Kurirs vd slår ifrån sig
I två veckor har Transportarbetaren försökt få en intervju med ansvariga på Taxi Kurir. Företaget vägrar ställa upp och begär i stället frågorna skriftligt. Svar utlovas via mejl. När de väl kommer väljer Taxi Kurirs vd, Magnus Klintbäck, att inte beröra Hasses schema med tolv arbetspass i rad och brott mot arbetstidslagen.
Här är skriftväxlingen. Notera att Transportarbetaren inte kunnat ställa några följdfrågor till Klintbäck.
Känner Taxi Kurir till att era förare jobbar på det här sättet? (Tolv pass i rad, med bara två dagars ledigt. Och upp till 260 timmar i månaden.)
Jag känner inte igen den bild som du beskriver. Taxametern som används i våra taxibilar har flera funktioner. En är att man ser hur länge en förare har varit inloggad i systemet, vilket inte är det samma som arbetad tid.
Är Hasses arbetstider förenliga med arbetstidslagen?
Arbetade han max 13 timmar och sedan vilade 11 timmar följer chauffören och åkeriet lagen. Annars inte.
Hur ser ni på att chaufförer jobbar på det här sättet i Taxi Kurir?
Taxi Kurir är ett franchiseföretag. Anslutna till oss är åkerier. Det är de enskilda åkerierna och chaufförerna som kommer överens om arbetstid och lön. Naturligtvis måste man följa svensk lagstiftning.
Vilka åtgärder kommer ni att vidta mot Hagsätra taxi?
Naturligtvis kommer vi att ta kontakt med Hagsätra taxi.
Enligt Transport är den här typen av brott mot arbetstidslagen vanliga bland era åkare. Vad gör ni för att åtgärda bristerna?
Jag vet inte vad Transport har fått den uppgiften ifrån. Jag känner inte igen den.
En stor majoritet av era förare kör gamla och sjuka på rakt ackord. Är det en bra löneform?
Rakt ackord är branschstandard på lönesättning av taxiförare.
Hur påverkar rakt ackord trafiksäkerhet och trafikbeteenden?
Jag förstår inte vad du menar. Trafiksäkerhet och trafikbeteende har inget med rakt ackord att göra.
Hur ser Taxi Kurir på att chaufförerna bara har betalt när man har kund i bilen och kan vara i tjänst i timmar utan en krona i betalning?
Prissättningen på taxi bygger på att man har 50 procents beläggning, i snitt.
Taxi Kurir kräver i avtalet med transportörerna att de ska tillämpa kollektivavtal. Ändå är det nästan inga av era åkare som gör det. Vad gör Taxi Kurir åt avtalsbrotten?
Självklart vill vi att våra åkare ska vara bra arbetsgivare och ta hand om sina anställda. Och det gör de allra flesta. Vår målsättning är att alla åkerier ska tillämpa kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande lösningar. Om vi upptäcker att något åkeri inte följer våra avtal tar vi genast kontakt.
När lagar och avtal bevisligen inte följs av era transportörer: Varför inför ni inte samma lösning för kollektivavtal som Taxi Stockholm?
Jag kan inte uttala mig om Taxi Stockholms kollektivavtal. Men, kollektivavtalen för taxi är otidsenliga och vi har under lång tid påpekat det för Transport. Vi har kontinuerliga diskussioner med dem och vi skulle varmt välkomna ett kollektivavtal som är gjort för det 21:a århundradet.
Hur försvarar Taxi Kurir att tusentals av era taxiförare saknar arbetsmarknadsförsäkringar, som också inkluderar en tjänstepension?
Igen. Vi är inte arbetsgivare utan det är våra åkerier. Vi hoppas att de är bra arbetsgivare och ser till att deras anställda har bra och konkurrenskraftiga löner och förmåner.