Lagligt att övervaka anställda

Det är tillåtet att övervaka sina anställda, fast inte hur som helst. Arbetsgivaren får inte missbruka informationen för godtyckliga kontroller eller vara för närgången. Men lagstiftningen är snårig och fick gärna vara tydligare, tycker Oskar Öhrström, jurist på Datainspektionen.

Om arbetsgivaren har tillräckligt goda skäl, är det lagligt att övervaka de anställda. Vad som är ett gott skäl är däremot inte solklart. Oftast måste varje ärende bedömas enskilt, vilket gör det svårt för facket, den anställde och arbetsgivaren att veta exakt var gränserna går.

– Lagstiftningen vi använder är väldigt generell, så några tydliga regler finns inte riktigt, säger Oskar Öhrström.

Han berättar att det vid flera tillfällen kommit förslag på större tydlighet i lagen, särskilt när det gäller integriteten hos den övervakade. Ingen av förslagen har lett till någon förändring ännu, vilket Oskar Öhrström tycker är synd.

– Bedömningarna är väldigt delikata. En typ av kontroll som är okej att göra på en arbetsplats, kanske inte är det på en annan. Det handlar ofta om att göra en intresseavvägning. Skälet att övervaka måste väga tyngre än personens integritet för att övervakning ska vara tillåten, säger han.

Hur, när och var en anställd får över­vakas regleras främst i personuppgiftslagen, PUL. Det är Datainspektionen som har i uppgift att kontrollera så att personuppgiftslagen efterföljs och att insamlad information inte används på ett felaktigt sätt. Trots den väldigt generella lagstiftningen finns det några saker som är tydliga.

I enlighet med medbestämmandelagen, mbl, ska arbetsgivaren kalla facket till förhandling vid en större förändring på arbetsplatsen. Införandet av ett omfattande övervakningssystem kan betraktas som en sådan förändring.

Om ett företag har skäl att övervaka sina anställda och gör det, är arbetsgivaren enligt lag skyldig att informera de anställda om hur och varför det kommer att ske innan övervakningen påbörjas. En anställd har också rätt att få ut kopior på den information som företaget har samlat in om personen och rätt att få veta vad den används till. Det är alltså förbjudet att övervaka någon i smyg.

Om den insamlade informationen används för att göra andra kontroller än vad företaget först uppgett, är detta också ett regelbrott. Till exempel: ett åkeri installerar ett positioneringssystem i sina lastbilar. Arbetsgivaren uppger för de anställda att syftet är att underlätta planeringen och att ha möjlighet att alltid skicka närmsta lediga bil till kunden. Men med systemet väl på plats börjar arbetsgivaren kontrollera hur långa raster chaufförerna tar. En sådan överträdelse bör anmälas till datainspektionen för granskning. Påföljderna för företaget kan bli vite och ett förbud mot att fortsätta med övervakningen.

Att övervaka anställda i realtid är tillåtet om det handlar om logistik. Att använda realtidsövervakning för att kontrollera den anställdes arbetsinsats är också tillåtet, men bör begränsas och användas väldigt restriktivt enligt Datainspektionen.

– Utgångspunkten är att realtidsövervakning för prestationsmätning kräver tungt vägande skäl. Att använda ett system för att sporadiskt kontrollera en förares arbete, att tråla efter misstag hos de anställda, är inte tillåtet, säger Oskar Öhrström.

När det kommer till elektroniska körjournaler, däremot, krävs samtycke från chauffören. En elektronisk körjournal är inte en färdskrivare, utan utrustning som är avsedd för att dokumentera hur långt och var ett tjänstefordon har körts. Skälet till att ett medgivande krävs är att samma information går att samla in på analog väg, det vill säga med penna och papper. Merarbetet ligger också på föraren.

– Om det är möjligt att samla in nödvändig information på ett mindre integritetskränkande sätt, så är det det sättet som ska användas, avslutar Oskar Öhrström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas:
    17 februari, 2021

    Om nu chefen har kollat upp mig som anställd utan några bra skäl och ej informerat mig att han ska, vart vänder jag mig då? Är det facket i så fall?

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.