Krocken på Tranarpsbron kunde ha slutat ännu värre
Över 70 bilar körde in i varandra. En människa dödades och över 50 skadades, varav tre allvarligt. Men olyckan hade kunnat sluta ännu värre, enligt en rapport.
Olyckan på Tranarpsbron i vintras har analyserats av Trafikverket, som kommit fram till att följderna ändå var rätt lindriga med tanke på omständigheterna. Hade vägbanan varit torr så hade krockarna blivit ännu värre – eftersom underlaget var så halt, gled de påkörda bilarna framåt vilket lindrade kollisionerna.
En annan faktor som mildrade olyckans effekter var att broräckena höll, trots att de utsattes för stora påfrestningar. Om fordon åkt av den 15 meter höga bron, hade dödstalen naturligtvis blivit högre.
Rapporten presenterades på ett trafikseminarium i Tylösand, där bland andra Jonas Hellsten närvarade. Han arbetar på räddningstjänsten i Helsingborg, och var räddningsledare på olycksplatsen.
– Olyckan orsakades av två saker: ingen sikt och för hög hastighet. Du kan ju inte hålla normal hastighet när du har sikt på cirka 15 meter, men ändå var det precis vad många gjorde, säger Jonas Hellsten.
Den sista biten fram till olycksplatsen höll Jonas Hellsten själv runt 30 kilometer i timmen, så dålig sikt var det.
– Och då körde jag ändå ett fyrhjulsdrivet räddningsfordon med blåljus och all tänkbar utrustning. Ändå blev jag omkörd av både lastbilar och privatbilister. För mig är det ofattbart att folk vågade hålla sådana hastigheter som de gjorde under omständigheterna.
Totalt misstänks fem svenskar och tre utländska medborgare – sju av dem lastbilschaufförer och en privatbilist – för brott i samband med olyckan. Misstankarna gäller vårdslöshet i trafik eller att inte ha anpassat avståndet till fordonet framför.
En av de svenska lastbilsförarna misstänks också för vållande till annans död.