Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close
Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close

Lars drömmer om att leva på sin konst

Månadens medlem. Efter en stökig uppväxt var Lars Karlsson fulltankad med ilska och frustration. Akrylfärgen blev ett sätt att få ut alla känslor. Nu drömmer han om att sluta köra färdtjänst och satsa helt på måleriet. I vår kommer hans tavlor att hänga både på Runö kursgård och på ett galleri i New York.

Lars Karlsson bor i Brickebacken, ett gulmålat miljonprogramsområde i utkanten av Örebro. Ute på parkeringen står färdtjänstbussen. Egentligen skulle Lars ha varit ledig denna onsdag, men nu har åkaren ringt in honom för ett extra pass.

– Jag är bara timanställd, så det är svårt att säga nej, suckar han.

Vi slår oss ner i köket och Lars berättar utan omskrivningar att det blivit svårare att hitta motivationen i förarjobbet. Han började köra taxi och färdtjänst för 15 år sedan.

– Tio år vid ratten, på heltid, räcker, summerar Lars.

Han är öppen med sin livshistoria. Uppväxten i ett missbrukarhem satte djupa spår, en situation som blev än värre när socialtjänsten till slut grep in.

Vid fyllda tolv år hade de mörkaste åren passerat. Fast inombords fanns mycket som var trasigt. Lars började skriva filmmanus.

– Jag hade en egen filmkamera och filmade hela tiden. Jämt! Det varade tills jag var 17 år, då började jag skriva poesi i stället.

Nästa steg blev barnböcker. Både text och egenhändiga bilder. Lars skickade in sina alster till förlagen. Och blev som så många andra refuserad.

Fast nu hade måleriet tagit fart. Lars sökte och kom in på en folkhögskola där han kunde måla och teckna på heltid. Skolan var inspirerande, men blev ändå inte som han tänkt sig. Efter avslutningen la han penslar och pennor på hyllan. Tvivlet hade satt in. Hade han över huvud taget någon talang? Någon konstnärlig ådra?

– Året var 1997. Jag bestämde mig för att satsa på att ta körkort i stället. Det kunde ju vara ett sätt att få brudar, säger han med en rejäl dos självironi.

Vid sidan av satsningen på ”bil och brudar” hade Lars en kompis som tjatade ihärdigt. Kompisen tyckte att Lars borde satsa på måleriet igen och söka in på konstskola – ett gymnasieplugg den här gången.

Lars följde till slut rådet. Efter ett omtumlande år bad han om ett möte med huvudläraren.

– Jag uppmanade läraren att vara helt ärlig: Kunde jag lyckas som konstnär? Fanns det någon chans? Läraren förklarade för mig att det är tre saker som krävs om man ska lyckas. Begåvning, intelligens och energi. Han sa att jag hade de två första, men hur var det med energin?

I dag, tio år efter gymnasiets konstlinje, tillbringar han den mesta lediga tiden i ”ateljén”. Ett av rummen i lägenheten har reserverats för staffli, dukar och pärmar fulla med kol- och blyertsteckningar.

Lars plockar bland dukarna, säger:

– Mitt huvudfokus är ”seriekonst”. Jag målar bara med akrylfärg. Olja har jag inte tålamod med. Det kan ta tre veckor innan ett tjockt färglager torkat och man kan fortsätta jobba med en oljemålning.

Den senaste tiden har framgångarna äntligen börjat komma. Lars fick höra talas om en ”Vintersalong” på LO:s kursgård, Runö. Han skickade in ett bidrag och blev antagen.

I maj ska den stora målningen på staffliet, den med ”legofiguren”, hänga på ett galleri i New York. Just nu kan man se hans verk på Örebro Läns museum.

Med en rejäl portion stolthet i rösten berättar han om sommarens festival, Sweden Rock. Ett 20-tal konstnärer skulle medverka. Alla var redan utsedda när Lars fick höra talas om utställningen. Efter ett återbud blev han antagen.

– Som gammal hårdrockare var Sweden Rock rena drömmen. Sångaren i Kiss, Gene Simmons, fastnade för just min målning. Det glömmer jag aldrig.

Lunchrasten går mot sitt slut, om några minuter måste Lars logga in bussen i färdtjänstens växel. Han byter snabbt om och tittar mot altandörren. Två av hushållets sex katter passade nyss på att smita ut.

– Min sambo släpper in dem. Hon kommer snart hem, säger han när vi går mot den parkerade färdtjänstbussen.

Lars är kluven. Han beskriver hur bussen ibland känns som ett fängelse. Samma sorts fängelse han upplevde under barndomen sedan socialtjänsten gripit in och placerat honom i fosterhem.

Hur ser drömmarna ut i dag?

Svaret kommer snabbt:

– Att kunna leva på min konst! Det vore häftigt om en av mina målningar hängde på Moderna museet i Stockholm den dag man kastar in handduken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."