Debatt. På söndag är det sista chansen att rösta i valet till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val för Transports medlemmar.
Parlamentet beslutar i frågor som påverkar vår vardag och vårt arbetsliv. EU sätter även ramarna för nationella beslut. En fråga med tydlig koppling mellan nationell och europeisk nivå är åkerinäringen.
Dagens reglering och kontroll av transportmarknaden är otillräcklig. Tio år av borgerligt styre i EU:s institutioner och åtta år i Sverige har skapat en konkurrenssituation som främjar missbruk, kriminalitet och social dumpning. Oseriösa åkeriföretag kan härja fritt på den inre marknaden, på bekostnad av arbetstagarnas löner och villkor, seriösa åkeriers konkurrenskraft, trafiksäkerheten och miljön.
De åkerier och chaufförer vi träffat under valrörelsen vittnar om en vardag som blir alltmer pressad och ohållbar. Många utländska förare tvingas vistas månader i sträck i sina lastbilar under odrägliga levnadsvillkor.
I den andra änden sätts svenska företag i konkurs när de inte längre klarar av att konkurrera. Stora speditörer handlar i dag upp transporttjänster för 70 kronor milen trots att de vet att det skulle krävas det dubbla om man ska gå runt med svenska löner och arbetsvillkor.
Den moderatledda regeringen har under snart åtta års tid konsekvent vägrat att göra något åt situationen. Med stöd av Moderaterna i Europaparlamentet har EU-kommissionen aviserat ett borttagande av EU:s så kallade cabotageregler, som tillåter tre inrikestransporter under sju dagar i ett annat EU-land.
Moderaterna vill alltså lösa problemet med den olagliga trafiken genom att göra den laglig. Detta skulle rasera hela den svenska åkerinäringen. Frågan kommer att avgöras av det parlament som vi nu ska rösta fram.
Vi behöver socialdemokratisk politik i både Europaparlamentet och riksdagen för att kunna skapa ordning och reda på våra vägar. Socialdemokraterna har föreslagit följande åtgärder:
•Frys de nu gällande EU-reglerna för cabotagetrafik i kombination med striktare kontroller. Ingen vidare avreglering ska göras.
•Krav på internationella frakthandlingar som styrker att trafiken är laglig.
•Klampning av fordon, så att man kan garantera att böter och sanktionsavgifter betalas – dessa ska dessutom höjas kraftigt för att fungera avskräckande.
•Mer resurser till polisen för kompetensutveckling och för samordning med andra myndigheter vad gäller kontroll av regelefterlevnaden.
•Införa ett beställaransvar i alla led.
•Införa en holländsk modell med krav på tillsvidareanställda förare i åkeriföretagen.
•Införa ett socialt protokoll i EU:s fördrag som garanterar att fackliga fri- och rättigheter har företräde framför ekonomiska vinstintressen på den inre marknaden.
Bedrivs det inrikestrafik i Sverige ska bilen registreras och skatter betalas här. Svenska löner och arbetsvillkor enligt kollektivavtal ska gälla för de anställda chaufförerna.
Både upphandlande myndigheter och speditörer måste ta ett gemensamt ansvar för de arbetsvillkor som råder i det företag som i slutändan utför transporten.
Det är dags för en aktiv politik både i Sverige och EU för att vi ska få en transportmarknad som kombinerar goda arbetsvillkor, hög trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.
Det är självklart att även utländska företag ska få köra på våra vägar men det är lika självklart för oss att det ska vara på samma villkor för alla i Sverige.
Gå och rösta i valet till Europaparlamentet och kryssa nummer 10 på Socialdemokraternas lista!