Långa lastbilar får fortsätta rulla
I dag beslutade europaparlamentets transportutskott att, även i fortsättningen, tillåta 25,5 meters lastbilsekipage på svenska vägar. De långa lastbilarna är undantagna från de EU-regler som gäller i övriga Europa.
Omröstningen vanns med en tydlig majoritet, 35 röster för och fyra mot. Därmed förkastades ett förslag från europakommissionen om gränsöverskridande trafik. Det innebär att det tolkningsutrymme för EU-reglerna som medlemsländerna haft hittills på området består. Förslaget berörde inte maxvikter på transporter. Marita Ulvskog (S) deltog som ensam svensk ledamot vid utskottssammanträdet.
”Detta är en stor seger för oss, transporter med långa lastbilar är mycket viktigt för svensk åkerinäring” säger Marita Ulvskog enligt ett pressmeddelande.
De svenska argumenten för att använda långa lastbilar är främst den stora miljövinsten. Argumenten emot längre och tyngre lastbilar är slitage av infrastrukturen, säkerhetsaspekter och konkurrens med järnvägen.
Undantaget har ifrågasatts starkt under förhandlingarna av österrikaren Jörg Leichtfried (S), ansvarig ledamot för betänkandet som låg till grund för dagens beslut.
”Det har krävts många och långa diskussioner, men till slut lyckades vi övertyga såväl honom som övriga inblandade”, säger Marita Ulvskog enligt pressmeddelandet.