”Lägre ungdomslöner är inte för ungas skull”

Transport är kritiskt, men övriga LO-förbund har nu sagt ja till regeringens så kallade jobbpakt med 75 procents lön och 25 procents praktik för unga upp till 25 år. – Det är skrämmande, tycker bemanningsanställda Pernilla Tindvall.

Hon är 25 år och fackligt engagerad inom Transport.

– Hur ska unga klara sig på 75 procent av lönen? Vi betalar också för mat, hyra, och bil, om vi behöver en till jobbet. Det här känns inte som det kommit till för ungdomarnas skull. I stället för att stötta unga hoppar de på oss! Det blir bara ytterligare ett sätt för arbetsgivare att hitta kryphål, anser Pernilla Tindvall.

Regeringens så kallade jobbpakt för unga upp till 25 år är tänkt att träda i kraft under första halvåret 2013. Idén lanserades av statsminister Fredrik Reinfeldt (M) i somras. Den går ut på att 75 procents lönearbete ska varvas med praktik, upp till heltid, under ett halvårs anställning. Som morot för att anställa unga ska arbetsgivare erbjudas statligt stöd på mellan 50 och 75 procent av lönekostnaden.

– Är detta ett sätt att få unga att bo kvar hemma bara för att det är brist på bostäder? Det här är ungdomslöner, fast i ny form, summerar Pernilla Tindvall.

Regeringen hävdar att arrangemanget skulle leda till 30 000 nya jobb, medan LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson plussar på med upp till 50 000 nya arbeten. I en intervju i SVT avvisar han kritiken om lönedumpning, eftersom arbetstiden minskas samtidigt med lönen. Där förklarar Thorwaldsson också att det är upp till facken att kontrollera de nya ungdomslönerna.

Pernilla Tindvall vidhåller att lägre ungdomslöner är fel väg att gå för att få ut fler unga på arbetsmarknaden.

– Det är absurt att regeringen tänker så här och bedrövligt att LO går med på det!

Många unga arbetar, som Pernilla Tindvall, inom bemanningsbranschen. Ska politikerna minska arbetslösheten bland ungdomar måste de antingen avskaffa uthyrningen av arbetskraft helt eller reglera den betydligt hårdare, menar hon.

– Dagens situation är ett ekorrhjul. Företagen vet att de inte behöver anställa, de kan alltid täcka upp med bemanning.

Pernilla Tindvall pekar på dagens möjlighet att provanställa personer i sex månader, oavsett ålder.

– Gör personerna ett bra jobb så anställ dem! Jag förstår inte varför arbetsgivarna är så rädda. Att få in en ung person att lära upp är väl jättebra. Han eller hon kan stanna kvar längre än någon i 40-årsåldern.

Terminalarbetaren Ludwig Eriksson, 22 år, tycker att jobbpakten är ”åt helvete”:

– Den kommer inte att skapa några nya jobb åt unga, men arbetsgivarna blir nog glada över mer pengar att stoppa i fickan. Vi har ju redan sett att varken sänkta arbetsgivaravgifter eller sänkt restaurangmoms ledde till fler jobb. Det är märkligt att LO går med på det här och inte sätter ner foten.

Henrik Lagberg är 32 år och arbetar i däckverkstad. Han ser en risk i att oseriösa företag kommer att utnyttja systemet.

– Farhågan är ganska stor att arbetsgivare kommer att ta in unga personer i ett halvår och sedan byta ut dem mot några andra, ett halvår till, säger han.

Transport ställde sig inte bakom jobbpakten inom LO och förbundssekreterare Markus Pettersson resonerar ungefär som de unga medlemmarna ovan.

Han poängterar att regeringen i första hand måste ta tag i åkerinäringen, där seriösa arbetsgivare som värnar om de anställda slås ut av oseriösa åkare, som dumpar löner och villkor. Samma sak gäller inom taxibranschen. Det är inom de områdena som Alliansen måste införa skarpare regler och skapa ordning och reda, i första hand. Att dumpa löner och villkor för ytterligare en grupp i samhället skapar inte fler jobb. Lägre löner riskerar i stället att stöta bort unga från åkeri- och taxibranschen, anser Transport.

– Transportnäringen har tagit sitt ansvar för både utbildning och praktik. Elever som gått ut yrkesgymnasiet har körbehörighet för tung trafik och har redan varit ute och på arbetsplatsförlagd praktik. Ska vi säga till dem när de kommer ut: ”Nu får ni praktisera ett halvår till för lägre lön?” Alla som börjar på ett jobb är ju nya i början, oavsett ålder, och behöver inlärningstid.

Regeringen borde i stället satsa hårdare på bättre matchning mellan lediga jobb och arbetssökande och erbjuda arbetsmarknadsutbildningar som leder till jobb, anför Markus Pettersson.

Han ifrågasätter LO:s uträkningar om de nya arbeten som ungdomslönerna förväntas skapa och undrar vad de grundar sig på.

Regeringen har under hösten bjudit in arbetsmarknadens parter för att diskutera åtgärder kring ungdomsarbetslösheten. Vid ett möte med arbetsmarknads- och finansdepartementet i dag fick Markus Pettersson tillfälle att ta upp kritiken mot jobbpakten.

Han är kritisk till Alliansens förhandlingsspel. För att förmå LO att gå med på sänkta ungdomslöner har regeringen lovat slopa den differentierade a-kasseavgiften – som motprestation. Differentieringen innebär att fackmedlemmar i branscher med hög arbetslöshet betalar högre a-kasseavgift än medlemmar i branscher med låg arbetslöshet.

Tanken med det var att hålla tillbaka arbetstagarnas lönekrav i näringar med hög arbetslöshet. Reformen dömdes ut av fackföreningsrörelsen och nu även av Socialförsäkringsutredningen, påpekar Pettersson. Hans bedömning är att differentieringen hade gått i graven ändå, utan LO:s ja till jobbpakten för unga.

– Sänkt krogmoms har inte lett till fler jobb och inte halverad arbetsgivaravgift för ungdomar heller, ändå vill regeringen subventionera arbetsgivarna ännu mer. De har ju dessutom fått sänkt bolagsskatt. Det är ganska tydligt till vilka Alliansen riktar sin politik till.

Sänkt moms skapar högre vinster hos företagen och mindre skatteinkomster till staten för att finansiera den allmänna välfärden som skolor, daghem och sjukvård, menar Markus Pettersson. Han anser att regeringen lägger sig i lönebildningen som arbetsgivare och fack ska sköta i avtalsförhandlingar. Är jobbpakten en spik i kistan för den svenska modellen?

– Nej, men ett avsteg från den solidariska lönepolitiken, säger Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.