Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket
Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.
– Jag är inte insatt i frågan, men spontant låter det märkligt, säger Karin Lundström, landstingsråd (S) i Västerbotten.
Sjukhus är ofta stökiga miljöer och många har ordningsvakter på plats dygnet runt.
På det stora universitetssjukhuset i Umeå blev det tvist om bemanningen. Avarn, som skötte uppdraget, hade dubbelbemanning på nätterna, men bara en ordningsvakt på dagtid.
Frågan hamnade till slut hos Arbetsmiljöverket. I juni 2015 kom beslutet som innebär att Avarn måste ha minst två ordningsvakter på sjukhuset dygnets alla timmar, när bevakningsuppgifter utförs. Verket tillade att samma krav kommer att ställas på alla entreprenörer som åtar sig uppdraget.
Både Avarn och landstinget överklagade. Landstingets klagan underkändes, eftersom man inte ansågs vara part i målet. Även Avarn gick på pumpen. Förvaltningsrätten gav Arbetsmiljöverket rätt. Det ska vara minst två vakter.
2016 inledde landstinget en ny upphandling av ordningshållningen på sjukhuset. I anbudsunderlaget begärde man en ensam ordningsvakt dagtid – i strid med Arbetsmiljöverkets beslut.
Avarn lämnade in ett anbud, och utsågs till vinnare. Men landstinget ångrade sig och diskvalificerade Avarn – med motiveringen att bevakningsföretaget lämnat oriktiga uppgifter. Det vill säga Avarn hade inte varit tillräckligt tydliga med att företaget tänkte följa Arbetsmiljöverkets utslag och införa dubbelbemanning, trots landstinget upphandlingskrav på en ensam ordningsvakt dagtid.
Avarn överklagade diskvalificeringen till förvaltningsrätten. Bolaget fick rätt. Domstolen anser att landstingets krav på enkelbemanning är diskriminerande mot Avarn – när Arbetsmiljöverket nu kräver dubbelbemanning. Ett krav som landstinget dessutom känner till.
Men landstinget stannar inte här, utan överklagar till kammarrätten i Sundsvall.
I slutet av juni kom domen. Rätten (som är oenig) ställer sig på landstingets sida och skriver: ”Någon skyldighet för landstinget att beakta Arbetsmiljöverkets beslut med hänvisning till arbetsmiljölagen finns inte.”
Frågan som inställer sig är förstås varför ett landsting anser sig kunna strunta i beslut som kommer från den myndighet som ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet på landets arbetsplatser.
Transportarbetaren har sökt ansvariga tjänstemän i Västerbottens läns landsting, utan framgång. Landstinget har socialdemokratiskt styre, men varken landstingsråden Karin Lundström eller Peter Olofsson säger sig känna till ärendet.
Avarn har i sin tur överklagat kammarrättens utslag till Högsta förvaltningsdomstolen. I väntan på att de juridiska turerna är avklarade har bolaget kvar uppdraget på sjukhuset.
Jonas Schöld är regionchef på Avarn:
– Vi har fått införa speciallösningar för att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Det innebär att vi inte kan utföra vissa arbetsuppgifter och ibland får ordningsvakten tillkalla förstärkning utifrån.
– Vi överklagade och väntar nu på prövningstillstånd från Högsta förvaltningsdomstolen. Det har varit en lång process och Avarn anser att det är ytterst viktigt för rättstillämpningen att frågan prövas. Vi måste veta i vilken ordning vi ska prioritera myndighetsbeslut, om de är motstridiga.