Kryssa Johan på valsedeln!

Krönika. Socialdemokraterna har nu presenterat valsedeln inför valet till EU-parlamentet den 25 maj nästa år. Transports kandidat Johan Danielsson finns på plats nummer tio på listan. Det innebär att Johan har en god chans att väljas till parlamentsledamot.

En förutsättning är dock att han lyckas samla mer än 40 000 kryss på den socialdemokratiska valsedeln. Det tror jag nog att han mäktar med.
Transport tillsammans med andra LO förbund kommer att hjälpa Johan på traven genom att uppmana våra medlemmar att sätta ett kryss framför hans namn på valsedeln den 25 maj nästa år. Det första steget är dock att förmå våra medlemmar att rösta i valet.

Vid förra valet till Europaparlamentet var det bara cirka 20 procent av Transports medlemmar som utnyttjade sin demokratiska rättighet att rösta. Jag tror inte att det låga intresset för att rösta i Transports medlemskår berodde på bristande intresse eller dåliga kunskaper.

Jag upplevde då att många medlemmar är oerhört engagerade och dessutom direkt och påtagligt berörda av EU:s beslut i sina arbeten. Det låga intresset handlade nog snarare om ett motstånd mot överhögheten inom EU, vilken framkallar en känsla av hopplöshet och uppgivenhet.

Det är inte konstigt att många reagerar på det sättet. Sverige är numera så insyltat i unionen att det inte finns några realistiska möjligheter att bryta sig ut. Samtidigt växer EU-makten stadigt på medlemsnationernas bekostnad.

Omkring 60 procent av alla lagar som tas i vår riksdag är i själva verket bara konsekvensanpassningar till olika typer av EU-beslut. Dessutom domineras EU nu av en politisk höger som prioriterar fri rörlighet framför i stort sett alla sociala och fackliga ambitioner. Det finns alltså anledning att vara vaksam på utvecklingen i unionen.

I det arbetet faller ett mycket stort ansvar på förbundsstyrelsen och på förbundskontoret. Här kan vi utveckla de kontakter som är nödvändiga för att kunna påverka den koloss som EU har utvecklats till. Här har vi också vissa, om än begränsade, resurser att samla information, utreda alternativ och utforma krav/förslag som kan förankras i EU:s beslutsmaskinerier. Det är också ett arbete vi ska prioritera.

Det faktum att de svenska EU-parlamentarikerna tar för lättsinnigt på transportfrågorna bör, exempelvis, leda till att vi ökar våra ansträngningar. Vi måste påverka såväl våra parlamentariker som andra om att det är helt nödvändigt att göra något åt den kaotiska, antisociala och miljöförstörande åkerimarknaden i Europa.

För att vinna framgång i det arbetet är det otroligt viktigt att vi ser till att få en politiker som Johan i EU-parlamentet. Han har redan en hel del erfarenhet från arbetet där, eftersom han jobbade några år som assistent till den tidigare EU-parlamentarikern Jan Andersson.

Johan är också väl insatt i de problem som förbundets medlemmar möter på arbetsmarknaden, såsom social dumping och massiva marknadsstörningen i framför allt i åkerinäringen. Men för att lyckas få honom till parlamentet krävs ytterligare några insatser.

Vi måste förmå så många som möjligt att verkligen gå till vallokalerna den 25 maj nästa år och dessutom kryssa Johan på sossarnas valsedel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.