Kurirs vd slår ifrån sig

I två veckor har Transportarbetaren försökt få en intervju med ansvariga på Taxi Kurir. Företaget vägrar ställa upp och begär i stället frågorna skriftligt. Svar utlovas via mejl. När de väl kommer väljer Taxi Kurirs vd, Magnus Klintbäck, att inte beröra Hasses schema med tolv arbetspass i rad och brott mot arbetstidslagen.

Här är skriftväxlingen. Notera att Transportarbetaren inte kunnat ställa några följdfrågor till Klintbäck.

Känner Taxi Kurir till att era förare jobbar på det här sättet? (Tolv pass i rad, med bara två dagars ledigt. Och upp till 260 timmar i månaden.)

Jag känner inte igen den bild som du beskriver. Taxametern som används i våra taxibilar har flera funktioner. En är att man ser hur länge en förare har varit inloggad i systemet, vilket inte är det samma som arbetad tid.

Är Hasses arbetstider förenliga med arbetstidslagen?

Arbetade han max 13 timmar och sedan vilade 11 timmar följer chauffören och åkeriet lagen. Annars inte.

Hur ser ni på att chaufförer jobbar på det här sättet i Taxi Kurir?

Taxi Kurir är ett franchiseföretag. Anslutna till oss är åkerier. Det är de enskilda åkerierna och chaufförerna som kommer överens om arbetstid och lön. Naturligtvis måste man följa svensk lagstiftning.

Vilka åtgärder kommer ni att vidta mot Hagsätra taxi?

Naturligtvis kommer vi att ta kontakt med Hagsätra taxi.

Enligt Transport är den här typen av brott mot arbetstidslagen vanliga bland era åkare. Vad gör ni för att åtgärda bristerna?

Jag vet inte vad Transport har fått den uppgiften ifrån. Jag känner inte igen den.

En stor majoritet av era förare kör gamla och sjuka på rakt ackord. Är det en bra löneform?

Rakt ackord är branschstandard på lönesättning av taxiförare.

Hur påverkar rakt ackord trafiksäkerhet och trafikbeteenden?

Jag förstår inte vad du menar. Trafiksäkerhet och trafikbeteende har inget med rakt ackord att göra.

Hur ser Taxi Kurir på att chaufförerna bara har betalt när man har kund i bilen och kan vara i tjänst i timmar utan en krona i betalning?

Prissättningen på taxi bygger på att man har 50 procents beläggning, i snitt.

Taxi Kurir kräver i avtalet med transportörerna att de ska tillämpa kollektivavtal. Ändå är det nästan inga av era åkare som gör det. Vad gör Taxi Kurir åt avtalsbrotten?

Självklart vill vi att våra åkare ska vara bra arbetsgivare och ta hand om sina anställda. Och det gör de allra flesta. Vår målsättning är att alla åkerier ska tillämpa kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande lösningar. Om vi upptäcker att något åkeri inte följer våra avtal tar vi genast kontakt.

När lagar och avtal bevisligen inte följs av era transportörer: Varför inför ni inte samma lösning för kollektivavtal som Taxi Stockholm?

Jag kan inte uttala mig om Taxi Stockholms kollektivavtal. Men, kollektivavtalen för taxi är otidsenliga och vi har under lång tid påpekat det för Transport. Vi har kontinuerliga diskussioner med dem och vi skulle varmt välkomna ett kollektivavtal som är gjort för det 21:a århundradet.

Hur försvarar Taxi Kurir att tusentals av era taxiförare saknar arbetsmarknadsförsäkringar, som också inkluderar en tjänstepension?

Igen. Vi är inte arbetsgivare utan det är våra åkerier. Vi hoppas att de är bra arbetsgivare och ser till att deras anställda har bra och konkurrenskraftiga löner och förmåner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.