Landvetterföretag erbjöd anställda lån i stället för lön

Inga pengar på kontot – men däremot ett erbjudande om att ta ett lån motsvarande månadslönens belopp. Det var vad som mötte de anställda på ett parkeringsföretag i anslutning till Landvetter flygplats i slutet av juli.

– Jag har aldrig varit med om något liknande, jag har snart jobbat i 40 år. Det är ju rena maffiametoder, säger Tommy Johansson, en av dem som jobbade på företaget.

I nio år har han varit anställd på Landvetter parkeringsservice. Företaget har en parkering i Härryda där den som reser bort länge kan betala en slant för att förvara bilen. Under tiden kan de anställda också städa och snygga till bilen.

I november förra året sålde ägarna, ett par i 80-årsåldern, verksamheten till företaget BG Platinum. I början anade ingen oråd.

– Det kändes väl bra till att börja med, säger Ingrid Jansson, som har arbetat på företaget i åtta år.

I juli kändes det dock inte längre särskilt bra. Plötsligt den 25:e dök lönen inte upp på kontot. I stället fick de anställda besked om att verksamheten skulle bedrivas av ytterligare ett företag, LPS Sverige. Det nya företaget erbjöd också de anställda ett lån, motsvarande samma belopp som den uteblivna lönen.

Beskedet fick både Tommy Johansson och Ingrid Jansson att dra öronen åt sig. I stället för att skriva på något låneavtal tog de kontrakt med Transport.

– Jag förstod ju att det var något som var fel. Så samma dag som brevet kom tog jag kontakt med facket, säger Inger Jansson.

Ärendet hamnade hos Mats Andersson, ombudsman på Transports avdelning 3 i Göteborg. Men när han försökte få kontakt med BG Platinum tog det stopp. I samma veva som LPS Sverige börjat driva verksamheten hade BG Platinum gjort förändringar inom bolaget. Plötsligt fanns ingen kontaktperson att nå, firmatecknaren hade försvunnit till Thailand.

BG Platinum tecknade kollektivavtal med Transport efter att företaget tagit över verksamheten från Landvetter parkeringsservice. Men när Mats Andersson försökt kontakta LPS Sverige för förhandling får han ingen kontakt.

– Det finns inga paper på att LPS Sverige har tagit över verksamheten, det är bara enligt uppgift på ett osignerat papper.

LPS Sverige är heller inte vilket företag som helst. Enligt Mats Andersson finns det tydliga släktband och vänskapsband mellan företrädare för företaget och företrädare för BG Platinum.

Mats Andersson skräder inte orden om härvan kring parkeringsföretaget.

– Det här är ett upplägg för ekonomisk brottslighet och för att kringgå villkor och regelverk på arbetsmarknaden.

Mats Anderssons råd till de anställda var att inte infinna sig på jobbet och i stället skriva in sig på arbetsförmedlingen. Det har de också gjort. Men bara Tommy Johansson och Ingrid Jansson. Flera av deras gamla kollegor arbetar kvar. De har dock inte svarat när Transportarbetaren har försökt att nå dem.

Rauno Soe är vd på LPS Sverige. Han vill bara svara på Transportarbetarens frågor skriftligt.  I ett mejl förklarar han att lånet var ett sätt att hjälpa de anställda efter att lönen uteblivit från BG Platinum. Han skriver också att LPS Sverige inte har något ansvar för de löner och den semesterersättning som de anställda inte fått från BG Platinum. Med Transport vill företaget inte ha något att göra:

”Transport har skriftligen avrått sina medlemmar att vara anställda av oss. Att de sedan vill att vi skall betala löner till BG Platinum AB anställda är inte något vi är intresserade av. Dessutom har transport varit otrevliga, oproffsiga och hotfulla. De råd de gett sina medlemmar direkt skadliga för medlemmarna. Vi har svarat Transport och förklarat vår inställning. Så om Transport vidhåller sina felaktiga krav så får domstol avgöra saken.”

Enligt Rauno Soe är de som arbetar med parkeringsservicen i Härryda fortfarande anställda i BG Platinum och kommer fortsätta vara det fram till den 25 september i år.

Mats Andersson har lämnat in en konkursansökan för BG Platinum AB. Han hoppas på att Ingrid Jansson och Tommy Johansson efter en konkurs kan få pengar ur den statliga lönegarantin.

– Vi har väl inte sett slutet än, säger Tommy Johansson.

Transportarbetaren har sökt BG Platinums firmatecknare i Thailand utan resultat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.