Kvotplikt – snabbare väg till gröna drivmedel?
De som går vilse i biobränsledjungeln dök in på sin debatt vid Elmiamässan. I en annan sal fördjupade sig en rad tillverkare och försäljare av drivmedel i den så kallade kvotplikten, ett sätt att skynda på lastbilstrafikens övergång till fossilfria drivmedel.
Utgångspunkten för samtalet var att flertalet partier i riksdagen visat sig positiva till en kvotplikt på biobränslen. Med kvotplikt menas att en viss andel biodrivmedel ska blandas i diesel eller bensinbränslet.
I våras publicerade Sveriges Åkeriföretag tillsammans med Naturskyddsföreningen och tankesmedjan Fores ett debattinlägg med en uppmaning till regeringen att införa ett kvotpliktssystem. Något som miljödebattören och professorn Per Kågesson, tidigare intervjuad i Transportarbetaren, också propagerat för.
Debattörerna såg med oro på den ökade försäljningen av fossila drivmedel, vilket går på tvärs mot klimatmålen. För att bryta trenden krävs politiska styrmedel som kvotplikt. Koldioxidskatten minskar klimatutsläppen, men behöver kompletteras med ”mer kraftfulla styrmedel” när priset på olja sjunker. Krafttag krävs för att anpassa fordonsflottan och skapa anläggningar för nya biodrivmedel, ansåg debattörerna.
På Lastbilsmässan berättade biobränsletillverkaren Karin Varverud från Energifabriken att flertalet länder inom EU valt kvotplikt och full skatt på biobränslen.
– I Sverige har vi haft en annan strategi med skattelättnader för att stimulera till användning av fossilfria bränslen. Det har skapat en ny marknad och en bred fordonsflotta som är godkänd för flera biodrivmedel. Att införa en kvotplikt kan vara bra för att säkerställa inblandningen av biodrivmedel och skapa långsiktighet, anförde hon.
För att inte tränga undan miljövänligare drivmedel propagerade Karin Varverud för att succesivt öka beskattningen på förnybara bränslen. Lika höga skatter på klimatpåverkande som miljösmarta bränslen riskerar att bromsa utvecklingen och slå ut tillverkare av alternativa drivmedel, varnade hon.
På seminariet fanns också representanter för Shell truck diesel, Preem, Circle K och OKQ8. Flera anmärkte att de flesta länderna inom EU inte har godkända system för kvotplikt. Där krävs påtryckningar på unionens beslutsfattare för en samstämd lagstiftning. Som följs. Sverige har också fått ta strid för sin koldioxidskatt.
Morten Bendz från Preem berättade att bolaget påbörjat omställningen till förnybara bränslen, erkände att man inte kommit så långt men i alla fall hade ambitionen. Förändringen kommer att kräva omfattande forskning och investeringar.
– Det förra kvotpliktsförslaget blev en flopp och nu verkar en reduktionsplikt vara hetast bland våra politiker. Det betyder att man reducerar koldioxidutsläppen med en viss procent, som succesivt räknas upp.
– Att nå dit blir tufft och det kommer att behövas många olika former av drivmedel som biogas, etanol och så vidare, sa Morten Bendz.
Han trodde att en reduktionsplikt skulle gynna både oljebolagen och statens finanser, men samtidigt öka kostnaden för åkerierna med en krona eller ytterligare 20 öre, i en redan pressad bransch.
Erik Moglia på OKQ8 gav en bild av bolagets distribution inom både Sverige och Danmark, där kvotplikt redan införts. Moglia är positiv till ett svenskt kvotsystem, men det måste vara ett styrmedel som är tydligt, överskådligt och minimerar de ekonomiska riskerna, betonade han.
– Vi vill självklart att våra bilar ska ha så lite miljöpåverkan som möjligt. Men i dag vet vi knappt om det vi har i lager ena året är säljbart nästa. Det är ett stort steg att våga satsa på nya bränslen.
Erik Moglia tror att det finns en marknad för gröna drivmedel, även om kostnaden ökar för köpare som är beredda att satsa mer på miljön. I dagsläget främst staten och kommunerna, men också större företag.
Alternativbränsle-tillverkaren Karin Varverud var rädd att en snabb prisökning skulle sätta en stor ekonomisk press på kommunerna, som är bundna av miljökrav. Hon tillbakavisade synpunkter om att biobränslen inte kan göras kostnadseffektiva. Att förstöra vår livsmiljö kostar också.
– Det är som med hus. Har man ett hål i taket så lagar man det! Samma sak med miljön. Det är kostnadseffektivt att fasa ut de fossila bränslena. Därför är det jätteviktigt att vi får tydliga och klara regler, som skapar en långsiktig investeringsvilja. Och att konkurrensen förs på lika villkor, som inte gynnar vissa drivmedel. I Sverige ligger vi långt före övriga Europa.
– Ett bra system är en bottennivå inblandning av förnybara bränslen som ökar. Och ger möjlighet att gå över den nivån, tyckte Karin Varverud.
Erik Moglia ville ta ett bredare grepp och få i gång ett offentligt samtal.
– Att tro att bara kvotplikten ska lösa allt är fel. Vi behöver nog titta på ett helt paket av åtgärder.