Kritiserade Cabonline får förlängt färdtjänstavtal
Dåliga villkor. Stockholms läns landsting förlänger färdtjänstavtalet med Cabonline. – Det är skamligt. Man göder en kapitalägare på de anställdas bekostnad, säger Emil Burman, utredare på Transport.
Cabonline har med sina dotterbolag Taxi Kurir och Sverigetaxi ansvar för all färdtjänst i Stockholms läns landsting (SLL). Avtalet började 2016 och gäller minst till mars 2018. Men redan nu står det klart att avtalet förlängs med minst ett så kallat optionsår.
Emil Burman är utredare på Transport och inte alls förtjust när han får höra att avtalet förlängts.
– Det är skamligt. Man göder en kapitalägare på de anställdas bekostnad. Jag förstår att de vill värna om skattebetalarnas pengar, men nu har de upphandlat från ett företag som har 68 procents vinstmarginal på sina växlar. Samtidigt har åkerierna en marginal på en procent och är tillsammans med förarna slavar under avtalet. Det är en upphandling värd 700 miljoner per år och förarna får ingen avtalspension. Det kommer att bli dyrt i framtiden när förarna blir fattigpensionärer och måste få socialbidrag, säger Burman.
Fredrik Wallén (KD) är ordförande för SLL:s färdtjänstberedning.
– En för tidig upphandling skulle leda till ökade kostnader. Har vi för bråttom riskerar vi kvalitet i färdtjänsten, säger han.
För snart två år sedan hade Wallén en debattartikel i Transportarbetaren, där skrev han att en utredning skulle komma till rätta med arbetsvillkoren i branschen.
Nu är utredningen klar – och den godkändes av politikerna i tisdag,
Där finns skrivelser om kollektivavtal och ”schysta villkor” men inga förslag om att det ska införas. I stället skickas frågan vidare till en kommande planeringsstudie. I utredningen finns frågan om kollektivavtal också med under avsnittet riskanalys. Där får lydelsen ”Marknadens krav på kollektivavtalsliknande former driver kostnaderna” den högsta och rödmarkerade riskklassen. I rapporten konstateras det också att kollektivavtalsliknande villkor skulle kosta landstinget mellan 80 och 100 miljoner kronor per år.
– Sett ur KD:s perspektiv bevakar vi frågan med sociala villkor hela tiden. Sedan får man se vad planeringsstudien kommer fram till, säger Fredrik Wallén.
Finns det en enighet om sociala krav i Alliansen?
– Inför förra upphandlingen hade vi en diskussion om sociala krav. Det blev en lösning där vi fick ge och ta, och de sociala kraven blev inte så framträdande. Men det är ingenting vi inte ska kunna enas om. Rena kollektivavtalslösningar hoppas vi att arbetsmarknadens parter ska lösa ut det i förhandlingar, det ska helst inte lösas genom upphandlingar, säger Wallén.
När Transportarbetaren försöker nå Kristoffer Tamsons (M), som är trafiklandstingsråd och den som har högsta ansvar för färdtjänsten, får vi prata med hans pressekreterare Claes Wersäll. Han säger att det är svårt att på juridiska grunder ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor, men att fack och arbetsgivare har börjat närma sig varandra i förhandlingar.
Emil Burman är utredare på Transport och han säger att Wersälls uppgifter är helt felaktiga.
– Vi vill att man ska kunna ställa krav på kollektivavtal, men vill man inte det på ideologiska grunder går det redan i dag utmärkt att ställa arbetsrättsliga krav som lön, arbetstid och semester, säger han och fortsätter:
– Det finns inget närmande mellan Cabonline och Transport, det stämmer inte alls.
John Antonsson