Close
Instruktören Joakim Wallgren hjälper en förstaårselev i praktiksalen på Aircraft Academy of Sweden vid Arlanda.
Close

Lärlingsutbildning vid Arlanda banar väg för flygjobb

Flyg. Joakim vill bli flygmekaniker. Anton, Lovisa och Andrew siktar på flygtekniker men Solyana drömmer om att bli pilot. De går alla på Arlandagymnasiets flygteknikprogram och får en stor del av sin undervisning och praktik i SAS underhållshangarer vid Arlanda.

– Nej, skiftnyckel använder vi inte! Vet ni inte vad det ska vara för verktyg så kom och fråga mig.

Noel Toscano tar en ficklampa till hjälp. Foto Justina Öster

Instruktören Joakim Wallgren surrar mellan förstaårseleverna som jobbar i små grupper i en praktiksal i SAS-hangaren, bortom Arlanda. Ralf Vargenstein och Omar Mubarak har fått varsitt instruktionsblad med engelsk text. De står med huvudena tätt ihop över en jetmotor, som på plats förser flygplanet med el och luft.

– Vi ska ta bort startmotorn och inspektera om det finns några problem, säger de.

Några andra elever hojtar till och Joakim Wallgren lyser upp:

– Bra, nu har ni gjort en finding.

Taki Konduk, Joakim Wallgren, Ralf Vagenstein och Omar Mubarak i praktiksalen. Foto: Justina Öster

Det står för en anmärkning, något som behöver upptäckas och åtgärdas.

Andrew Loos jobbar vid ett annat bord. Han gillar att meka och vill bli flygmekaniker.

– Jag tycker det är kul att jobba under press. Det ger adrenalin, att man måste fixa grejer rätt snabbt. Jag hade vänner som gick här så jag tänkte att jag kunde testa utbildningen.

Vid SAS-hangarens grind 1 får eleverna, precis som resenärerna, gå genom en säkerhetskontroll. En badge, elektronisk nyckel, ger tillträde till olika lokaler i de myllrande gångarna som passagerarna aldrig ser. För Transportarbetarens reporter krävs en ledsagare, Juan Villar Moya, som alla kallar ”Sjuan”.

Han jobbade som flygtekniker i många år, men är nu instruktör för eleverna på företaget Aircraft Academy of Sweden som håller i praktik och flygundervisning på Arlanda.

Noel Toscano och Viggo Holmgren samarbetar. Foto: Justina Öster

Kärnämnen, som svenska, engelska och matematik, läser studenterna som valt att gå lärlingsutbildningen på Arlandagymnasiet i Märsta, utanför Stockholm. De mer teoretiskt inriktade kan välja utbildningen förlagd på skolan. Men fullgången praktisk utbildning ger certifikat och öppnar dörren för arbete som flyg- och helikoptermekaniker.Den som vill kan sedan plugga vidare till flygtekniker, flygplansplåtslagare, ingenjör eller pilot.

Solyana Desale vill bli pilot. Foto: Justina Öster

Zeb Kentkuran Glindell har rast. Han går sitt andra år och älskar atmosfären vid Arlanda. Han blev flygintresserad redan som liten och önskar att all undervisning skulle ske i hangaren. Där pågår det dagliga underhållsarbetet av plan som körs in och ut efter små eller stora kontroller, nära inpå studenterna. Under tredje läsåret har de praktik under ledning av en handledare.

Zeb flyger så ofta han kan i en cockpit-simulator hemma på datorn.

– Jag har över 1 500 loggade flygtimmar och vill bli pilot eller flygledare efter att jag gjort lumpen.

Solyana Desale har ihop med Lovisa Tjärnberg tagit plats i förarsätet på skolans fysiska och alldeles nyinvigda cockpit-simulator, en Airbus A320. Det känns precis som att lyfta från startbanan och flyga när den går i gång, tycker de. Som barn fick Solyana höra att kvinnor inte kan bli piloter. Men efter att hon kom till Sverige 2018 vill hon förverkliga sin dröm, bli pilot, flygingenjör eller rymdtekniker. På fritiden segelflyger hon.

– I årskurs två går fem tjejer och sex i årskurs tre. Jag trodde jag skulle bli ensam, men i ettan har en massa tjejer börjat. Det är jättekul!

Lovisa Tjärnberg gillar att ”sitta och skruva och pilla”. Foto: Justina Öster

Lovisa kan inte tänka sig att jobba på kontor. Hon vill bli flygtekniker.

– Jag tycker om att sitta och skruva och pilla, ha olika arbetsuppgifter varje gång jag kommer till jobbet. Och jag har alltid varit nattmänniska så skiftarbete passar mig. Vi mekar med riktiga grejer från flygplan som propellrar och landningsställ på skolan, men nu längtar jag efter att komma ut på praktik.

Natnael Ghirmay och Anton Jonsson har slagit sig ner i soffan på det estländska flygbolaget Xfly där de går som lärlingar.

Natnael Girmay och Anton Jonsson praktiserar hela årskurs 3. Foto: Justina Öster

– Flera av morsans vänner jobbar på SAS fick jag veta efter att jag börjat och jag gillar att resa. Det är intressant att se hur flygplan tillverkas och fungerar. Jag går ut första juni, då hoppas jag få jobb som flygmekaniker. Sen kanske jag pluggar vidare till flygtekniker, säger Natnael.

Han var inte beredd på att läsa fysik och tycker inte att han har någon praktisk användning av ämnet i jobbet. Bland de särskilda flygämnena han läst ingår ellära, digital teknik, materiallära, underhållsteknik och aerodynamik. Svåra i början men det lättade efter några månader, tycker Natnael.

Branschen ropar efter flygmekaniker, tekniker och plåtslagare och klasskamraten Anton lockades av att kunna få jobb efter gymnasiet.

Solyana Desale spanar in all elektronik i cockpit-simulatorn. Foto: Justina Öster

– Jag har alltid tyckt att det praktiska är roligare än det teoretiska, har mekat lite moppe och motorcykel och brukar vara med farsan och kolla på honom när han fixar. Är väl hyfsat händig. Det är kul att vara med och meka på Xfly. Vi brukar läsa mejlen när vi kommer hit och se vad vi ska göra, om det varit problem med något flygplan.

Anton har sökt jobb på SAS och hoppas få arbeta något år innan han söker till en flygteknikerskola. Den här förmiddagen har porten hakat upp sig till hangaren, så bolaget får inte in några plan för översyn. Men framåt eftermiddagen går porten i alla fall upp och Natnael Girmay och Anton Jonsson får sitt uppdrag – motorn på ett CRJ900-plan behöver tvättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.