Lång chaufförsväntan i Göteborgs hamn

(UPPDATERAD) Chaufförerna är förtvivlade och hamnarbetarna frustrerade. Det handlar åter om långa köer och timslång väntan för lastbilsförarna som lastar och lossar i containerterminalen i Göteborgs hamn.

– Den här gången är det värre än någonsin. Katastrof, vittnar fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han pratar om väntetider på en timme och ända upp till fyra, fem, vilket drabbar chaufförerna hårt. Problemen började i slutet av förra veckan och har fortsatt under denna.

Enligt olika källor beror väntetiderna på att hamnbolaget APM Terminals, som driver containerhamnen, håller på att byta till ett nytt datorsystem för terminalen. Men det är inte den enda förklaringen, meddelar pressansvariga på företaget som behöver mer tid på sig att förklara orsakerna.

Ett tidigare kösystem med lappar har, enligt Freddy Welle stängts av.

– Varje chaufför får nu gå in till ID-kontrollen och visa sin kod och se till så att allt är rätt, förklarar han.

Vid sjutiden i går kväll var det helt fullt av väntande lastbilar i hamnen och förare som fått stå där i timtal, uppger Freddy Welle.

– Våra arbetstider spricker helt. I går fick jag sju samtal från kollegor som är oroliga för sina jobb. Alla är rädda och undrar över hur de ska få ihop sina raster och vilotider. Det syns på facebook också.

– Var ska åkarna ta pengar ifrån till förarnas löner, när åkeriernas förtjänst försvinner? När vi inte får ut containrarna ur hamnen hinner vi inte köra ut den mängd gods som var planerat. Och det i en bransch som redan så hårt pressad av konkurrens. Det här slår orimligt hårt mot tredje part.

Chaufförer och hamnarbetare är arga över uttalanden som APM Terminals vd Henrik Kristensen gjort i Sveriges Radio P4, och menar att direktören undervärderar problemen som ”ringa”.

Några möjligheter att köpa kaffe eller mat under timmarna av väntan finns inte heller i hamnen, påpekar Freddy Welle.

– Och toaletterna är så äckliga så där är det ingen som vill gå in.

Patrik Östbjerg är ordförande i Transports hamnavdelning 2 i Göteborg och berättar att stuveriarbetarna är lika frustrerade som förarna.

– Gubbarna är väldigt stressade, men försöker jobba så gått det går med det nya datorsystemet. De säger att det är en massa buggar och problem hela tiden.

Personalen har fått utbildning, men ”datorstrul” går ändå inte att undvika, förklarar Östbjerg

– I systemet ser det ut som om tullen gång på gång begär stopp för att göra kontroller, men så stämmer det inte. Ibland skickas hamnarbetare i väg, två tre man, till samma maskin för att göra samma jobb.

Ovanpå det får stuveriarbetarna ”mycket skit” från irriterade chaufförer.

– Tyvärr är det budbäraren som får ta den värsta smällen. Ändå är det hamnarbetarna som får ställa upp efter sin arbetstid för att förarna ska få ut sitt gods. Jag förstår deras ilska, men stuveriarbetarna är också pressade.

Enligt Patrik Östbjerg sattes det nya operativsystemet i drift förra måndagen. Han uppfattar att ”tomparken”, där man förvarar och lämnar ut containrar fungerar bättre än andra delar i hamnen. Där befarade terminalen att det skulle bli värre störningar.

– Nu är det i stället järnvägen och lastbilarna som är det stora problemet. Vi har mycket järnvägstransporter och väldigt många olika destinationer.

Chaufförer har klagat på långa väntetider i containerhamnen, till och från, under många år. Datorstrul har varit en förklaring, uppger Patrik Östbjerg.

– Men ibland har det berott på maskinbrist eller personalbrist. Det kan vara en blandning av allt detta också.

APM Terminals vd Henrik Kristensen har bett att få skriftliga frågor. Företagets kommunikationschef Katrin Lemming svarar via mejl att det nya systemet ”som 70 procent av alla terminaler i världen använder” syftar till att förbättra effektiviteten. Det kommer att gynna kunderna när allt fungerar.

Företaget beklagar att driftstörningarna drabbat kunderna hårt, särskilt inom åkeri och tågtransporter.

”Väntetider på fyra till fem timmar är naturligtvis inte acceptabelt”, skriver Katrin Lemming.

När kommer chaufförerna och hamnarbetarna att få se en förbättring?

”Vi arbetar stenhårt för att snabbt komma tillrätta med problemen och har ett globalt team på plats som arbetar dygnet om för att lösa systemfelen.”

De viktigaste problemen är nu åtgärdade, men införandet av det nya systemet i kombination med en tillfällig brist på grensletruckar har förvärrat situationen, förklarar bolaget.

”De åtgärder som vi i samråd med våra kunder gjort under dagen har gett en positiv effekt. Men i dagsläget är det svårt att säga exakt när vi åter når normal drift”, skriver Katrin Lemming.

Långa köer och väntetider under tidigare år förklarar APM Terminal med att företaget tog över en terminal med ett ”stort behov av uppgradering”. De senaste årens upprustning för drygt 800 miljoner kronor hade inte varit möjlig utan att kunderna drabbats.

Men, försäkrar APM Terminals, det nya datorsystemet kommer att förbättra planeringen och ”optimera flödena”, allt i syfte att förbättra kundservicen.

Chaufförerna säger att situationen nu är värre än någonsin?

”Det är väldigt tråkigt om de uppfattar det så, men vi har nu löst de systemtekniska problemen. Det som slår extra hårt i dagsläget och som tyvärr ger längre hanteringstider är bristen på grensletruckar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.