Debatt

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Inledningsvis räknar man med en produktivitetsökning om 30 procent. Men det inbegriper att arbete skiftas mot ökade investeringskostnader.

I Rotterdam, där man kommit längst med automatiserad hamndrift i Europa, har man räknat med ett minskat personalbehovet med en femtedel fram till 2020, från 3 700 hamnarbetare till 2 900. Samtidigt planerar hamnen att öka godsvolymen med fem till tio procent om året. Utvecklingen av artificiell intelligens antas dock forcera rationaliseringen.

Den tekniska utvecklingen driver fram en strukturomvandling av världens hamnar. Östasiatiska anläggningar – Shanghai, Singapore, Qingdao – ligger i frontlinjen, men det kommer hit också.

Hur ska det mötas fackligt? Hamnarna är strategiska punkter i den globala ekonomin. Det har givit styrkepositioner i det fackliga arbetet. Ofta har det lönat sig att var militant. Men här står världens stuveriarbetare inför en dramatisk omställning.

Man kan jämföra med grafikerna inom dagspress. De hade en styrkeposition med klockan som avgörande faktor. Produkten skulle vara klar varje morgon. Störningar slog hårt mot arbetsgivarna.

Grafikerna hade länge ett av de starkaste facken. De senaste decenniernas teknikskifte och outsourcing slog undan grunden för det.

Utvecklingen är dock inte förutbestämd. Det är inte givet att bästa sättet att införa ny teknik är att göra sig av med den erfarenhetsbaserade kunskap om gods och logistik som finns hos hamnarbetarna och enbart anställa nykläckta IT-tekniker.

Automation består av utförande verktyg och en digital input/output-process. Med artificiell intelligens kan maskinen lära sig att bearbeta inputdata för att styra processen. Men det är en allmän regel för automation att inputsidan alltid släpar efter utförardelen. Hur intelligent maskinen än blir är den beroende av vilken information den får.

Processindustrin är ett exempel på att yrkesarbetare har hängt med i teknikskiften. Den erfarenhetsmässiga kunskapen är ett komplement till den digitalt styrda tekniken. Yrkesarbetare och tekniker arbetar sida vid sida med goda löner och anställningsvillkor.

Det kräver fackliga strategier för överenskommelser med arbetsgivaren om medlemmarnas fortbildning samt om omställnings- och trygghetsavtal i strukturomvandlingen. Stuverifacket i Rotterdam har sedan något år tillbaka ett sådant avtal.

Med den fackliga splittringen i Sverige som är en rest från en allt mer svunnen styrkeposition, där militans lönade sig och underblåste konflikter på arbetarsidan, är det svårt att se att det skulle finnas förutsättningar för det hos oss.

Risken är överhängande att arbetsgivarsidan ser automatiseringen som en väg att komma undan en svårhanterlig facklig situation. Det gäller kanske främst i landets enda egentliga storhamn i Göteborg som tappat stora volymer.

En framkomlig väg kan vara att Transport och Hamnarbetarförbundet med stöd av sakkunskap inleder ett gemensamt utredningsarbete om den strukturomvandling som hamnarna står inför, och hur en facklig strategi för gynnsammast möjliga utfall för medlemmarna skulle kunna se ut.

Med en sådan gemensam kunskapsgrund skulle det kanske vara lättare att hitta vägar för en facklig samordning också i representationen gentemot arbetsgivarna.

I ljuset av den nära framtidens automation av stuveriverksamheten är det hög tid att i medlemsintresset lägga halvseklet av facklig splittring i hamnarna bakom sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stig Andersson:
    4 januari, 2018

    Tveksam till att det skulle finnas ett sådant intresse hos Hamnarbetareförbundet. Om det finns och såväl Transport som övriga fackliga organisationer kan acceptera Hf som en part att lita på så är det OK.

  2. Pernilla:
    2 januari, 2018

    Bästa inlägg jag läst ang denna bedrövliga konflikt som hotar gbgs hamn

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.