Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Så här skriver Securitas informationschef Jens Granath i ett mejl till Transportarbetaren:

Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen skall deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.
Under några tillfällen under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående Covid-19: egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka.
En person på Securitas i Gävle sammanställde informationen för ett antal anställda och vidarebefordrade sedan dessa till uppdragsgivaren, så att dessa skulle kunna utbildas och arbeta på byggarbetsplatsen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnet på de anställda i en ruta avsedd för signatur, och på ett sätt som kan framstå som ett försök att efterlikna en signatur, vilket är en felaktig hantering. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. Vederbörande missade vid några tillfällen att tydligt informera den anställde om att ett Covid-formulär fylldes i när frågorna ställdes. Den felaktiga hanteringen är ett beklagligt utslag av den mänskliga faktorn när man administrerade detta. Händelsen är utredd tillsammans med byggföretaget och betraktas som utagerad.
Misstaget begicks under en mycket ansträngd pandemisituation med allt vad det innebar. Telefonintervjuerna syftade till att minimera smittkontakterna, men dokumenterades på ett felaktigt sätt. När felaktigheten uppdagades i juni förra året förändrade Securitas hanteringen av uppgifterna.

De hälsodeklarationer som Transportarbetaren har tillgång till är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

Överst på blanketterna finns en ruta för namn, arbetsgivare och datum för besök på området där serverhallarna byggs.

Hälsoformulär
Eric Toste är chef på Securitas, med titeln team security manager.

På sidan två finns rader för underskrift (signature) och datum. Det noteras särskilt att svarsuppgifterna om Covid-19 inte får vara mer än två dagar gamla när besöket sker.

På samtliga blanketter som Transportarbetaren granskat finns väktarens namn textat på förstasidan. Sedan har samma namn omvandlats till något som ska likna en normal signatur/underskrift på sidan två.

Hur kan man av misstag först texta någon annans namn och sedan försöka förvandla namnet till en underskrift?

Stämmer det att väktarnas fick hälsofrågorna över telefon?

En väktare som Transportarbetaren intervjuat berättar att hen, i samband med anställningsintervjun på plats hos Securitas, fick ett par frågor som liknade de på hälsodeklarationerna.

Ingen berättade att frågorna skulle nedtecknas eller att svaren skulle skickas till kunden. Covid-frågorna ställdes dessutom mer än en månad innan det fejkade formuläret daterades, skrevs under och skickades till Collen.

Uppgifter som alltså fick vara högst två dagar gamla.

En av hälsodeklarationer som Transportarbetaren fått avser en nyrekryterad chef på Securitas. En person som anställdes för att arbeta just med Microsoft-uppdraget. Här ovan är hans formulär, som med största sannolikhet är ifyllt av någon annan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.