Långt ifrån lösning för hamnstrejken
I dag gick strejken i Göteborgs containerhamn in på sin tredje dag. Arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet står fortfarande långt ifrån varandra.
– Vi har inte haft några samtal med arbetsgivaren sedan innan strejkerna började i tisdags, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på hamnarbetarförbundets (HF) avdelning 4 i Göteborg.
Under veckan har fackförbundet hållit flera punktstrejker på några timmar vardera i containerhamnen i Göteborg. Transports medlemmar i hamnen är bundna av den fredsplikt som följer med kollektivavtalet och strejkar inte. Men arbetet i hamnen står helt stilla under strejkerna. Vad transportarna ska göra då, är lite oklart, säger Patrik Östbjerg, sektionsordförande för Transport i containerhamnen.
– Cheferna har lyst med sin frånvaro. Vi tänker oss att företaget kunde ordna arbetsplatsträffar eller kanske studiebesök hos hamnens kunder, men hittills har vi sett väldigt lite sånt. Men vissa skift har fått stanna hemma. Det är ju inte bra att bara sitta på sin rumpa och inte ha något att göra heller.
Hamnarbetarförbundet organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen, men Transport har tecknat kollektivavtalet och organiserar fler hamnarbetare över hela landet. I Göteborg har de båda facken fungerat parallellt. De har haft varsina skyddsombud och båda har suttit med vid förhandlingar.
Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet anser att arbetsgivaren nu vill minska deras inflytande.
– Den nya ledningen för APM Terminals driver en anti-facklig personalpolitik. Det är tydligt att de bara vill ha att göra med Transport, säger HF:s Robert Lindelöf.
Både Hamnarbetarförbundet och Transport är noga med att detta inte är en konflikt mellan två fackförbund. Men den påverkar ändå relationerna på arbetsplatsen.
– När det är såna här stridigheter blir det hätsk stämning. Många transportare känner sig utsatta, säger Daniel Börjesson skyddsombud och vice ordförande i Transports sektion.
Dick Didriksson och Mikael Molander är två av de hamnarbetare som tagits ut i strejk. De skulle helst undvika konflikten, men tycker samtidigt att det är rätt att hamnarbetarförbundet sätter ner foten.
– Det är egentligen väldigt konstigt att vi ska bråka om sånt som fungerat utmärkt i 40 år. Men företaget verkar inte vilja förhandla och då måste vi strejka. Alla vill ju kunna vara med och påverka på sin arbetsplats, säger Dick Didriksson.
– Det känns som att företaget har en dold agenda, att de vill provocera för att bli av med Hamnarbetarförbundet, säger Mikael Molander.
Branschorganisationerna Sveriges Hamnar och Sveriges Skeppsmäklareförening har gått ut och beklagat den skada som strejkerna leder till för både hamnen och andra verksamheter som är beroende av att hamnen håller öppet.
APM terminals vd, Henrik Kristensen, skräder inte heller orden.
– Det här är fullständigt utan proportioner. Strejken drabbar den svenska industrin och dem som jobbar på golvet.