Lång väg kvar till nytt avtal för åkeri och terminal
– Vi står långt från varandra, men det är så det brukar vara inledningsvis. Transports ordförande Lars Lindgren summerar första ronden i förhandlingarna om nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare.
Tisdag. Klockan är 16.25, det är paus. Som vanligt förhandlar inte de stora delegationerna från Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) direkt med varandra. Det skulle i så fall blivit en diskussion med uppåt 50 personer i samma rum.
I stället skickar parterna i mindre grupper i ringen. Från Transports sida är det förbundsordförande Lars Lindgren, förbundsjurist Marcel Carlstedt och åkeriombudsman Magnus Larsson som får stångas mot arbetsgivarnas representanter.
Nu är de tillbaka och rapporterar till den stora förhandlingsdelegationen. Lars Lindgren säger:
– Motståndet är hårt mot alla förslag vi presenterat. Tryggheten i anställningen var ju vårt viktigaste krav inför avtalsrörelsen, men arbetsgivarna hävdar att de måste ha så stor flexibilitet som möjligt när de anställer.
– När det gäller arbetsgivarnas kravlista som från början var mycket lång har vi haft ingående diskussioner och lämnat våra synpunkter till dem. Vi har också haft en diskussion om den spruckna samordningen i LO och betydelsen det kan ha för ”märket”.
Enligt Lars Lindgren är parternas inte överens här heller. Exakt vilka argument som använts vill han av förhandlingstaktiska skäl inte avslöja.
En het fråga vid förhandlingsbordet är de ökade kraven på utbildning för åkerichaufförer, främst yrkeskompetensbeviset (YKB).
Förhandlingarna kommer att fortsätta under tisdagskvällen. Onsdag och torsdag är också utsatta som förhandlingsdagar. Liksom tisdag och onsdag nästa vecka.