Lång väntan i hamnen skadar åkerierna
Lång väntan. I Göteborgs hamn kan chaufförerna få vänta upp till fem, sex timmar på att få hämta eller lämna containrar hos APM Terminals. De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna.
– Mina förare står still 35-40 procent av arbetsdagen. Det håller inte, säger Leif Pettersson, åkare på Hisingen Truck.
Freddy Welle är chaufför på Mattsons åkeri och välkänd facklig röst i transportkretsar. I 17 år har han kört containergods från hamnen till olika kunder i främst Syd- och Västsverige:
– En viss väntan har det alltid varit, men det blir bara sämre och sämre. Nu är det katastrof. I fredags stod det 280 bilar här. En del kom inte ens in på planen. Åkerinäringen kommer att gå under om det här fortsätter.
– Och inte bara åkerierna. Varje dags omdestineras gods till andra hamnar. Det blir inte lätt att hämta tillbaka det.
När Transportarbetaren besöker hamnen är det bara ett 30-tal dragbilar i kön in till APM Terminals. Alla har tagit ”nummerlapp” och registrerat sig vid infarten till id-kontrollen.
I kanten av uppställningsplatsen står stolpar med skyltar där digitala röda siffror visar turordningen. Freddy Welle skakar på huvudet:
– Här står vi i timmar. Ingenting finns, inte ett fik, ingenstans du kan köpa en dricka. Okej, i baracken där borta finns en toalett, men den ser ofta ut som fan.
– För varje dag kommer vi närmare arbetslöshet. Åkerierna kommer inte att överleva detta. Och då pratar jag om de seriösa. De som betalar lön till förarna även under väntetiden.
De sysslolösa timmarna slår sönder chaufförernas arbetstider och kör- och vilotider totalt, menar Freddy Welle:
– Förr hann man köra ut sju, åtta containrar om kunderna fanns i Göteborg. Nu hinner man med två, tre.
En förarkollega på Halléns åkeri bekräftar bilden. Tidigare klarade han tre svängar ner till industrierna i Stenungsund under ett arbetspass. Nu blir det bara två.
– Det längsta jag stått här är fem timmar, säger Hallénsföraren. Ett par gånger har jag gjort slut på den lagliga arbetstiden och tvingats övernatta i bilen. Vad gör man? 30 procent av min arbetstid står jag still. Jag har i alla fall slutat stressa upp mig. Man resignerar, det går ändå inte att påverka.
Freddy Welle är inte lika lugn:
– Tänk dig själv att sitta och stirra på en nummerskylt timme efter timme. Det är en otrolig stressfaktor. Man blir knäpp! Att hela tiden veta att åkeriet inte får in pengar gör inte saken bättre.
Enligt Welle fuskas det frisk med nummerlapparna. En del förare har satt i system att trycka ut en lapp när de lämnar hamnen, för att komma före i kön när det återvänder med nästa transport.
Lite längre bort i raden står en vit dragbil utan logotype. Föraren berättar att han kommer från Turkiet och jobbar för en av Skaraslättens Transports lejåkare.
– I nio timmar har jag köat som längst. Jag får ingen lön för första timmen när jag blir stående här. Sedan ska jag visst få ersättning, fast jag vet inte hur mycket.
Förarna pekar ut flera orsaker till väntetidsproblemet. Ett är det nya datasystem för godshantering som APM Terminals införde i höstas. Det skulle förbättra flödet, men så blev det inte.
Både förare och åkare är öppet kritiska mot Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF), som varslat om en rad stridsåtgärder under våren.
Mest trött är Freddy Welle över att HF och medierna sprider uppgifter om att förbundet har 85 procent av medlemmarna i APM Terminals.
– Sanningen är att HF har 66-67 procent. Resten, 33-34 procent, är med i Transport. Okej HF har fortfarande majoriteten, men varför säger man inte sanningen?
Företaget som Welle jobbar på, Mattsons åkeri, lever på transporter till och från Göteborgs hamn. Åkaren, Jan Olov Mattsson, är bekymrad:
– Göteborg tappar kunder varje dag. Konflikten mellan APM och Hamnarbetarförbundet är grunden till detta. Jag förstår faktiskt inte hur det hamnfacket tänker, om jag ska vara ärlig.
– De har en snittlön på 49 000 kronor, inklusive övertid och annat. Var ska de hitta arbeten med samma lönenivå när jobben försvinner i APM?
Sedan tio år tillbaka tar Mattssons åkeri betalt av kunderna för väntetiden – när den blir längre än en halvtimme. Över en halv miljon kronor faktureras 2016, för stillestånd. Det är en ökning med tio procent sedan året före.
– Kunderna har förståelse för vår situation. Av åtta timmars arbetstid står våra förare still tre i hamnen. Vi planerar hela vår verksamhet efter strulet. Vi hänger på låset när APM öppnar halvsex på morgonen och försöker få ut så mycket gods som möjligt innan kön växer.
– Men i längden håller det ju inte. Vi tjänar inga pengar längre. Vi betalar massor i övertidsersättning. Det är katastrofalt för alla parter. Godset hittar snabbt nya vägar när det inte fungerar. I dag kör vi containrar till andra hamnar som Varberg och Helsingborg.
Vad är grunden till problemet i hamnen?
– Det nya datasystemet gjorde inte situationen bättre, men den främsta orsaken är att hamnarbetarna är arbetsskygga. De vill inte jobba helt enkelt. De är förbannade på APM och kan de strula till en fartygslossning så gör de det.
Jan Olov Mattsson berättar att hans åkeri tappat många kunder till konkurrenter som tar betalt, fast pris, för varje hamnuppdrag.
– Jag får påstötningar från företag som vill köra så för oss. Det bygger förstås på att förarna inte får betalt för väntetiden. Så vill inte vi jobba. Fast jag ser ingen ljusning. Vi har haft möten med APM, men det känns inte särskilt meningsfullt. Ingenting händer.
Sju, åtta kilometer från hamnen ligger Hisingen Truck. Företaget har egen containerhantering och lagring. 95 procent av frakterna går den korta biten fram och tillbaka till APM Terminals. Ersättningen är fast, 1 500 kronor per uppdrag.
Företaget drivs av bröderna Leif och Bert Pettersson.
– Det som händer slår fruktansvärt hårt mot oss, säger Leif Pettersson. Vi har inga stora skulder och för ett år sedan hade vi ett visst kapital på banken. Nu äter vi på det månad efter månad och snart är det borta. Vi kan ju inte gå till banken och låna till den dagliga driften.
Gods försvinner kontinuerligt, uppger han:
– Vi har tappar en tredjedel av containerhanteringen. Åkeriet har gått från 75 chaufförer för fyra år sedan till 50. Orsaken är det som händer i hamnen. Gods och båtar omdestineras. Alla i hela Sverige känner av detta, ytterst konsumenterna som får betala mer för varorna.
En svårighet, menar Leif Pettsson, är att det aldrig går att förutse när kötiden blir lång.
– Det kan stå en handfull bilar på planen, och ändå blir det lång väntan. Köproblemet har funnits ända sedan 1970-talet. Som göteborgsåkare vande man sig vid ungefär en och en halv timmes kö. I somras blev det plötsligt uppåt fem timmar för att lämna av en container.
– När vi ringer APM uppger man att det fattas folk, att många är sjukskrivna etcetera. I dag är alla ledtider i transportkedjan kortare. Det skapar oro för alla när det blir så här. Kunderna flyr Göteborg, ”tågpendlar” kommer tomma.
– Vi kan inte göra någonting. Företaget blöder. Jag hoppas faktiskt att rikspolitikerna ser över lagstiftningen. En lösning måste tvingas fram. APM är en gigant, de har kapital nog att vänta ut den här striden. Men hur många skuttar som vi slås ut innan dess? Och vilka blir kvar? Inte de som betalar avtalsenlig lön till förarna i alla fall.
Även Hisingen Truck uppvaktas av åkerier som är beredda att köra till hamnen för ett fast lägre pris. Leif Pettersson säger:
– De har förstås samma väntetider som vi. Och det är förarna som får ta smällen. Vi tvingas tyvärr anlita de här företagen ibland när våra chaufförers arbetstid är slut och vi har 50 containrar kvar som måste ner till hamnen.
– De kommer med sina bilar och vips är burkarna borta. Men det är inget jag gillar, det är inte så vi vill jobba.