Läget – ett år senare
Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?
Tommy Wreeth, ordförande, Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, och Anna Ryding, förbundskassör, har haft sedan förra sommaren på sig att styra Transport åt det håll kongressen pekade ut. Utmanaren Markus Pettersson och hans närmaste medarbetare har lämnat förbundskontoret. Trojkan i fackförbundets verkställande utskott kommenterar ett antal beslut från förra årets kongress och en turbulent vår 2017.
Kongressbeslut i juni 2017
Transport ska vara ett kampförbund!
– Det har vi alltid varit. Nu är det satt på pränt också, säger Tommy Wreeth.
Transport ska lämna Nordea om banken flyttar från Sverige på grund av höga bankavgifter.
Styrelsebeslut om att Swedbank tar över är fattat. Det praktiska pågår fortfarande.
Alla medlemmar ska få LO:s mervärdeskort med rabatter och erbjudanden.
Kortet damp ner i brevlådan hos medlemmarna under våren.
Inför kommande avtalsrörelser: Dagens lönemodell – med tariffer – bör förändras. Eller åtminstone utredas.
– Vi har börjat förbereda avtalsrörelsen 2020. Diskussionerna om lönemodeller har startat inom förhandlingsavdelningen. Det är möjligt att vi ska skaka liv i någon sorts ackordslöner inom vissa områden, säger Tommy Wreeth som håller frågan vidöppen.
Mer avtalsrörelse: Transport ska jobba för att få in särskilda regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet.
– Vi ska framför allt titta på yrkesgrupp för yrkesgrupp i de kommande avtalsförhandlingarna. Taxi kommer först, men vi vill ha mer specifika avtal över lag.
De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till hösten 2018 ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning.
Arbetet är i full gång. En utredning har gjorts. Samråd har hållits med alla avdelningar. Beslut fattas i höst av förbundsstyrelsen.
Förbundsstyrelsen ska tillsätta en bred framtidsutredning med representanter från alla sex regionerna, plus hamn och flyg.
Avdelningarna ska nominera ledamöter till utredningen. Styrelsen och förbundsrådet beslutar under hösten. Cirka tio personer kommer att ingå.
Tre av målen som Transport ska jobba politiskt för
1. Det inte ska gå att stapla anställningsformer på varandra.
Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.
2. Andelen inhyrda och tillfälligt anställda ska begränsas.
Transport samverkar med LO för tryggare jobb, och konstaterar att Socialdemokraterna driver dem i valrörelsen.
3. Allmän 30-timmarsvecka.
– Det är ett lite mer långsiktigt krav som har funnits med under flera kongresser, säger Lars Mikaelsson. Frågan är svår att gå i mål med.
Styrelsebeslut i mars 2017 efter medieavslöjanden om dåvarande ordföranden Lars Lindgrens representation och användningen av en tjänstebil
Den övernattningslägenhet och den bil som Lars Lindgren förfogade över ska säljas.
Bilen såldes förra sommaren och lägenheten ligger i skrivande stund ute hos en mäklare.
– Vi har haft behov av den, men nu har vi köpt två övernattningslägenheter på Kungsholmen. Vi får två smålägenheter till priset av den som vi säljer. Lägenheterna är för dem som jobbar på förbundskontoret och bor på annan ort, säger Anna Ryding.
Nolltolerans mot alkohol för medlemmarnas pengar införs. Totalstopp när det gäller öl, vin och sprit till såväl fackets gäster som personal. Bekräftades av kongressen.
Infört med omedelbar verkan.
En extern revisionsbyrå ska granska och genomlysa förbundets verksamhet.
Ernst & Young fick uppdraget. Byråns uppgift var att föreslå förbundet regler kring tjänstebostäder, bilar, alkohol och uppförandekoder anställda emellan. Samt föreslå policyer för tjänsteresor, bland annat taxi, bonuskort och årskort på SJ.
– Fem eller sex policyer är klubbade, resten är på gång, säger Anna Ryding.
– Alkoholpolicyn är ju klar, och den om tjänstebostäder. Även budgetrutinerna är klubbade. Tjänstebilarna och tjänsteresor jobbar vi med.
– Uppförandekoden arbetar vi vidare med utifrån metoo-perspektiv.
Några frågor för framtidsutredningen, hur långt har man kommit?
Förbundets organiseringsverksamhet ska diskuteras och formerna läggas fast.
Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut sker på nästa kongress som hålls 2022.
Reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet ska ses över. Det vill säga, ska ombudsmän och personer i Transports ledning lämna sina anställningar/förtroendeposter när de nått pensionsåldern?
Framtidsutredningen ska ta tag i frågan. Beslut på nästa kongress som hålls 2022.
Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare ska utredas.
En extern utredare har anlitats. Han ska presentera underlag och beslutsförslag under våren 2019.