Lars Lindgren vill göra kollektivavtal till lag
”Facken har tappat kontrollen över lönebildningen.” Transports ordförande Lars Lindgren anser att det behövs en lag som allmängiltigförklarar avtalen i branscher där läget är kritiskt. Han konstaterar i en debattartikel i Dagens Nyheter att tusentals företag i Sverige saknar kollektivavtal eller låter bli att tillämpa dem. Anställda tvingas i vissa branscher att välja mellan arbetslöshet och löner långt under avtalens nivå.
”Situationen är djupt oroande”, skriver han och ger exempel från Transports områden:
”Den felaktiga utvecklingen är tydligast inom delar av åkeribranschen och taxi. I åkerinäringen har ett stort antal dragbilar från i första hand öststaterna bedrivit en så omfattande inrikestrafik att priserna på fjärrtransporter har sjunkit till en nivå där det inte längre går att betala avtalsenliga löner. Följden har blivit att svenska chaufförer blir av med jobben och ersätts med utländsk arbetskraft i svenska fordon.
I taxi bäddade den stora avregleringen under 1990-talet för en så kaotisk överetablering att det inte längre blev möjligt att tillämpa traditionella kollektivavtal. De företag som försökte, slogs ut.”
Han konstaterar att liknande tendenser finns inom exempelvis fastighetsskötsel, restaurangnäring, handel, byggverksamhet och jordbruk.
Lindgrens slutsats blir att lagstiftningen bör ändras. Att lönerna i kollektivavtalet upphöjs till lag i branscher där lönedumpning och illojal konkurrens råder. Detta skulle bli en garant för anständiga löner och rimliga konkurrensvillkor, skriver han.