Kryssa nummer 10 för ordning och reda på vägarna

Debatt. På söndag är det sista chansen att rösta i valet till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val för Transports medlemmar.

Parlamentet beslutar i frågor som påverkar vår vardag och vårt arbetsliv. EU sätter även ramarna för nationella beslut. En fråga med tydlig koppling mellan nationell och europeisk nivå är åkerinäringen.
Dagens reglering och kontroll av transportmarknaden är otillräcklig. Tio år av borgerligt styre i EU:s institutioner och åtta år i Sverige har skapat en konkurrenssituation som främjar missbruk, kriminalitet och social dumpning. Oseriösa åkeriföretag kan härja fritt på den inre marknaden, på bekostnad av arbetstagarnas löner och villkor, seriösa åkeriers konkurrenskraft, trafiksäkerheten och miljön.

De åkerier och chaufförer vi träffat under valrörelsen vittnar om en vardag som blir alltmer pressad och ohållbar. Många utländska förare tvingas vistas månader i sträck i sina lastbilar under odrägliga levnadsvillkor.

I den andra änden sätts svenska företag i konkurs när de inte längre klarar av att konkurrera. Stora speditörer handlar i dag upp transporttjänster för 70 kronor milen trots att de vet att det skulle krävas det dubbla om man ska gå runt med svenska löner och arbetsvillkor.

Den moderatledda regeringen har under snart åtta års tid konsekvent vägrat att göra något åt situationen. Med stöd av Moderaterna i Europaparlamentet har EU-kommissionen aviserat ett borttagande av EU:s så kallade cabotageregler, som tillåter tre inrikestransporter under sju dagar i ett annat EU-land.

Moderaterna vill alltså lösa problemet med den olagliga trafiken genom att göra den laglig. Detta skulle rasera hela den svenska åkerinäringen. Frågan kommer att avgöras av det parlament som vi nu ska rösta fram.

Vi behöver socialdemokratisk politik i både Europaparlamentet och riksdagen för att kunna skapa ordning och reda på våra vägar. Socialdemokraterna har föreslagit följande åtgärder:

•Frys de nu gällande EU-reglerna för cabotagetrafik i kombination med striktare kontroller. Ingen vidare avreglering ska göras.

•Krav på internationella frakthandlingar som styrker att trafiken är laglig.

•Klampning av fordon, så att man kan garantera att böter och sanktionsavgifter betalas – dessa ska dessutom höjas kraftigt för att fungera avskräckande.

•Mer resurser till polisen för kompetensutveckling och för samordning med andra myndigheter vad gäller kontroll av regelefterlevnaden.

•Införa ett beställaransvar i alla led.

•Införa en holländsk modell med krav på tillsvidareanställda förare i åkeriföretagen.

•Införa ett socialt protokoll i EU:s fördrag som garanterar att fackliga fri- och rättigheter har företräde framför ekonomiska vinstintressen på den inre marknaden.

Bedrivs det inrikestrafik i Sverige ska bilen registreras och skatter betalas här. Svenska löner och arbetsvillkor enligt kollektivavtal ska gälla för de anställda chaufförerna.

Både upphandlande myndigheter och speditörer måste ta ett gemensamt ansvar för de arbetsvillkor som råder i det företag som i slutändan utför transporten.

Det är dags för en aktiv politik både i Sverige och EU för att vi ska få en transportmarknad som kombinerar goda arbetsvillkor, hög trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Det är självklart att även utländska företag ska få köra på våra vägar men det är lika självklart för oss att det ska vara på samma villkor för alla i Sverige.

Gå och rösta i valet till Europaparlamentet och kryssa nummer 10 på Socialdemokraternas lista!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.