Kritiserat bolag förlorar färdtjänsten på Gotland
Det kritiserade bolaget Tuwa Specialtransport skulle ha tagit över färdtjänsten på Gotland från och med februari. Men nu har avtalet rivits upp. – Tuwa har inte ens kunnat visa upp några bilar att använda, säger Tommy Gardell, ordförande i tekniska nämnden på Gotland.
I våras skrev Transportarbetaren om att Tuwa Specialtransport, med säte i Helsingborg, vunnit upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Gotland.
Upphandlingen överklagades till förvaltningsrätten av fyra gotländska bolag. Detta eftersom Region Gotland har en så kallad biogasstrategi, som tydligt säger att biogasfordon ska premieras vid upphandling av transporter. Ändå vann Tuwa på ett lågt anbud med vanliga dieselbilar.
Problemet var att när regionen upphandlat sin beställningscentral – och uppdraget gått till det privata bolaget Samres – ingick även uppdraget att upphandla färdtjänstbolag. Och i det uppdraget nämndes ingenting om biogasbilar.
– Vi försökte påverka förvaltningsrätten med biogasfrågan, men de brydde sig inte om det eftersom biogaskravet inte fanns med i uppdraget som gått till Samres, säger Tommy Gardell.
Det fanns också andra frågetecken kring Tuwa. Transportarbetarens granskning visade att bolaget skapat kontroverser i flera kommuner där de gått in och vunnit upphandlingar.
Bland annat hade fyra av deras underentreprenörer gått i konkurs under de senaste fem åren. Enligt tidningens källor berodde det på att Tuwa systematiskt lagt underbud i upphandlingarna, och tjänat in pengarna på att låta underentreprenörerna hyra bilar till överpris.
För två år sedan förlorade Tuwa ett stort uppdrag i Gävleborg. Efter klagomål om förseningar och oreda i trafiken sade beställaren X-Trafik upp avtalet, med hänvisning till att Tuwa inte tillhandahållit lika många fordon som de utlovat.
Tuwa har stämt X-Trafik på över sju miljoner kronor för avtalsbrott, i en tvist som ännu inte är avgjord.
Nu har alltså även Samres rivit upp sitt avtal med Tuwa, eftersom bolaget inte kunnat presentera någon hållbar uppstartsplan. Tuwa har inte ens kunnat visa upp några fordon att använda, trots att Samres har begärt det.
– De har på ett grovt sätt underlåtit att nå upp till de krav som ställts, och därför mister de uppdraget. Det innebär naturligtvis en del krångel, men personligen tycker jag det är skönt att bli av med Tuwa, säger Tommy Gardell.
Vad händer nu?
– Nu blir det en ny upphandling, och då måste det ställas krav på biogasfordon. Men de gotländska bolagen har investerat i dieselbilar till följd av de turer som varit kring detta, så det måste finnas någon form av övergångsperiod som fungerar.
Tuwas personalchef och talesman Johan Lindberg kan i dagsläget inte svara på, om Tuwa kommer att finna sig i Samres beslut.
– Vi har ännu inte bestämt oss för hur vi går vidare, säger Johan Lindberg.
Vill du bemöta påståendena om att er uppstartsplan varit bristfällig?
– Inte just nu. Vi sitter fortfarande och diskuterar den här frågan.