Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close
Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close

Lars drömmer om att leva på sin konst

Månadens medlem. Efter en stökig uppväxt var Lars Karlsson fulltankad med ilska och frustration. Akrylfärgen blev ett sätt att få ut alla känslor. Nu drömmer han om att sluta köra färdtjänst och satsa helt på måleriet. I vår kommer hans tavlor att hänga både på Runö kursgård och på ett galleri i New York.

Lars Karlsson bor i Brickebacken, ett gulmålat miljonprogramsområde i utkanten av Örebro. Ute på parkeringen står färdtjänstbussen. Egentligen skulle Lars ha varit ledig denna onsdag, men nu har åkaren ringt in honom för ett extra pass.

– Jag är bara timanställd, så det är svårt att säga nej, suckar han.

Vi slår oss ner i köket och Lars berättar utan omskrivningar att det blivit svårare att hitta motivationen i förarjobbet. Han började köra taxi och färdtjänst för 15 år sedan.

– Tio år vid ratten, på heltid, räcker, summerar Lars.

Han är öppen med sin livshistoria. Uppväxten i ett missbrukarhem satte djupa spår, en situation som blev än värre när socialtjänsten till slut grep in.

Vid fyllda tolv år hade de mörkaste åren passerat. Fast inombords fanns mycket som var trasigt. Lars började skriva filmmanus.

– Jag hade en egen filmkamera och filmade hela tiden. Jämt! Det varade tills jag var 17 år, då började jag skriva poesi i stället.

Nästa steg blev barnböcker. Både text och egenhändiga bilder. Lars skickade in sina alster till förlagen. Och blev som så många andra refuserad.

Fast nu hade måleriet tagit fart. Lars sökte och kom in på en folkhögskola där han kunde måla och teckna på heltid. Skolan var inspirerande, men blev ändå inte som han tänkt sig. Efter avslutningen la han penslar och pennor på hyllan. Tvivlet hade satt in. Hade han över huvud taget någon talang? Någon konstnärlig ådra?

– Året var 1997. Jag bestämde mig för att satsa på att ta körkort i stället. Det kunde ju vara ett sätt att få brudar, säger han med en rejäl dos självironi.

Vid sidan av satsningen på ”bil och brudar” hade Lars en kompis som tjatade ihärdigt. Kompisen tyckte att Lars borde satsa på måleriet igen och söka in på konstskola – ett gymnasieplugg den här gången.

Lars följde till slut rådet. Efter ett omtumlande år bad han om ett möte med huvudläraren.

– Jag uppmanade läraren att vara helt ärlig: Kunde jag lyckas som konstnär? Fanns det någon chans? Läraren förklarade för mig att det är tre saker som krävs om man ska lyckas. Begåvning, intelligens och energi. Han sa att jag hade de två första, men hur var det med energin?

I dag, tio år efter gymnasiets konstlinje, tillbringar han den mesta lediga tiden i ”ateljén”. Ett av rummen i lägenheten har reserverats för staffli, dukar och pärmar fulla med kol- och blyertsteckningar.

Lars plockar bland dukarna, säger:

– Mitt huvudfokus är ”seriekonst”. Jag målar bara med akrylfärg. Olja har jag inte tålamod med. Det kan ta tre veckor innan ett tjockt färglager torkat och man kan fortsätta jobba med en oljemålning.

Den senaste tiden har framgångarna äntligen börjat komma. Lars fick höra talas om en ”Vintersalong” på LO:s kursgård, Runö. Han skickade in ett bidrag och blev antagen.

I maj ska den stora målningen på staffliet, den med ”legofiguren”, hänga på ett galleri i New York. Just nu kan man se hans verk på Örebro Läns museum.

Med en rejäl portion stolthet i rösten berättar han om sommarens festival, Sweden Rock. Ett 20-tal konstnärer skulle medverka. Alla var redan utsedda när Lars fick höra talas om utställningen. Efter ett återbud blev han antagen.

– Som gammal hårdrockare var Sweden Rock rena drömmen. Sångaren i Kiss, Gene Simmons, fastnade för just min målning. Det glömmer jag aldrig.

Lunchrasten går mot sitt slut, om några minuter måste Lars logga in bussen i färdtjänstens växel. Han byter snabbt om och tittar mot altandörren. Två av hushållets sex katter passade nyss på att smita ut.

– Min sambo släpper in dem. Hon kommer snart hem, säger han när vi går mot den parkerade färdtjänstbussen.

Lars är kluven. Han beskriver hur bussen ibland känns som ett fängelse. Samma sorts fängelse han upplevde under barndomen sedan socialtjänsten gripit in och placerat honom i fosterhem.

Hur ser drömmarna ut i dag?

Svaret kommer snabbt:

– Att kunna leva på min konst! Det vore häftigt om en av mina målningar hängde på Moderna museet i Stockholm den dag man kastar in handduken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.