Lars Lindgren
Close
Transports förra ordförande har fått ett toppjobb i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

– Det ska bli oerhört roligt och spännande. I Sverige snackar vi inte så mycket om ITF:s arbete. Men i många länder, inte minst de fattiga, har man stor tilltro till federationen som samlar världens alla transportarbetare, säger han.

Lars Lindgren bor i Bjuv i Skåne. Han började tidigt köra lastbil på utlandet. Ett starkt fackligt engagemang ledde till uppdrag som ombudsman och internationell sekreterare i Transport, innan han 2009 valdes till förbundsordförande. Han fick också flera tunga internationella uppdrag.

I våras hamnade Lindgren i blåsväder. Han hade tidigt klargjort att han kandiderade för en ny femårsperiod som Transportbas. När bara ett par månader återstod till kongressen publicerade Aftonbladet artiklar om representation och användningen av en tjänstebil.

Publiciteten gjorde att Lars Lindgren lämnade sin post. Han övervägde en come-back, men valde till slut att inte kandidera till ordförandeposten på nytt.

Turerna kring Lindgren och de efterföljande kongressvalen skakade om förbundet rejält. Hemma i Bjuv fick Lindgren själv annat att fundera över:

– Jag fick flera intressanta jobberbjudande. Det var särskilt ett som stack ut, på ITF i London, berättar han.

Ända sedan 1940-talet har den fackliga världsfederationen drivit en aktion mot redare som flaggar ut sina fartyg till länder med svag arbetsrätt. Rederiernas syfte har varit att pressa ner lönerna för besättningsmän som rekryterats från fattiga länder som Filippinerna.

Aktionen – som döpts till FOC-kampanjen – har i huvudsak finansierats genom särskilda avgifter som ITF tar ut av alla rederiföretag som tecknar kollektivavtal.

Lars Lindgren säger:

– Genom åren har redarna gått med på att betala de här välfärdsavgifterna, förutsatt att de används för att skapa konkurrensneutrala förhållanden inom sjöfarten. Målet är att skapa miniminivåer för löner och andra anställningsvillkor.

Lars Lindgrens jobb blir nu att åka till de länder som har inspektörer som jobbar med FOC-kampanjen. Som revisor ska han granska att verksamheten bedrivs enligt ITF:s riktlinjer.

– Det blir mycket resande. Hur mycket vet jag inte exakt.

Den första september startar anställningen som i ett första skede ska pågå i två år. Lars Lindgren återkommer till ITF:s betydelse:

– Jag följde organisationens arbete ingående i flera år och slogs av hur professionell verksamheten är. Bland sjömän, och inte minst i länder där federationen driver biståndsprojekt, har ITF högt anseende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    24 augusti, 2017

    Namnet förpliktar Lars, tänker närmast på min gamle vän "Panama-Lasse".....
    bli bara lika bra... det räcker! Turken

  2. Gerhard Wendt:
    24 augusti, 2017

    Grattis Lasse !! Nu är det väl också på tiden att Förbundet ber om ursäkt offentligt för vad förra Förbundsledningen utsatte dig för innan kongressen!

  3. Gert christensen:
    24 augusti, 2017

    Härligt Lasse. Grattis till dig men framför allt till ITF som får dra nytta ditt skickliga fackliga arbete. Lycka till och må väl.

  4. Bengt Johansson:
    23 augusti, 2017

    Grattis till nya jobbet. Roligt att de tror på dig och lycka till Bengt Östra Ljungby

  5. Anders Berg:
    23 augusti, 2017

    Det var inte särskilt oväntat att Lars fick ett sådant erbjudande. Han gjorde ett mycket bra jobb som internationellt ansvarig i förbundet. Viktigt att han fortfarande finns med i den fackliga kampen. Jag önskar Lars lycka till i sin nya position.

  6. Sven-Åke:
    23 augusti, 2017

    Då blir det väl en ny fin lägenhet i Londons överklasskvarter. Och topplön.Tjänstemännen i ITF lever på en nivå som är så skild från de filipinska sjömännen att det bara är helt sjukt.

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

På väg upp för arbete ombord. Bulkfartyget St. Oswald har lagt till i Uddevalla hamn med malmlast. Följande vecka lastas hon med spannmål.

Schysta villkor till sjöss tryggas i hamn

ITF-inspektörer. Lotsens listor, löneslippar, matsalar och proviant – Transports Göran Larsson går igenom ordningen och talar med besättningen, ser hur länge de arbetat ombord. På bulkfartyget St. Oswald en solig junidag i Uddevalla hamn ter sig sjömanslivet ljust. Men det är långt ifrån en självklarhet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!