Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Så här skriver Securitas informationschef Jens Granath i ett mejl till Transportarbetaren:

Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen skall deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.
Under några tillfällen under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående Covid-19: egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka.
En person på Securitas i Gävle sammanställde informationen för ett antal anställda och vidarebefordrade sedan dessa till uppdragsgivaren, så att dessa skulle kunna utbildas och arbeta på byggarbetsplatsen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnet på de anställda i en ruta avsedd för signatur, och på ett sätt som kan framstå som ett försök att efterlikna en signatur, vilket är en felaktig hantering. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. Vederbörande missade vid några tillfällen att tydligt informera den anställde om att ett Covid-formulär fylldes i när frågorna ställdes. Den felaktiga hanteringen är ett beklagligt utslag av den mänskliga faktorn när man administrerade detta. Händelsen är utredd tillsammans med byggföretaget och betraktas som utagerad.
Misstaget begicks under en mycket ansträngd pandemisituation med allt vad det innebar. Telefonintervjuerna syftade till att minimera smittkontakterna, men dokumenterades på ett felaktigt sätt. När felaktigheten uppdagades i juni förra året förändrade Securitas hanteringen av uppgifterna.

De hälsodeklarationer som Transportarbetaren har tillgång till är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

Överst på blanketterna finns en ruta för namn, arbetsgivare och datum för besök på området där serverhallarna byggs.

Hälsoformulär
Eric Toste är chef på Securitas, med titeln team security manager.

På sidan två finns rader för underskrift (signature) och datum. Det noteras särskilt att svarsuppgifterna om Covid-19 inte får vara mer än två dagar gamla när besöket sker.

På samtliga blanketter som Transportarbetaren granskat finns väktarens namn textat på förstasidan. Sedan har samma namn omvandlats till något som ska likna en normal signatur/underskrift på sidan två.

Hur kan man av misstag först texta någon annans namn och sedan försöka förvandla namnet till en underskrift?

Stämmer det att väktarnas fick hälsofrågorna över telefon?

En väktare som Transportarbetaren intervjuat berättar att hen, i samband med anställningsintervjun på plats hos Securitas, fick ett par frågor som liknade de på hälsodeklarationerna.

Ingen berättade att frågorna skulle nedtecknas eller att svaren skulle skickas till kunden. Covid-frågorna ställdes dessutom mer än en månad innan det fejkade formuläret daterades, skrevs under och skickades till Collen.

Uppgifter som alltså fick vara högst två dagar gamla.

En av hälsodeklarationer som Transportarbetaren fått avser en nyrekryterad chef på Securitas. En person som anställdes för att arbeta just med Microsoft-uppdraget. Här ovan är hans formulär, som med största sannolikhet är ifyllt av någon annan.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.