Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet.
Close

Kritik mot ungdomars epa-leverans

Ungdomsjobb. Vettig verksamhet för utskälld grupp eller inkörsport till gig-arbetens usla villkor? I Östersund har ungdomar kört ut paket med Epa-traktorer i juletid. Facket är kritiskt.

– Satsning på motorintresserade unga låter vackrare än det här är. Det måste göras på rätt sätt, och de ska ju ha betalt, säger Johan Molin, ordförande för Transports avdelning Mellersta Norrland.

Han reagerade starkt när han hörde om de planerade paketleveranserna som Destination Östersund initierat. I organisationen ingår bland annat företrädare för det lokala näringslivet. Kommunen har beviljat bidrag på 200 000 kronor till organisationens satsning på gruppen unga epa-förare, där paketleveranserna var ett första steg.

Hos Johan Molin väckte de ungas arbete en rad frågor, inte minst när det gäller arbetsmiljön. Det handlar om en förhållandevis liten grupp unga i åldern 15–17 år som för arbetet de utfört fått en symbolisk summa, förutom bensinpengar.

– De räknas som minderåriga, och första veckan handlade det om arbete efter skolan. Hur har arbetet gått ihop med arbetsmiljölagen? Har man trafiktillstånd?

Johan Molin har av Destination Östersund fått till svar att allt är kollat och dubbelkollat, och till och med fått lyckönskningar från Transportstyrelsen. Och Molin kan själv köpa tanken på att fånga upp motorintresserade unga med vettig verksamhet, men önskat att det gjorts på radikalt annat vis. Till exempel genom att stödja gruppen i att bilda en förening.

Genom sin 16-årige son har Johan Molin kommit i kontakt med flera av dem som under helgerna kört ut paket. En av dem är Tindra Blomberg.

– Jag tycker att det gått bra, vi har fått mycket positiv feedback. Både för själva grejen, med utkörning under pandemin, och för epa-traktorerna, säger hon.

– Många var intresserade av eporna. En bilintresserad kund gjorde beställningen bara för att se den och visade den hon själv körde. Vi är inte så vana vid sådan respons, förut har det mest varit klagomål.

Tindra Blomberg, som själv går i årskurs 9, kan ändå förstå kritiken:

– För det första är vi under 18 år, några under 16. Vi har ju inte fått riktig lön, som andra. Och sedan kanske folk ringer oss när de beställer på nätet för att det är gratis.

Inför julhelgen var de fem epa-förare som körde ut paket i staden. Men gruppen med unga är betydligt större än så, enligt Tindra.

– Det är väldigt många som kör just nu. Är man ute några och kör en kväll träffar man på många andra.

Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark
Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark/Länstidningen Östersund

En julklapp till stans epa-ungdomar. Så har Destination Östersund på sin hemsida beskrivet paketleveranserna.

Kommunalrådet Bosse Svensson (C) är medveten om att det finns kritik mot paketleveranserna, även från åkerihåll.

– Men jag förstår inte konfliktytan riktigt, om jag ska vara helt ärlig. Det handlar ju inte om konkurrens genom att bygga en transportkedja, eller något slags gig-ekonomi. Jag tycker att det de gjort nu inledningsvis är bra då situationen är så speciell under pandemin, och också visar på läget för butikerna som försöker överleva, säger han.

Bosse Svensson betonar att paketleveranserna är en första mindre del av något större, till stöd för unga A-traktorförare. Kommunen har gått in med pengar för att gruppen ska kunna samlas – utan att det uppstår konflikter. Stödet är tänkt för att bygga broar, kanske ordna med en träffpunkt och bildandet av en förening.

– Det är ett försök att göra något konstruktivt, att vända synen på ungdomarna. De har blivit något av en spottkopp, säger Bosse Svensson.

– Det har varit problem och mycket klagomål på störningar. Vi har som politiker varit tvungna att stänga av en parkeringsplats där epa-ungdomarna brukade samlas.

Destination Östersund skrev till en början avtal med fem epa-förare. Upplägget: Ungdomarna fick hämta beställda varor vid en upphämtningsplats på Stortorget, mitt i staden, och fick där också adresser till kunderna. För uppdraget fick epa-förarna ersättning för bensin, samt ”en symbolisk summa”.

Hemleveranserna av paket i staden – i högst 30 kilometer i timmen! – pågick fram till årsskiftet. Nu ska projektet utvärderas. Fast hittills har det bara varit positiva reaktioner, enligt ansvariga på Destination Östersund.

Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg
Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg

”Det är ett arbete!”

Arbetsmiljö. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport. Han har förståelse för satsningen på unga motorintresserade, med epa-traktorer.

– Absolut, det är inga problem med att ordna vettig verksamhet för ungdomar! Problemet är att här utför de ett arbete, åt andra som tjänar på det. Destination Östersund är ju, vad jag förstår, ett företag med aktieägare.

Hade det rört sig om arbetsinsatser för en ideell förening – ungdomarnas egen, till exempel – hade det varit en annan sak, påpekar Gustaf Järsberg. Det är framför allt två saker som får honom att reagera:

– Dels är de som kör under 18 år, och då får de inte jobba som om det gällde vuxna. Dels måste man göra en riskbedömning och titta på risker som är förknippade med att köra ut varor. Förutom alla fysiska risker med budbilskörning, så finns även smittrisk i och med pandemin.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar klart vilka särskilda regler som gäller för minderåriga i arbete. I övrigt gäller samma regler som för alla andra på avtalsområdet.

– Det kan låta jättetrist att komma här som vuxen och påpeka saken. Det tragiska är ju att de som ordnat verksamheten inte verkar tänkt, utan bara infört vuxenvärldens företagaridé, säger Gustaf Järsberg.

Transports arbetsmiljösamordnare hoppas dock att de motorintresserade ungdomar får fortsatt stöd. I Östersund och i övriga landet.

– Kanske kan avdelningarna hjälpa till om de vill starta en egen epa-förening, eller en ungdomssektion?! Vi behöver engagerade ungdomar, och vi kan hjälpa dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Karlsson:
    11 maj, 2023

    Ska mitt förbund dra undan fötterna på ungdomarna som verkligen vill något, så är jag den första som lämnar Transport efter ca 45 års medlemskap

  2. Håkan:
    1 februari, 2021

    Något jag reagerar på är att en A-traktor ska vara ombyggd så att den inte är avsedd för person eller godsbefodran. Det är med andra ord inte tillåtet att transportera gods med A-traktor. Och troligtvis så är heller inte paketen försäkrade då de transporteras med A-traktor.
    Till skillnad från post, tidningsbud och bussar så kommer ju paketen fram med A-traktorer vilket är positivt.
    Jag kan tycka att det är en rolig grej för ungdomar med dessa fordon att hjälpa till i samhället mot en mindre ersättning men självklart inte ta transporter från eller utnyttjas av transportföretag och andra.

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Lekande barn utanför Lillsjöskolan i Östersunds kommun. Trots backkameror och teknisk utrustning kan tungbilsförare missa barn som plötsligt dyker upp bakom varu- eller sopbilen.

”Lastbilar ska inte backa vid skolor”

Arbetsmiljö. 2021 inträffade en tragisk olycka i Ås, Krokoms kommun, i Jämtland. Ett barn i förskoleåldern omkom. Inte en gång till, tänkte Transports regionala skyddsombud och drog i gång en kartläggning av farlig backning och körning vid förskolor och skolor i Östersund.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.