Kryssa nummer 10 för ordning och reda på vägarna

Debatt. På söndag är det sista chansen att rösta i valet till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val för Transports medlemmar.

Parlamentet beslutar i frågor som påverkar vår vardag och vårt arbetsliv. EU sätter även ramarna för nationella beslut. En fråga med tydlig koppling mellan nationell och europeisk nivå är åkerinäringen.
Dagens reglering och kontroll av transportmarknaden är otillräcklig. Tio år av borgerligt styre i EU:s institutioner och åtta år i Sverige har skapat en konkurrenssituation som främjar missbruk, kriminalitet och social dumpning. Oseriösa åkeriföretag kan härja fritt på den inre marknaden, på bekostnad av arbetstagarnas löner och villkor, seriösa åkeriers konkurrenskraft, trafiksäkerheten och miljön.

De åkerier och chaufförer vi träffat under valrörelsen vittnar om en vardag som blir alltmer pressad och ohållbar. Många utländska förare tvingas vistas månader i sträck i sina lastbilar under odrägliga levnadsvillkor.

I den andra änden sätts svenska företag i konkurs när de inte längre klarar av att konkurrera. Stora speditörer handlar i dag upp transporttjänster för 70 kronor milen trots att de vet att det skulle krävas det dubbla om man ska gå runt med svenska löner och arbetsvillkor.

Den moderatledda regeringen har under snart åtta års tid konsekvent vägrat att göra något åt situationen. Med stöd av Moderaterna i Europaparlamentet har EU-kommissionen aviserat ett borttagande av EU:s så kallade cabotageregler, som tillåter tre inrikestransporter under sju dagar i ett annat EU-land.

Moderaterna vill alltså lösa problemet med den olagliga trafiken genom att göra den laglig. Detta skulle rasera hela den svenska åkerinäringen. Frågan kommer att avgöras av det parlament som vi nu ska rösta fram.

Vi behöver socialdemokratisk politik i både Europaparlamentet och riksdagen för att kunna skapa ordning och reda på våra vägar. Socialdemokraterna har föreslagit följande åtgärder:

•Frys de nu gällande EU-reglerna för cabotagetrafik i kombination med striktare kontroller. Ingen vidare avreglering ska göras.

•Krav på internationella frakthandlingar som styrker att trafiken är laglig.

•Klampning av fordon, så att man kan garantera att böter och sanktionsavgifter betalas – dessa ska dessutom höjas kraftigt för att fungera avskräckande.

•Mer resurser till polisen för kompetensutveckling och för samordning med andra myndigheter vad gäller kontroll av regelefterlevnaden.

•Införa ett beställaransvar i alla led.

•Införa en holländsk modell med krav på tillsvidareanställda förare i åkeriföretagen.

•Införa ett socialt protokoll i EU:s fördrag som garanterar att fackliga fri- och rättigheter har företräde framför ekonomiska vinstintressen på den inre marknaden.

Bedrivs det inrikestrafik i Sverige ska bilen registreras och skatter betalas här. Svenska löner och arbetsvillkor enligt kollektivavtal ska gälla för de anställda chaufförerna.

Både upphandlande myndigheter och speditörer måste ta ett gemensamt ansvar för de arbetsvillkor som råder i det företag som i slutändan utför transporten.

Det är dags för en aktiv politik både i Sverige och EU för att vi ska få en transportmarknad som kombinerar goda arbetsvillkor, hög trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Det är självklart att även utländska företag ska få köra på våra vägar men det är lika självklart för oss att det ska vara på samma villkor för alla i Sverige.

Gå och rösta i valet till Europaparlamentet och kryssa nummer 10 på Socialdemokraternas lista!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.