Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

– Jag är inte insatt i frågan, men spontant låter det märkligt, säger Karin Lundström, landstingsråd (S) i Västerbotten.

Sjukhus är ofta stökiga miljöer och många har ordningsvakter på plats dygnet runt.

På det stora universitetssjukhuset i Umeå blev det tvist om bemanningen. Avarn, som skötte uppdraget, hade dubbelbemanning på nätterna, men bara en ordningsvakt på dagtid.

Frågan hamnade till slut hos Arbetsmiljöverket. I juni 2015 kom beslutet som innebär att Avarn måste ha minst två ordningsvakter på sjukhuset dygnets alla timmar, när bevakningsuppgifter utförs. Verket tillade att samma krav kommer att ställas på alla entreprenörer som åtar sig uppdraget.

Både Avarn och landstinget överklagade. Landstingets klagan underkändes, eftersom man inte ansågs vara part i målet. Även Avarn gick på pumpen. Förvaltningsrätten gav Arbetsmiljöverket rätt. Det ska vara minst två vakter.

2016 inledde landstinget en ny upphandling av ordningshållningen på sjukhuset. I anbudsunderlaget begärde man en ensam ordningsvakt dagtid – i strid med Arbetsmiljöverkets beslut.

Avarn lämnade in ett anbud, och utsågs till vinnare. Men landstinget ångrade sig och diskvalificerade Avarn – med motiveringen att bevakningsföretaget lämnat oriktiga uppgifter. Det vill säga Avarn hade inte varit tillräckligt tydliga med att företaget tänkte följa Arbetsmiljöverkets utslag och införa dubbelbemanning, trots landstinget upphandlingskrav på en ensam ordningsvakt dagtid.

Avarn överklagade diskvalificeringen till förvaltningsrätten. Bolaget fick rätt. Domstolen anser att landstingets krav på enkelbemanning är diskriminerande mot Avarn – när Arbetsmiljöverket nu kräver dubbelbemanning. Ett krav som landstinget dessutom känner till.

Men landstinget stannar inte här, utan överklagar till kammarrätten i Sundsvall.

I slutet av juni kom domen. Rätten (som är oenig) ställer sig på landstingets sida och skriver: ”Någon skyldighet för landstinget att beakta Arbetsmiljöverkets beslut med hänvisning till arbetsmiljölagen finns inte.”

Frågan som inställer sig är förstås varför ett landsting anser sig kunna strunta i beslut som kommer från den myndighet som ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet på landets arbetsplatser.

Transportarbetaren har sökt ansvariga tjänstemän i Västerbottens läns landsting, utan framgång. Landstinget har socialdemokratiskt styre, men varken landstingsråden Karin Lundström eller Peter Olofsson säger sig känna till ärendet.

Avarn har i sin tur överklagat kammarrättens utslag till Högsta förvaltningsdomstolen. I väntan på att de juridiska turerna är avklarade har bolaget kvar uppdraget på sjukhuset.

Jonas Schöld är regionchef på Avarn:

– Vi har fått införa speciallösningar för att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Det innebär att vi inte kan utföra vissa arbetsuppgifter och ibland får ordningsvakten tillkalla förstärkning utifrån.

– Vi överklagade och väntar nu på prövningstillstånd från Högsta förvaltningsdomstolen. Det har varit en lång process och Avarn anser att det är ytterst viktigt för rättstillämpningen att frågan prövas. Vi måste veta i vilken ordning vi ska prioritera myndighetsbeslut, om de är motstridiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Kauppi:
    24 juli, 2017

    Någon borde anmäla kommunens tjänstepersoner för tjänstefel, då de medvetet genomför en upphandling som man inte kan vinna utan att bryta mot ett myndighetsbeslut. Om detta inte får prövningstillstånd är det skandal.

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.