gruppbild gymnasieungdomar på läger
Close
Marie Samuelsson (i mitten) är ombudsman och den som ansvarar för gymnasieungdomarnas kurs.
Close

Läger in i vuxenlivet

Framtiden. Femkamp, avtalssnack och drömmar om framtiden. 20 gymnasister firade sista natten med gänget på ett läger arrangerat av Transport.

För den som går ut transportprogrammet på gymnasiet finns alla möjligheter att börja jobba med en gång. Åkerinäringen skriker efter utbildad personal.

På en lägergård knappa två mil utanför Borås ligger dimman tät över vattnet på Öresjö. Vid borden sitter en tjej och 19 killar som strax går ut det programmet på Viskastrands gymnasium.

Marie Samuelsson står längst fram i rummet. En liten projektor står på en provisorisk ställning byggd av psalmböcker, gården hyrs av Europeiska fosterlandsstiftelsen, EFS.

– Vilken lön ska den som är visstidsanställd ha? frågar Marie eleverna.

Samma som alla andra, svarar någon.

– Kan man ta in en förare för att köra två timmar? frågar Marie.

Ja, svarar någon.

– Nej, rättar Marie, för att sedan berätta att den som kommer in alltid har rätt till minst fyra timmars lön.

Lite så låter det när Marie Samuelsson pratar arbetsrätt och fackliga frågor med eleverna. Hon är ombudsman på avdelning 17 i Borås och har lett den korta lägerutbildningen varje vår sedan starten för tolv år sedan.

Samtidigt är regionala skyddsombudet Björn Lindgren och ombudsmannen Sven Sawatzki i full gång i köket. Björn häller flytande margarin på stekbordet som bubblar till innan det börjar fräsa. Sven langar över kartong på kartong med frusen pytt.

– Vi brukade göra lasagne men det blir så mycket jobb och kladd med ostsåsen, säger Björn.

Framtidsdrömmar

Lunchen serveras, nästan alla klämmer ut ketchup över pytten som går åt fort. Några killar ställer sig utanför och röker, andra springer i väg och sparkar lite boll. Tillbaka efter lunchen är det dags att lära sig mer om att rapportera lön. Viktor Samuelsson, Simon Sällberg och Linus Kristiansson sätter sig längst bak i hörnet vid fönstret. Efter studenten ska de köra grus, mjölk och gods.

Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.
Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.

Vad ser de fram emot?

– Vi har kämpat i flera år, gått en utbildning och nu får vi jobba. Jag ser fram emot att stå på egna fötter, säger Viktor Samuelsson.

– Jag ser fram emot att tjäna och spara pengar till en lägenhet och en ny bil, säger Simon Sällberg.

– Jag ser fram emot att köpa drinkar till att alla norska jäntor på krogen, säger Linus Kristiansson.

Lägret är en del av elevernas utbildning. De allra flesta känner igen Marie, Sven och Björn. Under andra året på gymnasiet kommer eleverna förbi expeditionen, många av dem blir då elevmedlemmar i Transport.

– Här propsar vi inte på att de ska bli vanliga medlemmar. Det viktigaste är att de är bekanta med avtalet, om vi tjatar om medlemskap finns det risk att det ger motsatt effekt, säger Marie.

Femkamp

Dagen ska avslutas med femkamp. I en kamp mellan tre lag. Tävlingen inleds med pilkastning och avslutas med att skjutsa en kamrat på skottkärra, med förbundna ögon.

Det vinnande laget heter Snus och Grus. Vid den andra stationen visade Pontus Svensson att de var ett starkt lag då han springer spikrakt efter att ha snurrat runt en pinne tio varv i grenen norsk fylla. Blev han inte yr?

– Jo lite, men det går över, säger han och fortsätter:

– Det känns så klart bra. Vi vann tack vare att alla var snabba på allt, säger han.

När femkampen avgörs står Sven Sawatzki vid grillen och vänder korvar och kotletter. Det har börjat mörkna ute. Eleverna sätter sig vid borden närmast fönstret.

Vad drömmer eleverna om?

Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.
Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.

– Min dröm är att starta ett eget åkeri, säger Linus Kristiansson och fortsätter:

– Det tror jag att alla drömmer om.

– Inte jag! ropar Natalie Hemmingsson.

– Min dröm är att jobba som bärgare i Nordnorge.

Varför då?

– Jag har sett det på tv. Jag vill jobba där på vintern, det skulle vara en riktig utmaning i livet.

Vägen mot Nordnorge börjar redan nu i sommar. Då ska Natalie jobba på Assistanskåren i Borås. Hon är den enda i klassen som valt att inte köra lastbil.

– Jag insåg att jag inte vill köra gods. Nu ser jag fram emot ett jobb där ena dagen inte ser ut som den andra. Och så får jag rädda liv, säger Natalie Hemmingsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.