Lär dig hantera härskarteknik
8 frågor. ”Har du ingen humor? Jag skämtade bara.” Känns det igen? Organisationskonsulten Camilla Ländin hjälper oss upptäcka, hantera och i bästa fall förebygga härskarteknik.
1. Osynliggörande, förlöjligande och undanhållande av information, brukar räknas som traditionell härskarteknik. Finns det fler?
– Massvis! Komplimang-metoden är rätt vanlig. Du säger något som låter som en komplimang, fast egentligen ber du om en tjänst. ”Du som skriver så himla bra protokoll kan väl …” Känner personen sig utnyttjad är det ett problem, annars inte. Vi är alla lite svältfödda på beröm, så det fungerar väl.
2. Mansplaining brukar nämnas. Vad är det?
– När en person, oftast en man, förklarar något för en annan, oftast en kvinna, fast hon är expert i ämnet. En metod som många sätter i system.
3. Offerkoftan” räknar du också dit?
– Ja, att framställa sig som offer är vanligt. ”Det är synd om mig. Jag har sååå mycket att göra.” Du får sympati, slipper krav och deadlines, och får mindre att göra. Metoden kan vara svår att upptäcka.
4. Hur är det med objektifiering?
– Objektifiering och sexuella trakasserier togs knappt upp förr, men exploderade under metoo. Den som utsätts kan felaktigt känna skuld och skam. Nu säger många män: ”Jag vågar inte ge komplimanger längre.” Fast då har de inte riktigt förstått vad metoo handlar om. Skillnaden är stor mellan att ge komplimanger och utföra trakasserier. Kanske säger männen så för att visa att de är medvetna.
5. Vad får man säga till kollegan, då?
– Generella råd är svårt. Allt beror på personers sociala relation. Är man i beroendeställning, känner man varandra? Viktigast är att hitta ett eget sätt.
6. Hur känner jag igen härskarteknik från chefen?
– Rikta in dig på det som lämnar en känsla av obehag. Vad kan vara svårt att sätta fingret på, men du känner ofta att du borde kommit på något att säga. Kanske lyfter du en idé, utan att chefen lyssnar. När kollegan säger samma sak får hen full cred. Rättsligt handlar trakasserier om dina upplevelser. Du kan inte känna ”fel”.
7. Ledningen ansvarar för den psykosociala arbetsmiljön. Vad krävs?
– Jobba förebyggande, skapa en öppen kommunikation och ett sunt arbetsklimat, där människor får säga vad de tycker. Jag köper inte ”det sitter i väggarna”. En arbetskultur är inte statisk. Alla har ansvar. Gå till dig själv! Upprätthåller jag en dålig jargong genom att inte säga ifrån?
8. Vad gör jag om jag blir utsatt?
– Markera var din gräns går, vad du uppskattar och inte. Behöver du stöd? Gå till chefen, en hr-person, skyddsombudet eller facket. I vassa fall krävs en utredning. Jag skulle önska att fler anmälde trakasserier, annars kvarstår det dåliga beteendet. Fast priset är högt. Jag kan tvingas byta jobb.