Close
Behrad Ansari (t.v) och Vlado Dimkovski hävdar att åkeriet Nilsbuss lurar chaufförerna på lön.
Close

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Behrad Ansari plockar fram papper efter papper. Det är allt från timrapporter till anställningsbevis, lönespecar och noggrant förda körjournaler.

– 357 timmar och 15 minuter. Det motsvarar 53 587 kronor och 50 öre. Så mycket fattades i lön för mig på bara åtta månader.

– Det är samma sak för andra chaufförer. De är upprörda. Flera sa att de skulle komma hit i dag och träffa Transportarbetaren.

Behrad Ansari tystnar. Slår ut med händerna i en uppgiven gest.

Jag ber honom berätta. Från början. Hur hamnade en iransk flykting i det lilla småländska samhället Broakulla? I en nedlagd banklokal med valvet intakt dessutom.

Behrad Ansari beskriver en krokig resa. Först flykten från förtryckets Iran, sedan från Syrien. Hur han kom till Arlanda i oktober 1987 och så småningom till Avesta.

Efter några år i skolbänken, oräkneliga jobb, giftermål och barn var han etablerad i Stockholm. I taxinäringen.

– Villkoren är inte bra för taxiförare, med procentlön och jobb uppåt 17–18 timmar per dag. Men om man kommer in i taxibranschen är det svårt att lämna den. Samtidigt är jag glad för att jag lärde mig köra färdtjänst och liggande sjuktransporter.

Våren 2019 blev en vändpunkt för Ansari. Han var skild och hade ledsnat på att jaga dyra andrahandsboenden i Stockholm. I en annons fick han syn på ett billigt alternativ. En före detta bank i Broakulla.

Kort efter flytten knackade han på hos Taxi Emma, ett bolag som hade kontrakt på färdtjänst och sjukresor med Kalmar länstrafik (KLT). Han fick napp och i juni 2019 började han köra. Massor. Lönebeskeden visar på månader med över 350 timmars arbete. I praktiken dubbla heltider och över 50 000 kronor i bruttolön.

Betalningen var rak timlön, strax över 145 kronor i timmen. Ingen ob- eller övertidsersättning utgick, men Behrad Ansari trivdes med jobbet och var ändå nöjd.

– Jag gillar verkligen att köra serviceresor, det är ett viktigt arbete. Villkoren var bra för den som har en stor banklokal att rusta och inreda. Jag är van att jobba mycket, säger han lite urskuldande.

I oktober 2019 kommer kallduschen.

Taxi Emma försätts i konkurs. Behrad Ansari jobbar ett kort tag i Stockholm igen, innan han får jobb på Nilsbuss – ett stort bussåkeri som tagit över serviceresorna efter Taxi Emma, men som tidigare inte haft taxiverksamhet.

Den 8 november 2019 blir Ansari behovsanställd på Nilsbuss. På timme. I anställningsbeviset står kryptiskt att företaget tillämpar Transports taxiavtal. I verkligheten har Nilsbuss bara tecknat kollektivavtal, för busstrafik, med fackförbundet Kommunal.

Redan vid första löneutbetalningen reagerar Behrad Ansari på att det fattas timmar.

– 17,07 timmar för att vara exakt. Jag påpekar det för arbetsledningen, som påstår att det är komptid som sparas i min kompbank.

Under vintern upprepas proceduren. Enligt Behrad Ansari håller Nilsbuss i snitt inne lön för närmare 45 timmar per månad. Mer än en arbetsvecka. Han påpekar det gång på gång, men får ingen återkoppling, berättar han.

Under veckorna som går lär han känna andra chaufförer i bolaget. Förare som vittnar om samma problem med lönen.

I Stockholm har Behrad Ansari tidigare varit fackligt engagerad. Han börjar agitera och försöka värva medlemmar för Transport.

Flera förare som Transportarbetaren pratat med är kritiska mot arbetsvillkoren på Nilsbuss. Det gäller bland annat kravet på obetald ”beredskap”. Vid varje arbetspass måste chauffören med kort varsel vara beredd på att rycka in en timme före arbetspassets start och dessutom jobba över en timme på slutet.

Första passet är schemalagt mellan klockan 05.30 och 13:30. Behrad Ansari säger:

– Det innebar att jag alltid måste vara beredd att ta en körning från 04:30. Jag kunde heller inte boka läkarbesök eller andra privata ärenden direkt efter arbetspasset. Jag hade ju ständig jour. Kom det ingen körning under jourtiden fick man inget betalt.

Enligt förarna bryter Nilsbuss mot taxiavtalet på flera punkter. Bland annat tillämpas delade pass. Företaget drar också av för rast – även om föraren inte kunnat ta någon rast.

I maj gick företaget ut med att tjänsterna måste krympas. Förarna uppmanades att skriva på nya anställningskontrakt, på 75 procent. Det är en förändring som ska förhandlas med facket, så sker inte.

– Fast vi fortsatte jobba heltid. Det var bara lönen som minskade. Plötsligt fick jag bara ut omkring 13 000 kronor efter skatt, hävdar Behrad Ansari.

Den 30 juni bränner det till.

Efter en dispyt med en trafikledare blir Ansarai uppringd av Anders Fransson, vd för Nilsbuss. Behrad Ansari får besked om att hans anställningsavtal inte kommer att förlängas, men han blir osäker på vad det betyder.

Morgonen därpå, den 1 juli, sitter Ansari som vanligt i färdtjänstbussen. Han har utfört en tidig körning och är inbokad på en ny, till Kalmar med en dialyspatient.

På väg tillbaka från Kalmar blir Behrad Ansari uppringd av en trafikledare som undrar varför han sitter i bilen: ”Du ska ju inte köra mer…”

– Jag ifrågasatte det direkt. Jag var inbokad på körningar ända fram till den 27 juli, därefter skulle jag ha semester. Uppsägningar får man väl skriftligt? Svaret jag fick var att jag sagts upp muntligt och skulle ha slutat den 30 juni.

Behrad Ansari uppmanas att omedelbart lämna bilen, vid företagets filial i Emmaboda. På väg dit passerar han bostaden och svänger in för att hämta några saker som tillhör företaget.

I backspegeln har han sett hur tre bilar följer efter honom. Det är personal från Nilsbuss, totalt fyra personer, som kliver ur fordonen när Ansari stannar utanför hemmet i Broakulla.

Behrad Ansari beskriver stämningen som hotfull:

– Det kändes absurt. Jag var socialistisk rebell i Iran, och flydde. Jag flydde från Syrien också. Varför skulle jag fly nu? Jag är i Sverige, ett rättssamhälle. Jag har inte gjort något fel.

Enligt Ansari kräver männen att få färdtjänstbussen.

– Jag säger: ”Var så god, ta den.” Men när de begär att jag ska ta av mig uniformen också är det stopp. ”Aldrig, ni rör mig inte.” En av männen hävdar att polisen är på väg. ”Fint, svarar jag, då väntar vi på dem.”

Skakad bevittnar Behrad Ansari hur männen åker iväg i bilarna.

Transport har kallat Nilsbuss till förhandling och ogiltigförklarat avskedet. Företaget hävdar att det inte varit fråga om avsked, utan om en provanställning som avslutats precis innan de sex månaderna tickat ut.

Enligt Nilsbuss lämnades beskedet, muntligt, till Behrad Ansari den 15 juni. Kruxet, enligt facket, är att Ansari timanställdes redan den 8 november 2019. Provanställningstiden löpte därmed ut redan kring månadsskiftet april-maj.

Transport har begärt central förhandling och kräver också att företaget tecknar ett taxiavtal.

I väntan på den centrala förhandlingen avstår Transports förhandlare från att kommentera tvisten.

En märklig omständighet kommer fram under Behrad Ansaris redogörelse. Den 24 juni får han en skriftlig varning för att ha använt färdtjänstbussen privat. Det vill säga han har ibland – likhet med andra förare – parkerat den hemma.

I varningen skriver Nilsbuss att ”fortsatt misskötsamhet kan medföra uppsägning”. Inte så konstigt. Om det inte vore för att varningen kommer drygt en vecka efter att arbetsgivaren muntligen påstår sig ha sparkat honom…

Transportarbetaren har talat med ytterligare tre chaufförer som jobbar eller har jobbat på Nilsbuss. En av dem säger:

– I början antecknade jag inte mina arbetade timmar. Men efter ett tag insåg jag att det är nödvändigt. Då hade företaget lurat mig på 18 timmar under en månad.

En annan förare valde att sluta på grund av tricksandet med lön och arbetstider:

– Vi hade delade pass. Först var de halva passen tre timmar långa, men sedan krymptes de till bara två timmar. Det gjorde att jag sa upp mig. Jag fick absolut inte betalt för all arbetad tid. Jag förstår inte att Nilsbuss kan hålla på som de gör. Jag rekommenderar ingen att ta jobb där.

Under den långa intervjun med Behrad Ansari kommer en kollega, Vlado Dimkovski, förbi. Även han saknar betalning för ett stort antal timmar.

Vi går ut på gatan och Dimkovski visar på de arbetsmiljöproblem som bårbilsförarna brottas med. Det handlar dels om svårigheter att skydda sig mot eventuell coronasmitta. Dels om den fysiska belastningen för chaufförerna som bemannar bårbilarna.

– Båren är väldigt otymplig, säger Vlado Dimkovski. Den är gjort för att hanteras av två personer. Vi är oftast ensamma. Bara om det är väldigt tunga patienter får vi bärhjälp.

Behrad Ansari nickar:

– Förarna drar båren på alla sorts underlag, även grus. Jag har haft ryggskott fyra gånger. Det krävs utbildning och erfarenhet för att köra bårtransporter. Men på Nilsbuss slarvas det med utbildningen.

– Jag körde tusentals liggande sjuktransporter i Stockholm och försökte lära mina nya kolleger. Jag gjorde mitt bästa, nu är jag avskedad.

Transportarbetaren ringer upp Nilsbuss vd, Anders Fransson, för att ställa frågor om Behrad Ansaris anställning och kritiken mot företaget. Han säger:

– Jag har inga kommentarer. Vi har förhandlingar på gång med Transport och tar det den vägen.

Ansarai och flera andra chaufförer uppger att de inte fått betalt för alla arbetade timmar. Vill du kommentera de uppgifterna?

– Nej, vi tar det vid förhandlingen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M Thures son:
    8 december, 2020

    Har själv blivit lurad av samma arbetsgivare, skamligt att de får hålla på//

  2. Carl Svensson:
    4 augusti, 2020

    Det är väldigt illa som framkommer i artikeln.
    Jag är bestört, men inte förvånad, tyvärr.
    Kommuner och regioner skulle ta sitt ansvar genom att ställa skarpa krav på utförarna i HELA ledet och häva avtalet vid överträdelser. Det skulle vara effektiv åtgärd för att utnyttja förare.
    Tyvärr använder inte kommuner och regioner väldigt sällan möjligheten att häva avtalet.

  3. Maria:
    29 juli, 2020

    Det här låter ju helt galet. Men tror ju att ett så stort bolag som Nilsbuss sköter sina åtaganden. Sedan att skicka ut folk som ska "skrämmas". Det är ju rent löjligt. Skäms på er och lycka till Behrad Ansari.

  4. Nils Karlsson:
    28 juli, 2020

    De nuvarande ägarna till företaget bör få näringsförbud och samt bli förpliktigade till att utbetala innehållen lön till alla chaufförer. De bedriver helt klart en maffiarörelse.

  5. Niklas hugosson:
    28 juli, 2020

    Jag tycker detta beteende ska bestraffas starkt.
    Man ska känna sig trygg på sin arbetsplats och äga sin lön. Detta stjäla de av lön borde ge fängelse då det överskrider 1000 kr och det är medveten stöld.
    Företaget borde bli portade från kommunal och statlig körningar så fort de inte sköter sina åtaganden mot sina anställda.
    Pinsamt men detta företag har nog gjort sitt tror jag.

  6. Elisabeth Lundblad:
    27 juli, 2020

    Varför inte lägga färdtjänsten under statlig regi? Då kan man anställa förare och ge dom lön utan problem. Jag tror att då skulle färdtjänsten fungera bättre och både kund och förare blir glada. Problemet med färdtjänsten är stora idag och det beror nog mycket på de storbolag som lägger skamligt låga anbud vid offentlig upphandling. Enbart provisionslön borde förbjudas.

  7. Iwan Karlsson:
    26 juli, 2020

    Så typiskt när anslutningsgraden till transport är låg. När chaufförerna är organiserade och överens vågar inte företagen agera som Nilsbuss har gjort. Organisera mera.

  8. Peter Eriksson:
    26 juli, 2020

    Sådana fasoner hör inte hemma i en fackligt organiserad värld som vi behöver. Dessa skojare borde bli av med taxitillstånden direkt och aldrig få nya utfärdade. Någon där ute tycks tro att taxichaufförer saknar både vett och sans och kan jobba för vad som helst, men nu får det vara nog på dessa jävla skojerier! Bojkotta eländet, låt de förblöda ekonomiskt så får vi väl se om de gillar den kakan för det är fan så de behandlar oss chaufförer.

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.