

Till Svenska Dagbladet uppger Anders Borg att han kan tänka sig att se över förslaget, ifall facket och arbetsgivarna slutar ”dra benen efter sig” och tecknar fler avtal om omställning och yrkesintroduktion.  Yrkesintroduktionsavtalen, ser lite olika ut i skilda branscher, men innebär generellt att unga får arbete med 75 procent av lönen. 25 procent ska ägnas åt studier och att lära sig yrket.

Markus Pettersson avvisar vad han upplever som regeringens modell att tvinga in parterna på sin linje.

– Att försöka få arbetsgivare och fack att förhandla under hot är inte särskilt konstruktivt och framåtsyftande. Yrkesintroduktion fungerar inte i flera av våra branscher, särskilt inte inom vår största, åkeri.

Inom transportsektorn har Transport och arbetsgivarna fört en dialog och lanserat ett gemensamt förslag till regeringen. Det handlar om en bättre matchning av utbildade med de arbeten och behov som finns i branschen, förklarar förbundssekreteraren.

– Men trots att parterna var överens fick vi nej från regeringen. Orsaken var att vår modell inte innehöll någon lönesänkning, säger Markus Pettersson.

TCO:s chefsjurist Samuel Engblom spär på kritiken med ett inlägg på fackets hemsida. Han framför att Sverige redan nu bryter mot EU:s visstidsdirektiv. EU-kommissionen har också, i två omgångar, tryckt på om att Sveriges regler inte skyddar anställda från missbruk av anställningsreglerna. I praktiken innebär det att företagare kan stapla olika typer av visstidsanställningar efter varandra, utan att fastanställa arbetstagare.

– Om tidsgränsen förlängs skulle det bli möjligt för arbetsgivare att under samma femårsperiod ha en arbetstagare anställd två år på allmän visstidsanställning, två år på vikariat, ett år på provanställning och en obegränsad tid på säsongsanställning, varnar Engblom.

Han hänvisar till statistik om att 65 000 personer redan i dag i Sverige har varit visstidsanställda i fem år eller mer av samma arbetsgivare.

– De borde bli färre, inte fler, tycker Samuel Engblom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.