Långa lastbilar viktig fråga för Europakommissionen
Svensk forskning visar att tyngre och längre lastbilsekipage ger stora miljövinster. Nu uppmärksammar EU-parlamentarikerna Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) kommissionen på forskningsresultaten för att skapa en positivare inställning till långa lastbilar.
Flera färska forskningsrön från svenska universitet, lastbilstillverkare och myndigheter visar att tyngre och längre lastbilar ger stora miljövinster, utan att påverka trafiksäkerheten. Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) gör nu Europakommissionen uppmärksamma på dessa forskningsresultat genom att lämna över en skriftlig fråga.
– Långa lastbilar har ansetts vara både farliga och skadliga för miljön. Men den uppfattningen vill vi ändra på. Kommissionen ska tvingas att visa sig själv att det nu finns fakta som underkänner tidigare antaganden, säger Marita Ulvskog.
I sin fråga undrar de båda europaparlamentarikerna om kommissionen känner till forskningen och om rådet kommer ta hänsyn till forskningsresultaten när nya direktiv för tillåtna lastbilsmått i Europa utformas. Kommissionen är skyldig att svara och kommer därför ta del av de färska rönen.
Forskningen har bland annat handlat om testtransporter mellan Göteborg och Malmö under två år med en specialbyggd bil och specialbyggda trailrar, utrustade med den senaste tekniken. Trafiksäkerheten har kunnat hållas uppe på de 32 meter långa ekipaget genom att alla axlar har försetts med mycket effektiva bromsar. Bromssträckan är därför inte är längre än för kortare bilar. Men den stora framgången är miljövinsten. Forskarna har funnit att 32-metrsbilen släpper ut 28 procent mindre per ton än en 16,5 meters dragbil med semitrailer, den nuvarande Europeiska standarden.
– Att föra både en bra miljö- och industripolitik är ingen motsägelse. Men om det ska gå, är väl fungerande och moderna transporter en förutsättning, säger Marita Ulvskog.
Så sent som igår, tisdag, togs ett viktigt beslut i Europaparlamentets transportutskott där ett förslag om att förbjuda längre lastbilsekipage förkastades. Resultatet är att Sverige får behålla sin trafik med längre lastbilar (25,5 meter). Argumenten mot att använda sig av de långa bilarna är slitage av infrastrukturen, säkerhetsaspekter och konkurrens med järnvägen.
– Det har varit en lång process att övertala de inblandade, men vi var nöjda och överens när vi röstade igår.
– Med vår fråga till kommissionen vill vi signalera att lastbilar inte borde förbjudas i framtiden heller. Moderna, längre lastbilstransporter är också nödvändiga tills järnvägen är upprustad, både i Sverige och Europa, säger Marita Ulvskog.