Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.
Close
Mikael Ladman, ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, talar på Avarnklubbens konfliktskola i Stockholm.
Close
Avtal 2023

De laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Vad händer om parterna inte kommer överens? Är det risk att det blir strejk den 1 juni? Vilka olika konfliktåtgärder finns det? När är det dags att ta på västen som strejkvakt? Vilka får strejka, egentligen? Vad kan arbetsgivaren ta till för motåtgärder? Får man lön om man inte arbetar?

Den sista maj löper bevaknings- och säkerhetsavtalet ut. Förhandlingar för nytt kollektivavtal har inletts med arbetsgivarparten, Säkerhetsföretagen. Men de är långt ifrån klara.

– Det har varit mycket frågor och vår skyldighet inom facket är att ge svar. Konfliktskolan fyller uppenbart ett behov, säger Jörgen Öhman, tillförordnad ordförande i Avarnklubben.

Fackklubben är en av de största inom Tranport. Till Avarnklubbens konfliktskola var samtliga kollektivanställda på Avarn i Stockholm, både medlemmar och icke medlemmar, välkomna.

Ett tjugotal transportare kom på onsdagskvällen till utbildningen, som hölls i en lokal i närheten av Avarns lokaler i Västberga. Konfliktskolan fick flytta ut från den ordinarie klubblokalen hos säkerhetsbolaget.

Utbildningen genomfördes två kvällar, både den 16 och den 17 maj. Det var medvetet med tanke på bevakningsanställdas arbetstid. Spegelvända scheman var orsaken till att även klubbens medlemsmöte, efter utbildningen, hölls både på tisdagen och onsdagen.

– Alla ska ha en chans att komma. Det kan ändå vara svårt att få folk att komma efter långa arbetspass, säger Jörgen Öhman.

På plats var också gamla klubbordföranden, Alexander Saviharju, ny ordförande för Transports Stockholmsavdelning. Liksom ombudsmännen med ansvar för bevakningsavtalet på avdelningen, Mikael Ladman och Magnus Kinnunen.

Magnus Kinnunen, som också sitter i avtalsdelegationen, inledde med att tala om vad arbetsgivarsidan vill. Det gäller bland annat önskan om att införa individuella löner, i stället för dagens tarifflöner och att det ska räcka för arbetsgivaren att enbart skicka ut scheman och lönespecifikationer digitalt.

Både förslagen säger Transport helt nej till. Liksom Säkerhetsföretagens önskan att kunna förlänga provanställningsperioden, från sex till tolv månader.

– Aldrig i helvete, vi tycker att redan sex månader är för långt, sa Kinnunen.

Så lyftes vad Transport vill uppnå, bland annat:

  • Sänkt arbetstid med tolv timmar i månaden.
  • Branschvanetillägg för den med många år i yrket.
  • Schema senast 14 dagar innan en schemalagd period startar.
  • Höjd lön för nyanställda.
  • Högre lön (5,5 procent) och högre ob-ersättning.

Flera på mötet hade också frågor om hur det fungerar i dag i praktiken, bland annat när det rör dispenser för övertidsarbete.

Sedan handlade det om årets avtalsrörelse. Och det alla delegationer har med sig till förhandlingarna, oavsett avtalsområde: Pengar, pengar, pengar.

– Det har sett rätt bra ut hittills med de avtal som är klara, sa Mikael Ladman.

Lönehöjningarna ligger för i stort sett samtliga över märket, industrinfackens normerande procentsats. Som Transport tidigt avvisade som riktlinje när det handlar om de egna kollektivavtalen.

Men att Transport i årets avtalsrörelse valt att stå utanför LO-samordningen betyder inte att yrkesgrupper inom förbundet som när de slåss för bättre kollektivavtal saknar backning, underströk Ladman:

– Ni står inte ensamma i kampen, det finns en vilja från andra yrkesgrupper inom förbundet att ge stöd.

Vad händer då när bevakningsavtalet löper ut, den sista maj?

– Jag tror inte att man kommer slå på den stora trumman, att det om det blir tal om konflikt blir andra åtgärder än strejk, sa Mikael Ladman.

Övertidsblockad och nyanställningsstopp kan vara sådana konfliktåtgärder som blir aktuella. Något som nämndes på konfliktskolan var också punktinsatser på strategiska platser, som entimmes arbetsnedläggning vid flygplatser och i hamnar. Kostar lite för Transport, skrämmande bara som tanke för arbetsgivaren.

Men den som ville veta konkret tågordning vid en konflikt fick svaret att det inte går att säga exakt; i sakens natur ligger att konflikter ska skapa ett slags kaos för arbetsgivaren och då går det inte att vara så förutsägbar.

Det är Transports förbundsstyrelse som beslutar om strejk. Liksom det är förbundsstyrelsen som tar beslut om hur hög strejkersättningen blir från ”strejkkassan”.

Arbetsgivarsidan kan svara med att stänga ute de anställda från ett företag – lockouta – och då är det enbart fackets medlemmar som får ersättning. Vid en total lockout får alltså de som inte är med i facket varken lön och pengar från strejkkassan. Vid en partiell kan arbetsgivaren enbart stänga ute fackets medlemmar och ge de icke organiserade arbetarna tillträde till arbetsplatsen.

Men så långt som kommer det sannolikt inte gå i år, enligt dem som talade på Avarnklubbens konfliktskola. Vilket också hördes röster som beklagade. Att Transport ska vara ett kampförbund rådde dock enighet om.

Förhandlingarna för nytt bevakningsavtal återupptas i slutet av månaden, den 30 och 31 maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Herr Ano Nym:
    4 juni, 2023

    Otroligt lågt lönekrav på 5,5%. Man borde gå ut med 15,5% då vi levt med extrem inflation länge nu.

  2. Robin:
    30 maj, 2023

    Givetvis så borde individuella löner samt endast digitala scheman godkänas.

    Varför ska jag tjäna lika mycket som någon som presterar mindre än vad jag gör?

  3. Morgan Nero:
    24 maj, 2023

    Väldigt bra nyttig läsning för mig hade velat vara med på denna konflikt skola

  4. Sandra:
    19 maj, 2023

    Väldigt bra initiativ att informera om rättigheter och skyldigheter vid en konflikt! Lärorikt för alla och viktigt att veta om.
    Att arbetsgivaren begärt att informationsmötet flyttas ut från företagets lokaler visar vad Avarn tycker om den fackliga organisationen och medarbetarna. Likaså att arbetsgivaren föreslår 0% i löneökning. Hur mycket fick chefen i lönelyft?

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.