Kvarts miljon har otrygga jobb
Otrygga anställningar. LO beskriver i dag att det är vanligast bland unga och kvinnor med arbetarjobb att tvingas gå på sms-inhopp, vikariat och andra tidsbegränsade jobb. I Transport har 12 procent av medlemmarna ett jobb som inte är fast. – Det är svårt att se vad en arbetsgivare vinner på att människor inte kan känna trygghet på jobbet, säger Emil Burman, utredare på Transport.
Han berättar att frågan om otrygga jobb, anställningsformer och arbetsgivare som hyvlar ner arbetstiderna för att låta de anställda täcka upp med mertid är en viktig fråga för Transport.
– En väg för förbundet är att jobba politiskt för tryggare jobb, säger Emil Burman.
LO-rapporten, som presenterades i dag, konstaterar att tre LO-fack har en större andel medlemmar med tidsbegränsade jobb än vad Transport har: Hotell- och restaurangfacket, Kommunal och Handels.
Sammantaget har 25 procent av kvinnorna med arbetarjobb en tidsbegränsad anställning. Bland männen i LO-branscherna är andelen 10 procent. Antalet behovs- och timanställda på hela arbetsmarknaden var förra året uppe i 262 000 personer. Totalt hade 638 000 personer någon form av tidsbegränsad anställning.
– Att över en kvarts miljon människor har så otrygga anställningar så att de inte vet om de kommer få tillräckligt med jobb för att ha råd att betala mat och hyra är inget annat än en skandal, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson i ett pressmeddelande.
Transportbranschen ser definitivt trygg ut om man jämför med restauranganställda och hotellpersonal. Men i jämförelse med byggsektorn och industrin är även transport- och lagersektorn betydligt mer drabbad. När det gäller tidsbegränsade jobb befinner sig transportarna i mellanskiktet bland LO:s förbund.
– Det varierar också mellan de olika branscherna inom Transport, säger Emil Burman. Att däckverkstäder har säsongsarbetare är ganska naturligt.