Lämplighet vid ratten är en knepig fråga

Lastbilschauffören Lasse Sandstedt har hamnat i en sorts moment 22 eftersom det hittills inte gått att fastställa varför han tuppade av vid ratten. – Det hade varit lättare om man kunnat säga vad han drabbades av, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

Den slutsatsen drar chefsläkaren efter att Transportarbetaren återgivit Lasses historia. Med fastställd diagnos hade läkarkåren haft lättare att avgöra om Lasse riskerar att drabbas igen, ifall han sätter sig i lastbilshytten.

I fall det var ett epilepsianfall kan det inte alltid konstateras efteråt med hjälp av EEG (se fotnot nedan) och hjärnröntgen, förtydligar Lars Englund.

Att Transportstyrelsen bestämt en så lång tid som fem år för att observera Lasses hälsotillstånd sker enligt gällande regler. Yrkesförare tillbringar betydligt mer tid i trafiken än privatbilister, med större risk för olyckor.

– Konsekvenserna av medvetslöshet blir också mycket större. Det är ett av skälen till att vi bedömer epilepsi så strikt för buss-, lastbils- och taxichaufförer.

Någon fastlagd ”karenstid” för stroke finns inte i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.

– Man får bedöma tiden från fall till fall efter varje enskild diagnos. Det utvecklas en form av praxis bland läkarna. En stroke innebär ju en hjärnskada och efter det blir man ofta väldigt trött.

I februari 2012 infördes nya bestämmelser i körkortslagen. De innebär att läkare ska anmäla ”olämpliga” förare till Transportstyrelsen, som då gör en utredning av förarens medicinska lämplighet att ha ett visst körkort.

Läkare kan anmäla förare som inte är lämpliga, både efter egna undersökningar och efter att ha gått igenom journalhandlingar, som kollegor skrivit. Patienter som läkaren träffar ska han/hon underrätta. Det krävs inte om doktorn enbart läser journaler.

Bedömer läkare en person som olämplig vid ratten, och han eller hon motsätter sig en fortsatt utredning eller undersökning, ska doktorn också rapportera det till Transportstyrelsen. Myndigheten kan då kontakta föraren och begära in ett läkarintyg inom en viss tid. Struntar föraren i det kan myndigheten dra in körkortet.

Doktorn kan också ge körkortsinnehavaren en tillsägelse om att inte sätta sig vid ratten inom en viss tid. För Lasse Sandstedt handlade det om att inte köra sin personbil i ett halvår. Doktorn uppfattar då att föraren följer uppmaningen och är inte skyldig att anmäla saken till Transportstyrelsen.

I Lasses fall är bedömningen svår av hur länge han inte ska få köra, medger Lars Englund.

– Frågan är hur mycket han undersökts? Det här innebär att vården har höga krav att leva upp till.

Lasse anser att han hamnat mellan stolarna och att sjukvården inte tagit sitt ansvar.

– Därför är det bra att vi har ett rättssystem där förare kan överklaga till högre instans och ta hjälp av fler experter om de känner sig felaktigt bedömda.

Handlar det om åldersdiskriminering, att Lasse inte får samma chans för att han är 63 år och snart ska gå i pension?

– Nej, bedömningen har inte med åldern att göra. Du bedöms lika oavsett om du är 20 eller 60 år, hävdar Lars Englund.

Transportstyrelsens statistik visar på en stadig ökning av antalet återkallade körkort.

1993 drogs 885 behörigheter in av medicinska skäl, jämfört med 3 263 förra året.

Flera bedömare ser ökningen som en effekt av striktare EU-bestämmelser, men Lars Englund tror att mer information och uppmärksamhet inom läkarkåren också spelar in.

Att lämpligheten vid ratten för yrkeschaufförer är en knepig fråga visar sig i de många samtal Transportstyrelsens medicinska råd får av läkare runt om i landet.

Precis som jurister rått Lasse uppmanar Transportsstyrelsens chefsläkare honom att skaffa bra läkarintyg. Avvägningen är svår mellan Lasses rätt att utöva sitt yrke och skyddet av andra trafikanter.

– Hur stor är risken att han blir medvetslös igen? En på tio eller mindre? Vad är godtagbart? Förra gången gick det förhållandevis bra, men händer det igen kan det bli katastrof. Det här är inget solklart fall och det kommer säkert att diskuteras i kammarrätten, spår Lars Englund.

 

Fotnot. EEG (Elektroencefalografi) är en undersökning där man mäter förändringar i hjärnans elektriska aktivitet. Den kan påvisa sjukdomar som påverkar hjärnans funktion, exempelvis epilepsi, hjärnskador och demenssjukdomar.

Vid epilepsi dras körkortet in i fem år vid första anfallet och i tio år om det upprepas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.