Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.
Close
Mikael Ladman, ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, talar på Avarnklubbens konfliktskola i Stockholm.
Close
Avtal 2023

De laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Vad händer om parterna inte kommer överens? Är det risk att det blir strejk den 1 juni? Vilka olika konfliktåtgärder finns det? När är det dags att ta på västen som strejkvakt? Vilka får strejka, egentligen? Vad kan arbetsgivaren ta till för motåtgärder? Får man lön om man inte arbetar?

Den sista maj löper bevaknings- och säkerhetsavtalet ut. Förhandlingar för nytt kollektivavtal har inletts med arbetsgivarparten, Säkerhetsföretagen. Men de är långt ifrån klara.

– Det har varit mycket frågor och vår skyldighet inom facket är att ge svar. Konfliktskolan fyller uppenbart ett behov, säger Jörgen Öhman, tillförordnad ordförande i Avarnklubben.

Fackklubben är en av de största inom Tranport. Till Avarnklubbens konfliktskola var samtliga kollektivanställda på Avarn i Stockholm, både medlemmar och icke medlemmar, välkomna.

Ett tjugotal transportare kom på onsdagskvällen till utbildningen, som hölls i en lokal i närheten av Avarns lokaler i Västberga. Konfliktskolan fick flytta ut från den ordinarie klubblokalen hos säkerhetsbolaget.

Utbildningen genomfördes två kvällar, både den 16 och den 17 maj. Det var medvetet med tanke på bevakningsanställdas arbetstid. Spegelvända scheman var orsaken till att även klubbens medlemsmöte, efter utbildningen, hölls både på tisdagen och onsdagen.

– Alla ska ha en chans att komma. Det kan ändå vara svårt att få folk att komma efter långa arbetspass, säger Jörgen Öhman.

På plats var också gamla klubbordföranden, Alexander Saviharju, ny ordförande för Transports Stockholmsavdelning. Liksom ombudsmännen med ansvar för bevakningsavtalet på avdelningen, Mikael Ladman och Magnus Kinnunen.

Magnus Kinnunen, som också sitter i avtalsdelegationen, inledde med att tala om vad arbetsgivarsidan vill. Det gäller bland annat önskan om att införa individuella löner, i stället för dagens tarifflöner och att det ska räcka för arbetsgivaren att enbart skicka ut scheman och lönespecifikationer digitalt.

Både förslagen säger Transport helt nej till. Liksom Säkerhetsföretagens önskan att kunna förlänga provanställningsperioden, från sex till tolv månader.

– Aldrig i helvete, vi tycker att redan sex månader är för långt, sa Kinnunen.

Så lyftes vad Transport vill uppnå, bland annat:

  • Sänkt arbetstid med tolv timmar i månaden.
  • Branschvanetillägg för den med många år i yrket.
  • Schema senast 14 dagar innan en schemalagd period startar.
  • Höjd lön för nyanställda.
  • Högre lön (5,5 procent) och högre ob-ersättning.

Flera på mötet hade också frågor om hur det fungerar i dag i praktiken, bland annat när det rör dispenser för övertidsarbete.

Sedan handlade det om årets avtalsrörelse. Och det alla delegationer har med sig till förhandlingarna, oavsett avtalsområde: Pengar, pengar, pengar.

– Det har sett rätt bra ut hittills med de avtal som är klara, sa Mikael Ladman.

Lönehöjningarna ligger för i stort sett samtliga över märket, industrinfackens normerande procentsats. Som Transport tidigt avvisade som riktlinje när det handlar om de egna kollektivavtalen.

Men att Transport i årets avtalsrörelse valt att stå utanför LO-samordningen betyder inte att yrkesgrupper inom förbundet som när de slåss för bättre kollektivavtal saknar backning, underströk Ladman:

– Ni står inte ensamma i kampen, det finns en vilja från andra yrkesgrupper inom förbundet att ge stöd.

Vad händer då när bevakningsavtalet löper ut, den sista maj?

– Jag tror inte att man kommer slå på den stora trumman, att det om det blir tal om konflikt blir andra åtgärder än strejk, sa Mikael Ladman.

Övertidsblockad och nyanställningsstopp kan vara sådana konfliktåtgärder som blir aktuella. Något som nämndes på konfliktskolan var också punktinsatser på strategiska platser, som entimmes arbetsnedläggning vid flygplatser och i hamnar. Kostar lite för Transport, skrämmande bara som tanke för arbetsgivaren.

Men den som ville veta konkret tågordning vid en konflikt fick svaret att det inte går att säga exakt; i sakens natur ligger att konflikter ska skapa ett slags kaos för arbetsgivaren och då går det inte att vara så förutsägbar.

Det är Transports förbundsstyrelse som beslutar om strejk. Liksom det är förbundsstyrelsen som tar beslut om hur hög strejkersättningen blir från ”strejkkassan”.

Arbetsgivarsidan kan svara med att stänga ute de anställda från ett företag – lockouta – och då är det enbart fackets medlemmar som får ersättning. Vid en total lockout får alltså de som inte är med i facket varken lön och pengar från strejkkassan. Vid en partiell kan arbetsgivaren enbart stänga ute fackets medlemmar och ge de icke organiserade arbetarna tillträde till arbetsplatsen.

Men så långt som kommer det sannolikt inte gå i år, enligt dem som talade på Avarnklubbens konfliktskola. Vilket också hördes röster som beklagade. Att Transport ska vara ett kampförbund rådde dock enighet om.

Förhandlingarna för nytt bevakningsavtal återupptas i slutet av månaden, den 30 och 31 maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Herr Ano Nym:
    4 juni, 2023

    Otroligt lågt lönekrav på 5,5%. Man borde gå ut med 15,5% då vi levt med extrem inflation länge nu.

  2. Robin:
    30 maj, 2023

    Givetvis så borde individuella löner samt endast digitala scheman godkänas.

    Varför ska jag tjäna lika mycket som någon som presterar mindre än vad jag gör?

  3. Morgan Nero:
    24 maj, 2023

    Väldigt bra nyttig läsning för mig hade velat vara med på denna konflikt skola

  4. Sandra:
    19 maj, 2023

    Väldigt bra initiativ att informera om rättigheter och skyldigheter vid en konflikt! Lärorikt för alla och viktigt att veta om.
    Att arbetsgivaren begärt att informationsmötet flyttas ut från företagets lokaler visar vad Avarn tycker om den fackliga organisationen och medarbetarna. Likaså att arbetsgivaren föreslår 0% i löneökning. Hur mycket fick chefen i lönelyft?

Lästips:

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.