Långa lastbilar viktig fråga för Europakommissionen

Svensk forskning visar att tyngre och längre lastbilsekipage ger stora miljövinster. Nu uppmärksammar EU-parlamentarikerna Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) kommissionen på forskningsresultaten för att skapa en positivare inställning till långa lastbilar.

Flera färska forskningsrön från svenska universitet, lastbilstillverkare och myndigheter visar att tyngre och längre lastbilar ger stora miljövinster, utan att påverka trafiksäkerheten. Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) gör nu Europakommissionen uppmärksamma på dessa forskningsresultat genom att lämna över en skriftlig fråga.

– Långa lastbilar har ansetts vara både farliga och skadliga för miljön. Men den uppfattningen vill vi ändra på. Kommissionen ska tvingas att visa sig själv att det nu finns fakta som underkänner tidigare antaganden, säger Marita Ulvskog.

I sin fråga undrar de båda europaparlamentarikerna om kommissionen känner till forskningen och om rådet kommer ta hänsyn till forskningsresultaten när nya direktiv för tillåtna lastbilsmått i Europa utformas. Kommissionen är skyldig att svara och kommer därför ta del av de färska rönen.

Forskningen har bland annat handlat om testtransporter mellan Göteborg och Malmö under två år med en specialbyggd bil och specialbyggda trailrar, utrustade med den senaste tekniken. Trafiksäkerheten har kunnat hållas uppe på de 32 meter långa ekipaget genom att alla axlar har försetts med mycket effektiva bromsar. Bromssträckan är därför inte är längre än för kortare bilar. Men den stora framgången är miljövinsten. Forskarna har funnit att 32-metrsbilen släpper ut 28 procent mindre per ton än en 16,5 meters dragbil med semitrailer, den nuvarande Europeiska standarden.

– Att föra både en bra miljö- och industripolitik är ingen motsägelse. Men om det ska gå, är väl fungerande och moderna transporter en förutsättning, säger Marita Ulvskog.

Så sent som igår, tisdag, togs ett viktigt beslut i Europaparlamentets transportutskott där ett förslag om att förbjuda längre lastbilsekipage förkastades. Resultatet är att Sverige får behålla sin trafik med längre lastbilar (25,5 meter). Argumenten mot att använda sig av de långa bilarna är slitage av infrastrukturen, säkerhetsaspekter och konkurrens med järnvägen.

– Det har varit en lång process att övertala de inblandade, men vi var nöjda och överens när vi röstade igår.

– Med vår fråga till kommissionen vill vi signalera att lastbilar inte borde förbjudas i framtiden heller. Moderna, längre lastbilstransporter är också nödvändiga tills järnvägen är upprustad, både i Sverige och Europa, säger Marita Ulvskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.