LAS

Kritiserat LAS-paket på väg

Politik. Regeringen går vidare med kritiserade nya LAS och studiestöd till anställda som vill byta bana mitt i livet. ”Det är en historisk trygghets- och frihetsreform” säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark om omställningspaketet.

På torsdagen presenterade regeringen sitt beslut att ta förslaget om reformerad arbetsrätt och omställningspaketet vidare till lagrådet. Det betyder att det finns färdiga förslag för att parternas överenskommelse  för studiestöd till yrkesverksamma ska kunna börja tillämpas redan den 1 oktober i år.

– Jag kan i dag berätta att regeringen fattat beslut om två lagrådsremisser, om reformerad arbetsrätt och ett nytt omställningsstöd, sa Eva Nordmark (S) på en digital presskonferens.

Regeringens förslag till nya LAS bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Centerpartiet, och har sin utgångspunkt i januariavtalet. Vid presskonferensen betonade både arbetsmarknadsministern och Centerns ekonomisk-politiske talesperson, Martin Ådahl, vikten av det breda stöd som överenskommelsen har från arbetsmarknadens parter.

I höstas svängde en majoritet av LO-förbunden gällande överenskommelsen om LAS. Då antogs en något reviderad överenskommelse om anställningsskydd, liksom ett nytt omställningsstöd, som tidigare träffats mellan arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK. Och som IF Metall och Kommunal ett år tidigare anslutit sig till, vilket då väckte starkt kritik.

Transport, liksom bland annat Byggnads, har hela tiden varit starkt kritiska och framfört förstärkningen av omställningsstödet på inget sätt uppväger försämringarna i anställningstrygghet för dem som jobbar.

”Historisk trygghetsreform”

Regeringen kallar själva förslaget till omställning historiskt, med avsikt att förbättra flexibiliteten, omställningsförmågan och tryggheten på arbetsmarknaden.

Remisserna lämnas nu till lagrådet, som granskar att regeringens förslag inte strider mot någon lag.

På torsdagens presskonferens talade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark framför allt om möjligheterna att byta jobb ”mitt i livet”, något som blir allt vanligare.

– Det handlar om rörmokaren som slitit ett helt liv, som kan ställa om för att bli yrkeslärare. Om undersköterskan som kan vidareutbilda sig till specialistundersköterska.

Möjligheten ska ges genom ett nytt offentligt omställningsstöd, som ska gå att söka redan i höst: Yrkesaktiva ges möjlighet att studera upp till 44 veckor – motsvarar ett års heltidsstudier – och består både en generös bidragsdel och en lånedel, som administreras av CSN.

– För de allra flesta motsvarar det minst 80 procent av lönen, sa Martin Ådahl (C).

Omställningsstödet ska gå att söka för alla yrkesverksamma mellan 27 och 60 år, för personer mellan 60 och 62 gäller det bidragsdelen. CSN kommer att administrera det nya omställningsstudiestödet.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark underströk upprepade gånger att stödet till omställning gör reformen historisk på arbetsmarknaden, både när det gäller trygghet och frihet.

Miljardreform

På en direkt fråga vad det är som gör den historisk var svaret att den innebär ett så stort offentligt åtagande, som kommer att kosta upp mot 9 miljarder kronor per år.

– Det är en historisk reform, också i ett internationellt perspektiv, sa Eva Nordmark och underströk än en gång att det är framförhandlat med arbetsmarknadens parter.

Inget sades om vilka som säkert kan räkna med att få ta del av omställningsstudiestödet. Det kan bli ”först till kvarn” som gäller, och stödet kommer också att villkoras så att det inte blir möjligt att helt fritt välja studier. För trots miljardsatsningen så finns ju ett tak i statens finanser. Att alla som vill inte kan få studera är något som Transport tidigare kritiserat.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

– Som jag förstod det så var parternas uppgörelse att det ska vara en rättighet. Men nu skriver utredarna att det bör utgå ett stöd. Då är det inte en rättighet. Om det sedan kommer någon och skär ned. Då får ännu färre chansen. Men det ska bli lättare att säga upp oss… sa Peter Winstén, Transports avtalssekreterare, i somras.

I den andra aktuella lagrådsremissen föreslår regeringen att arbetsrätten reformeras så att arbetsgivare får ökad flexibilitet och möjlighet att anpassa kompetensens efter behov. Något som kritiker anser är en omskrivning för urholkning av LAS, bland annat när det gäller fler undantag från turordningsreglerna.

I båda fallen vill regeringen att de förändrade lagarna börja gälla vid halvårskiftet i år, den 30 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.