Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet.
Close

Kritik mot ungdomars epa-leverans

Ungdomsjobb. Vettig verksamhet för utskälld grupp eller inkörsport till gig-arbetens usla villkor? I Östersund har ungdomar kört ut paket med Epa-traktorer i juletid. Facket är kritiskt.

– Satsning på motorintresserade unga låter vackrare än det här är. Det måste göras på rätt sätt, och de ska ju ha betalt, säger Johan Molin, ordförande för Transports avdelning Mellersta Norrland.

Han reagerade starkt när han hörde om de planerade paketleveranserna som Destination Östersund initierat. I organisationen ingår bland annat företrädare för det lokala näringslivet. Kommunen har beviljat bidrag på 200 000 kronor till organisationens satsning på gruppen unga epa-förare, där paketleveranserna var ett första steg.

Hos Johan Molin väckte de ungas arbete en rad frågor, inte minst när det gäller arbetsmiljön. Det handlar om en förhållandevis liten grupp unga i åldern 15–17 år som för arbetet de utfört fått en symbolisk summa, förutom bensinpengar.

– De räknas som minderåriga, och första veckan handlade det om arbete efter skolan. Hur har arbetet gått ihop med arbetsmiljölagen? Har man trafiktillstånd?

Johan Molin har av Destination Östersund fått till svar att allt är kollat och dubbelkollat, och till och med fått lyckönskningar från Transportstyrelsen. Och Molin kan själv köpa tanken på att fånga upp motorintresserade unga med vettig verksamhet, men önskat att det gjorts på radikalt annat vis. Till exempel genom att stödja gruppen i att bilda en förening.

Genom sin 16-årige son har Johan Molin kommit i kontakt med flera av dem som under helgerna kört ut paket. En av dem är Tindra Blomberg.

– Jag tycker att det gått bra, vi har fått mycket positiv feedback. Både för själva grejen, med utkörning under pandemin, och för epa-traktorerna, säger hon.

– Många var intresserade av eporna. En bilintresserad kund gjorde beställningen bara för att se den och visade den hon själv körde. Vi är inte så vana vid sådan respons, förut har det mest varit klagomål.

Tindra Blomberg, som själv går i årskurs 9, kan ändå förstå kritiken:

– För det första är vi under 18 år, några under 16. Vi har ju inte fått riktig lön, som andra. Och sedan kanske folk ringer oss när de beställer på nätet för att det är gratis.

Inför julhelgen var de fem epa-förare som körde ut paket i staden. Men gruppen med unga är betydligt större än så, enligt Tindra.

– Det är väldigt många som kör just nu. Är man ute några och kör en kväll träffar man på många andra.

Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark
Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark/Länstidningen Östersund

En julklapp till stans epa-ungdomar. Så har Destination Östersund på sin hemsida beskrivet paketleveranserna.

Kommunalrådet Bosse Svensson (C) är medveten om att det finns kritik mot paketleveranserna, även från åkerihåll.

– Men jag förstår inte konfliktytan riktigt, om jag ska vara helt ärlig. Det handlar ju inte om konkurrens genom att bygga en transportkedja, eller något slags gig-ekonomi. Jag tycker att det de gjort nu inledningsvis är bra då situationen är så speciell under pandemin, och också visar på läget för butikerna som försöker överleva, säger han.

Bosse Svensson betonar att paketleveranserna är en första mindre del av något större, till stöd för unga A-traktorförare. Kommunen har gått in med pengar för att gruppen ska kunna samlas – utan att det uppstår konflikter. Stödet är tänkt för att bygga broar, kanske ordna med en träffpunkt och bildandet av en förening.

– Det är ett försök att göra något konstruktivt, att vända synen på ungdomarna. De har blivit något av en spottkopp, säger Bosse Svensson.

– Det har varit problem och mycket klagomål på störningar. Vi har som politiker varit tvungna att stänga av en parkeringsplats där epa-ungdomarna brukade samlas.

Destination Östersund skrev till en början avtal med fem epa-förare. Upplägget: Ungdomarna fick hämta beställda varor vid en upphämtningsplats på Stortorget, mitt i staden, och fick där också adresser till kunderna. För uppdraget fick epa-förarna ersättning för bensin, samt ”en symbolisk summa”.

Hemleveranserna av paket i staden – i högst 30 kilometer i timmen! – pågick fram till årsskiftet. Nu ska projektet utvärderas. Fast hittills har det bara varit positiva reaktioner, enligt ansvariga på Destination Östersund.

Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg
Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg

”Det är ett arbete!”

Arbetsmiljö. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport. Han har förståelse för satsningen på unga motorintresserade, med epa-traktorer.

– Absolut, det är inga problem med att ordna vettig verksamhet för ungdomar! Problemet är att här utför de ett arbete, åt andra som tjänar på det. Destination Östersund är ju, vad jag förstår, ett företag med aktieägare.

Hade det rört sig om arbetsinsatser för en ideell förening – ungdomarnas egen, till exempel – hade det varit en annan sak, påpekar Gustaf Järsberg. Det är framför allt två saker som får honom att reagera:

– Dels är de som kör under 18 år, och då får de inte jobba som om det gällde vuxna. Dels måste man göra en riskbedömning och titta på risker som är förknippade med att köra ut varor. Förutom alla fysiska risker med budbilskörning, så finns även smittrisk i och med pandemin.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar klart vilka särskilda regler som gäller för minderåriga i arbete. I övrigt gäller samma regler som för alla andra på avtalsområdet.

– Det kan låta jättetrist att komma här som vuxen och påpeka saken. Det tragiska är ju att de som ordnat verksamheten inte verkar tänkt, utan bara infört vuxenvärldens företagaridé, säger Gustaf Järsberg.

Transports arbetsmiljösamordnare hoppas dock att de motorintresserade ungdomar får fortsatt stöd. I Östersund och i övriga landet.

– Kanske kan avdelningarna hjälpa till om de vill starta en egen epa-förening, eller en ungdomssektion?! Vi behöver engagerade ungdomar, och vi kan hjälpa dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Karlsson:
    11 maj, 2023

    Ska mitt förbund dra undan fötterna på ungdomarna som verkligen vill något, så är jag den första som lämnar Transport efter ca 45 års medlemskap

  2. Håkan:
    1 februari, 2021

    Något jag reagerar på är att en A-traktor ska vara ombyggd så att den inte är avsedd för person eller godsbefodran. Det är med andra ord inte tillåtet att transportera gods med A-traktor. Och troligtvis så är heller inte paketen försäkrade då de transporteras med A-traktor.
    Till skillnad från post, tidningsbud och bussar så kommer ju paketen fram med A-traktorer vilket är positivt.
    Jag kan tycka att det är en rolig grej för ungdomar med dessa fordon att hjälpa till i samhället mot en mindre ersättning men självklart inte ta transporter från eller utnyttjas av transportföretag och andra.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.