Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet.
Close

Kritik mot ungdomars epa-leverans

Ungdomsjobb. Vettig verksamhet för utskälld grupp eller inkörsport till gig-arbetens usla villkor? I Östersund har ungdomar kört ut paket med Epa-traktorer i juletid. Facket är kritiskt.

– Satsning på motorintresserade unga låter vackrare än det här är. Det måste göras på rätt sätt, och de ska ju ha betalt, säger Johan Molin, ordförande för Transports avdelning Mellersta Norrland.

Han reagerade starkt när han hörde om de planerade paketleveranserna som Destination Östersund initierat. I organisationen ingår bland annat företrädare för det lokala näringslivet. Kommunen har beviljat bidrag på 200 000 kronor till organisationens satsning på gruppen unga epa-förare, där paketleveranserna var ett första steg.

Hos Johan Molin väckte de ungas arbete en rad frågor, inte minst när det gäller arbetsmiljön. Det handlar om en förhållandevis liten grupp unga i åldern 15–17 år som för arbetet de utfört fått en symbolisk summa, förutom bensinpengar.

– De räknas som minderåriga, och första veckan handlade det om arbete efter skolan. Hur har arbetet gått ihop med arbetsmiljölagen? Har man trafiktillstånd?

Johan Molin har av Destination Östersund fått till svar att allt är kollat och dubbelkollat, och till och med fått lyckönskningar från Transportstyrelsen. Och Molin kan själv köpa tanken på att fånga upp motorintresserade unga med vettig verksamhet, men önskat att det gjorts på radikalt annat vis. Till exempel genom att stödja gruppen i att bilda en förening.

Genom sin 16-årige son har Johan Molin kommit i kontakt med flera av dem som under helgerna kört ut paket. En av dem är Tindra Blomberg.

– Jag tycker att det gått bra, vi har fått mycket positiv feedback. Både för själva grejen, med utkörning under pandemin, och för epa-traktorerna, säger hon.

– Många var intresserade av eporna. En bilintresserad kund gjorde beställningen bara för att se den och visade den hon själv körde. Vi är inte så vana vid sådan respons, förut har det mest varit klagomål.

Tindra Blomberg, som själv går i årskurs 9, kan ändå förstå kritiken:

– För det första är vi under 18 år, några under 16. Vi har ju inte fått riktig lön, som andra. Och sedan kanske folk ringer oss när de beställer på nätet för att det är gratis.

Inför julhelgen var de fem epa-förare som körde ut paket i staden. Men gruppen med unga är betydligt större än så, enligt Tindra.

– Det är väldigt många som kör just nu. Är man ute några och kör en kväll träffar man på många andra.

Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark
Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark/Länstidningen Östersund

En julklapp till stans epa-ungdomar. Så har Destination Östersund på sin hemsida beskrivet paketleveranserna.

Kommunalrådet Bosse Svensson (C) är medveten om att det finns kritik mot paketleveranserna, även från åkerihåll.

– Men jag förstår inte konfliktytan riktigt, om jag ska vara helt ärlig. Det handlar ju inte om konkurrens genom att bygga en transportkedja, eller något slags gig-ekonomi. Jag tycker att det de gjort nu inledningsvis är bra då situationen är så speciell under pandemin, och också visar på läget för butikerna som försöker överleva, säger han.

Bosse Svensson betonar att paketleveranserna är en första mindre del av något större, till stöd för unga A-traktorförare. Kommunen har gått in med pengar för att gruppen ska kunna samlas – utan att det uppstår konflikter. Stödet är tänkt för att bygga broar, kanske ordna med en träffpunkt och bildandet av en förening.

– Det är ett försök att göra något konstruktivt, att vända synen på ungdomarna. De har blivit något av en spottkopp, säger Bosse Svensson.

– Det har varit problem och mycket klagomål på störningar. Vi har som politiker varit tvungna att stänga av en parkeringsplats där epa-ungdomarna brukade samlas.

Destination Östersund skrev till en början avtal med fem epa-förare. Upplägget: Ungdomarna fick hämta beställda varor vid en upphämtningsplats på Stortorget, mitt i staden, och fick där också adresser till kunderna. För uppdraget fick epa-förarna ersättning för bensin, samt ”en symbolisk summa”.

Hemleveranserna av paket i staden – i högst 30 kilometer i timmen! – pågick fram till årsskiftet. Nu ska projektet utvärderas. Fast hittills har det bara varit positiva reaktioner, enligt ansvariga på Destination Östersund.

Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg
Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg

”Det är ett arbete!”

Arbetsmiljö. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport. Han har förståelse för satsningen på unga motorintresserade, med epa-traktorer.

– Absolut, det är inga problem med att ordna vettig verksamhet för ungdomar! Problemet är att här utför de ett arbete, åt andra som tjänar på det. Destination Östersund är ju, vad jag förstår, ett företag med aktieägare.

Hade det rört sig om arbetsinsatser för en ideell förening – ungdomarnas egen, till exempel – hade det varit en annan sak, påpekar Gustaf Järsberg. Det är framför allt två saker som får honom att reagera:

– Dels är de som kör under 18 år, och då får de inte jobba som om det gällde vuxna. Dels måste man göra en riskbedömning och titta på risker som är förknippade med att köra ut varor. Förutom alla fysiska risker med budbilskörning, så finns även smittrisk i och med pandemin.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar klart vilka särskilda regler som gäller för minderåriga i arbete. I övrigt gäller samma regler som för alla andra på avtalsområdet.

– Det kan låta jättetrist att komma här som vuxen och påpeka saken. Det tragiska är ju att de som ordnat verksamheten inte verkar tänkt, utan bara infört vuxenvärldens företagaridé, säger Gustaf Järsberg.

Transports arbetsmiljösamordnare hoppas dock att de motorintresserade ungdomar får fortsatt stöd. I Östersund och i övriga landet.

– Kanske kan avdelningarna hjälpa till om de vill starta en egen epa-förening, eller en ungdomssektion?! Vi behöver engagerade ungdomar, och vi kan hjälpa dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Karlsson:
    11 maj, 2023

    Ska mitt förbund dra undan fötterna på ungdomarna som verkligen vill något, så är jag den första som lämnar Transport efter ca 45 års medlemskap

  2. Håkan:
    1 februari, 2021

    Något jag reagerar på är att en A-traktor ska vara ombyggd så att den inte är avsedd för person eller godsbefodran. Det är med andra ord inte tillåtet att transportera gods med A-traktor. Och troligtvis så är heller inte paketen försäkrade då de transporteras med A-traktor.
    Till skillnad från post, tidningsbud och bussar så kommer ju paketen fram med A-traktorer vilket är positivt.
    Jag kan tycka att det är en rolig grej för ungdomar med dessa fordon att hjälpa till i samhället mot en mindre ersättning men självklart inte ta transporter från eller utnyttjas av transportföretag och andra.

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Lekande barn utanför Lillsjöskolan i Östersunds kommun. Trots backkameror och teknisk utrustning kan tungbilsförare missa barn som plötsligt dyker upp bakom varu- eller sopbilen.

”Lastbilar ska inte backa vid skolor”

Arbetsmiljö. 2021 inträffade en tragisk olycka i Ås, Krokoms kommun, i Jämtland. Ett barn i förskoleåldern omkom. Inte en gång till, tänkte Transports regionala skyddsombud och drog i gång en kartläggning av farlig backning och körning vid förskolor och skolor i Östersund.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.