Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

I torsdags, den 15 februari, tog regeringen emot utredningen som rör åtgärder för att skärpa arbetskraftsinvandringen till låglöneyrken. Ett av förslagen är att höja inkomstkravet till medianlönen i landet.

Det innebär att migrantarbetare från länder utanför EU måste tjäna minst 34 200 kronor i månaden; medianlönen 2023 enligt SCB:s statistik.

Det skulle innebära en höjning med nästan 7 000 kronor i månaden från kravet som gäller från och med den 1 november förra året – redan det hårt kritiserat, både för att det drabbar människor som är etablerade och arbetar i landet men också för att det inte fyller syftet att reglera arbetskraftsinvandringen.

Öppnar för fler undantag

För yrkesgrupper där det finns risk för arbetsbrist föreslår den aktuella utredningen att det kan göras undantag, som regeringen fattar beslut om efter förslag från Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.

För personer med sådana jobb där det råder brist räcker det med att lönen är i nivå med kollektivavtal, eller i nivå med praxis för yrkeskategorin. Här är tanken att fack och arbetsgivare ska ges möjlighet att yttra sig.

Andra yrkesgrupper ska i stället stoppas från början.

– Det är för att motverka missbruket av regelverket kring arbetskraftsinvandring, sa regeringens utredare Ann-Jeanette Eriksson vid en pressträff förra veckan.

I hennes uppdrag ingår att föreslå sådana grupper som direkt kan uteslutas, och enligt förslaget rör det sig om bland annat personliga assistenter och bärplockare. Det rör sig om grupper där det finns utbredda problem när det gäller villkoren migrantarbetarna lever under, men också om branscher med organiserad brottslighet.

Kritik mot nivån

Teknikföretagen skriver i ett pressmeddelande att en ny nivå på inkomstkrav ”är bekymmersam” då det hindrar företag att anställa personer inom en rad yrken som det finns behov av och som inte är låglönejobb.

Också Industriarbetsgivarna uttrycker oro för att det inte ska gå att rekrytera arbetskraft som inte går att få tag på i Sverige eller övriga EU, men också för att ett höjt inkomstkrav kommer att fungera lönedrivande.

Transports hållning har hela tiden varit att arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad, och inte som sedan 2008 att arbetsgivare kan rekrytera fritt också från tredje land. Förra årets höjning sågs också som rimlig, den tidigare nivån – 13 000 kronor i månaden – för orealistiskt låg att kunna försörja sig på:

– Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftsinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, sa Transports avtalssekreterare Peter Winstén i höstas.

Han framhöll också att det vore rimligt med en övergångsperiod. Men några övergångsregler finns inte. Inkomstkravet på 27 360 kronor gäller både vid en första ansökan och för den som bor och arbetar i Sverige sedan tidigare och som behöver förlänga sitt arbetstillstånd.

Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.

Med dagens inkomstkrav ligger de allra flesta tarifflöner i de kollektivavtal Transport tecknar över den lägsta nivån, bara några avtalstariffer ligger under 27 360 kronor. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.

En krav på 100 procent i stället för 80 procent av medianlönen, som föreslås i utredningen, skulle helt förändra det.

Förslagen i utredningen ska nu ut på remiss innan regeringen lämnar sin proposition till riksdagen. Om den går igenom kommer det nya inkomstkravet att gälla från och med den 1 juni nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.