Debatt

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Inledningsvis räknar man med en produktivitetsökning om 30 procent. Men det inbegriper att arbete skiftas mot ökade investeringskostnader.

I Rotterdam, där man kommit längst med automatiserad hamndrift i Europa, har man räknat med ett minskat personalbehovet med en femtedel fram till 2020, från 3 700 hamnarbetare till 2 900. Samtidigt planerar hamnen att öka godsvolymen med fem till tio procent om året. Utvecklingen av artificiell intelligens antas dock forcera rationaliseringen.

Den tekniska utvecklingen driver fram en strukturomvandling av världens hamnar. Östasiatiska anläggningar – Shanghai, Singapore, Qingdao – ligger i frontlinjen, men det kommer hit också.

Hur ska det mötas fackligt? Hamnarna är strategiska punkter i den globala ekonomin. Det har givit styrkepositioner i det fackliga arbetet. Ofta har det lönat sig att var militant. Men här står världens stuveriarbetare inför en dramatisk omställning.

Man kan jämföra med grafikerna inom dagspress. De hade en styrkeposition med klockan som avgörande faktor. Produkten skulle vara klar varje morgon. Störningar slog hårt mot arbetsgivarna.

Grafikerna hade länge ett av de starkaste facken. De senaste decenniernas teknikskifte och outsourcing slog undan grunden för det.

Utvecklingen är dock inte förutbestämd. Det är inte givet att bästa sättet att införa ny teknik är att göra sig av med den erfarenhetsbaserade kunskap om gods och logistik som finns hos hamnarbetarna och enbart anställa nykläckta IT-tekniker.

Automation består av utförande verktyg och en digital input/output-process. Med artificiell intelligens kan maskinen lära sig att bearbeta inputdata för att styra processen. Men det är en allmän regel för automation att inputsidan alltid släpar efter utförardelen. Hur intelligent maskinen än blir är den beroende av vilken information den får.

Processindustrin är ett exempel på att yrkesarbetare har hängt med i teknikskiften. Den erfarenhetsmässiga kunskapen är ett komplement till den digitalt styrda tekniken. Yrkesarbetare och tekniker arbetar sida vid sida med goda löner och anställningsvillkor.

Det kräver fackliga strategier för överenskommelser med arbetsgivaren om medlemmarnas fortbildning samt om omställnings- och trygghetsavtal i strukturomvandlingen. Stuverifacket i Rotterdam har sedan något år tillbaka ett sådant avtal.

Med den fackliga splittringen i Sverige som är en rest från en allt mer svunnen styrkeposition, där militans lönade sig och underblåste konflikter på arbetarsidan, är det svårt att se att det skulle finnas förutsättningar för det hos oss.

Risken är överhängande att arbetsgivarsidan ser automatiseringen som en väg att komma undan en svårhanterlig facklig situation. Det gäller kanske främst i landets enda egentliga storhamn i Göteborg som tappat stora volymer.

En framkomlig väg kan vara att Transport och Hamnarbetarförbundet med stöd av sakkunskap inleder ett gemensamt utredningsarbete om den strukturomvandling som hamnarna står inför, och hur en facklig strategi för gynnsammast möjliga utfall för medlemmarna skulle kunna se ut.

Med en sådan gemensam kunskapsgrund skulle det kanske vara lättare att hitta vägar för en facklig samordning också i representationen gentemot arbetsgivarna.

I ljuset av den nära framtidens automation av stuveriverksamheten är det hög tid att i medlemsintresset lägga halvseklet av facklig splittring i hamnarna bakom sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stig Andersson:
    4 januari, 2018

    Tveksam till att det skulle finnas ett sådant intresse hos Hamnarbetareförbundet. Om det finns och såväl Transport som övriga fackliga organisationer kan acceptera Hf som en part att lita på så är det OK.

  2. Pernilla:
    2 januari, 2018

    Bästa inlägg jag läst ang denna bedrövliga konflikt som hotar gbgs hamn

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.