Lagerarbetarna bollas runt och lönerna sänks

– Tidigare var vi som en familj. Vi stod bakom och var lojala mot varandra. Nu har sammanhållningen dött. Arbetstempot är högt och vi är underbemannade. Ovissheten ifall man får behålla jobbet är värst.

Så säger en av de anställda på Icas samordningsterminal i Jordbro. En arbetskamrat fyller i:

– Det finns en rädsla i huset och när man är rädd är det ”var och en sköter sig själv” som gäller. Det var samma sak när Ica tidigare sa upp 170 personer på ett bräde. Facket ställde krav, men det var Ica som förklarade vad som gällde.

Beskedet från Ica är nu att man kommer att återta verksamheten i egen regi första kvartalet 2014. Den lades över på Proffice helägda dotterbolag, Proffice Logistic Solutions, i augusti 2011.

För att få ner personalkostnaderna och vinna uppdraget sa Proffice då upp kollektivavtalet med fackförbundet Handels. Företaget tecknade i stället hängavtal med Transport. Det strider inte mot LO:s gränsdragning mellan förbunden eftersom arbetet faller inom Transports avtalsområde

Både Handels och Transport stretade emot och försökte förmå bolaget att behålla Handels avtal med högre ob-ersättning. Men längre än till april i år gick företaget inte med på att betala enligt Handelsavtalet.

– Det handlar om avtalsshopping. Arbetsgivaren söker hela tiden efter det billigaste avtalet. Det är ett stort problem, förklarar Bosse Nilsson från Transports Stockholmsavdelning 5.

För de tidigare Handelsanslutna, som nu uppmanas att gå över till Transport, innebär ”shoppingen” en lönesänkning på drygt 60 kronor i timmen. Hårdast drabbas de anställda som jobbar natt och obekväm arbetstid. Förklaringen till skillnaden är att Handels prioriterat högre ersättning för arbete på obekväm tid.

– Egentligen borde facken göra gemensam sak och vägra teckna avtal med arbetsgivare som gör så här. Det får ju orimliga konsekvenser, resonerar Bosse Nilsson.

Uppgifterna om hur mycket lagerarbetarna i Jordbro förlorar varierar mellan 6 000–8 000 kronor brutto till 3 000–4 000 kronor netto. Dessutom berättar personalen om felaktiga utbetalningar av framför allt ob-tillägg och övertidsersättningar under en räcka av år. Även då Bring Fringoscandia skötte verksamheten. En förklaring uppges vara kommunikationsproblem. Proffice har sitt lönekontor i Estland.

– Vi har gått från Ica till Bring, till Proffice och nu ska vi tillbaka till Ica igen. Det är skit. Många har fått sina löner sänkta flera gånger, tycker en lagerarbetare.

En annan invänder att arbetarna tvingas söka sina arbeten på nytt, börja med lägstalön och ännu ett halvårs provanställning.

– Det är tufft, en riktig soppa! Folk orkar inte. Man försöker bita ihop bara och jobba på. Om jag släpper på locket är jag rädd att jag blir så arg att vad som helst kan hända…

Kollegan undrar:

– Varför drabbas vi hela tiden och flyttas runt? Vi betalar med mer jobb för lägre lön, dålig arbetsmiljö och dåliga arbetshjälpmedel. Det saknas truckar, så vi får dra burarna för hand.

Bytena mellan fackförbund känns minst sagt förvirrande för personalen. Hälften av den fasta arbetsstyrkan har nu gått över till Transport. Ska de byta tillbaka till Handels igen, när Ica tar över, är frågan.

– Vi vet inte vilket fack vi tillhör. Vilka ska ta hand om och förhandla för oss? Och vad händer med dem som inte är medlemmar? Vi betalar och betalar till facket varje månad, men vi behöver en ledare. Någon som säger: Så här ska ni göra för att inte få det sämre hela tiden. Ni där uppe måste hjälpa till!

– Det kan inte fortsätta bli sämre hela livet. Det måste komma en vändning, annars är det bara en tidsfråga innan facket försvinner och alla får förhandla om sina löner själva.

En anställd pekar på Ica:s starka sits och anser att den stora koncernen kan blunda för sämre arbetsvillkor och skylla på entreprenören man anlitar.

– Många felaktigheter rättas aldrig till eftersom folk tröttnar på att bråka och kräva sin rätt. Man tiger och lider. Och Ica blir ännu rikare.

– Alla gör det vi ska göra. Det är tack vare oss som arbetet flyter på, men det är mycket vi inte förstår. Man känner sig ovärdig. Det finns ett jobb att ta hand om, varför då all denna byråkrati hela tiden? Företagen glömmer bort oss som gör jobbet.

Arbetarna på Jordbrolagret har varit utsatta för rån och rånförsök flera gånger och flera säger att de mår dåligt av det.

– Varför får vi inget psykologstöd? Ingen frågar hur vi mår. Det känns oroligt.

Alla Transportarbetaren talar med tycker ändå det är bra att Ica ska ta över lagerhanteringen igen.

– Det skulle bli som att återvända till familjen. Men vi vill att all personal ska följa med, inte att bara fem personer plockas ut.

 

Fotnot. I nästa nummer av Transportarbetaren får Proffice och Ica möjlighet att bemöta artiklarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.