Kryssa Johan på valsedeln!

Krönika. Socialdemokraterna har nu presenterat valsedeln inför valet till EU-parlamentet den 25 maj nästa år. Transports kandidat Johan Danielsson finns på plats nummer tio på listan. Det innebär att Johan har en god chans att väljas till parlamentsledamot.

En förutsättning är dock att han lyckas samla mer än 40 000 kryss på den socialdemokratiska valsedeln. Det tror jag nog att han mäktar med.
Transport tillsammans med andra LO förbund kommer att hjälpa Johan på traven genom att uppmana våra medlemmar att sätta ett kryss framför hans namn på valsedeln den 25 maj nästa år. Det första steget är dock att förmå våra medlemmar att rösta i valet.

Vid förra valet till Europaparlamentet var det bara cirka 20 procent av Transports medlemmar som utnyttjade sin demokratiska rättighet att rösta. Jag tror inte att det låga intresset för att rösta i Transports medlemskår berodde på bristande intresse eller dåliga kunskaper.

Jag upplevde då att många medlemmar är oerhört engagerade och dessutom direkt och påtagligt berörda av EU:s beslut i sina arbeten. Det låga intresset handlade nog snarare om ett motstånd mot överhögheten inom EU, vilken framkallar en känsla av hopplöshet och uppgivenhet.

Det är inte konstigt att många reagerar på det sättet. Sverige är numera så insyltat i unionen att det inte finns några realistiska möjligheter att bryta sig ut. Samtidigt växer EU-makten stadigt på medlemsnationernas bekostnad.

Omkring 60 procent av alla lagar som tas i vår riksdag är i själva verket bara konsekvensanpassningar till olika typer av EU-beslut. Dessutom domineras EU nu av en politisk höger som prioriterar fri rörlighet framför i stort sett alla sociala och fackliga ambitioner. Det finns alltså anledning att vara vaksam på utvecklingen i unionen.

I det arbetet faller ett mycket stort ansvar på förbundsstyrelsen och på förbundskontoret. Här kan vi utveckla de kontakter som är nödvändiga för att kunna påverka den koloss som EU har utvecklats till. Här har vi också vissa, om än begränsade, resurser att samla information, utreda alternativ och utforma krav/förslag som kan förankras i EU:s beslutsmaskinerier. Det är också ett arbete vi ska prioritera.

Det faktum att de svenska EU-parlamentarikerna tar för lättsinnigt på transportfrågorna bör, exempelvis, leda till att vi ökar våra ansträngningar. Vi måste påverka såväl våra parlamentariker som andra om att det är helt nödvändigt att göra något åt den kaotiska, antisociala och miljöförstörande åkerimarknaden i Europa.

För att vinna framgång i det arbetet är det otroligt viktigt att vi ser till att få en politiker som Johan i EU-parlamentet. Han har redan en hel del erfarenhet från arbetet där, eftersom han jobbade några år som assistent till den tidigare EU-parlamentarikern Jan Andersson.

Johan är också väl insatt i de problem som förbundets medlemmar möter på arbetsmarknaden, såsom social dumping och massiva marknadsstörningen i framför allt i åkerinäringen. Men för att lyckas få honom till parlamentet krävs ytterligare några insatser.

Vi måste förmå så många som möjligt att verkligen gå till vallokalerna den 25 maj nästa år och dessutom kryssa Johan på sossarnas valsedel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.