Långa lastbilar i färre olyckor än korta
Svenska lastbilsekipage över 18,76 meter är inblandade i färre olyckor än korta 12 metersbilar av Europeisk standard. Det visar en ny studie från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Studien är en statistisk jämförelse som forskarna på Chalmers trafiksäkerhetscentrum Safer har gjort. Man har jämfört hur ofta tunga lastbilar av olika längd är inblandade i svåra olyckor eller dödsolyckor räknat per antal körda kilometer. Materialet behandlar tidsperioden år 2003 till 2012.
I studien har lastbilarna delats in i tre katigorier: Långa (18,76 till 25,25 meter), medellånga (12,01 till 18,75 meter) och korta (under 12 meter). All data handlar om trafik i Sverige.
Resultatet visar att korta lastbilar var inblandade i nära tre gånger så många allvarliga olyckor per körda kilometer som de längre ekipagen. Det visade sig också att de långa lastbilarna var inblandade i något färre olyckor än de medellånga.
Det studien inte tar hänsyn till är vilken typ av väg lastbilarna kör på eller i vilken del av landet de färdas. Chaufförers förmåga och erfarenhet har inte heller vägts in, så att det oftast är mycket erfarna förare som blir tilldelade de långa ekipagen kan ha med resultatet att göra.
Studien är en del i HCT-projektet (High Capacity Transport) som finansieras av Trafikverket. Projektet går ut på att undersöka vad som skulle hända om ännu större ekipage, som är övar 30 meter och väger över 90 ton, blev tillåtna i Sverige. Det pågår redan försök med ett tiotal bilar av den storleken i projektet. Fördelen med de stor ekipagen är att transporterna blir effektivare och miljövänligare.