Kupéfilter effektiva mot skadliga partiklar
Kupéfiltren i bilar och bussar är effektivare än man tidigare trott när det gäller att stänga ute farliga luftföroreningar. Det visar ny forskning som gjorts inför bygget av de långa vägtunnlar som ingår i den nya förbifarten runt Stockholm.
Det är väl känt att partiklar från bland annat dubbdäck kostar åtskilliga människoliv. I tunnlar ökar risken för skadlig exponering. När vägarna under jord nu blir allt fler och längre vill Trafikverket ta reda på hur människor påverkas och vilka gränsvärden som bör gälla.
Ny forskning visar att de filter som sitter i luftintagen till fordonen faktiskt är mer verkningsfulla än man tidigare antagit. Mindre än tio procent av de grövre partiklarna kommer in i kupén på personbilar – även om ventilationen är påslagen. För bussar blev siffran aningen högre, omkring tio procent.
Ännu bättre är det om föraren slår på ”recirkulationen”. Det uppger Marianne Klint, projektledare på Trafikverket.
– Att stänga av lufttillförseln vid körning i tunnlar bör vara lika självklart som att sätta på sig bilbältet, förtydligar hon och påpekar att när Förbifart Stockholm väl invigs antas äldre fordon, utan ”recirkulation”, vara skrotade.