Grill-special illustration
Sommarspecial

Lägg på ett kol

Grillning. Varannan svensk blir gladare av att grilla. Det handlar både om sällskap under tillagningen och att maten blir godare.

Denna grundläggande kunskap om vårt förhållande till grillandet kommer från Ica, som varje år låter göra en större opinionsundersökning på temat.

De allra flesta tycker att sällskapet är viktigast för att en grillstund ska bli riktigt bra. Kring glöden pratas det mest mat och relationer, enligt årets rapport.

Samma källa hävdar att grönsakerna är på frammarsch. Över hälften av de tillfrågade vill grilla mer grönsaker än tidigare, framför allt kvinnor väljer grönt. Populärast är majskolvarna.

Alltså vill ganska många också grilla mindre kött än tidigare. En tydlig trend, enligt Ica som i år har gjort sin åttonde grillrapport.

Själva metoden att laga sin mat över eld och glöd har djupa historiska rötter.

– Det är något naturligt, historiskt och grundläggande urmänskligt att samlas kring lägerelden, säger Sofia Ulver, docent vid Lunds universitet och forskare i konsumenttrender och måltider.

Hon beskriver hur dagens grillkultur började som en medelklasstrend i USA på 1950-talet, för att så småningom ta sig över Atlanten till europeiska campingplatser, altaner och trädgårdar.

– Grillningen blev ett extra naturnära sätt att laga sin mat. Extra autentiskt och utan krusiduller.

Sofia Ulver konstaterar också att det bästa med grillningen har flyttat in i våra hem.

– Dagens öppna planlösningar försöker återskapa grill- och lägereldskänslan, säger hon. Köket och spisen är centrala platser också i hemmet.

Etnologen Ida Hult har tidigare konstaterat att grillen hjälper oss att varva ner. Den lockar till ett mindre formellt umgänge där alla ges chansen att vara med. Orsaken är att grillning är en enklare matlagning som inte kräver några långa förberedelser eller krångliga tekniker, enligt Ida Hult.

Åtminstone ibland.

– I en del kretsar har grillningen fått en betydligt lyxigare karaktär de senaste åren, säger måltidsforskaren Sofia Ulver, som har studerat matkulturen i den urbana medelklassen där trender som surdegsbakning, ölbryggning och långkok avlöser varandra.

I den här grillspecialen får du de bästa tipsen från en rad transportarbetare. Du får grilla tillsammans med tankbilschauffören Johan Johansson. Och du får svaret på den eviga frågan:

Kol eller gasol?

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.