1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close
1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

LO och Svenskt Näringsliv nattmanglar och politikerna gör utspel. Debatten går het om förändringar i lagen om anställningsskydd (las). Det är för svårt för företag att säga upp folk, menar förändringsivrarna. Fel, lagen har redan ändrats steg för steg och det har blivit alldeles för lätt, kontrar facket. Transportarbetaren ringde upp några fackligt engagerade för att höra hur de resonerar.

 

Mats Borgenstrand är klubbordförande och huvudskyddsombud på det amerikanska distributionsbolaget UPS i Jönköping. Några las-förhandlingar har han inte suttit i på sju, åtta år, av sina totalt 25.

– Vid den senaste förhandlingen ville företaget säga upp fem chaufförer, men inte följa turordningen. Transports lokala ombudsman var med och till slut kom både fack, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund överens om att alla chaufförer fick vara kvar. Förslaget var inte riktigt genomtänkt, sa ledningen.

Mats Borgenstrand berättar om en kollega, som bolaget försökt göra sig av med i ett och ett halvt år på grund av sen ankomst, att han inte kommer till arbetet i uniform och har struntat i att köra ut paket.

– Jag gick och väntade på att bli kallad till las-förhandlingar, men så kom chauffören och sa att han jobbade sin sista dag. Han hade sagt upp sig själv.

Föraren var inte Transportmedlem och Mats Borgenstrand har inte forskat vidare i saken. Men eftersom det så uppenbart handlade om misskötsel anser Borgenstrand att en uppsägning hade varit befogad.

En uppluckring av las gynnar inte arbetarna för fem öre, menar han.

– Att hyvla ner heltider till deltider och fylla på med timanställningar är också värdelöst. Tillsvidareanställningar på heltid borde gälla. Som tur är använder sig inte UPS av hyvling, i alla fall inte i Jönköping. Du går in på provanställning i ett halvår och sen blir du fast anställd, om du är kvar.

– I klubbstyrelsen välkomnar vi alla nyanställda och rekommenderar dem att gå med i Transport, säger Mats Borgenstrand.

Ledningen har bett att få en lista på vilka som är medlemmar, men han har sagt nej. Borgenstrand befarar att medlemmar skulle missgynnas. Han tar upp ett annat fall, där UPS kontaktade facket för att prata om en chaufför som försov sig.

– Transports Jönköpingsavdelning sa att de inte kunde företräda föraren eftersom han inte var medlem. Dagen efter var han uppsagd. Med nya regler kanske det hade räckt med en enda sen ankomst, befarar Borgenstrand.

Han oroar sig för kommande riksdagsval eftersom alltför få sätter sig in i de förändringar av las, som nu diskuteras. Budskapet till politikerna är:

– Ge fan i las, ni ska inte försämra vår trygghet!

LO får uppmaningen att inte ge efter, så att det blir för lätta att sparka folk.

– Vägrar politikerna och Svenskt Näringsliv att lyssna är det nog dags att utlysa en generalstrejk, som på 80-talet när allt stod stilla. LO får ta en rond till och visa att vi har makt! Frågan är så oerhört viktig, säger Mats Borgenstrand.

 

Rikard Larsson var klubbordförande på Gate Gourmet vid Arlanda innan han blev uppsagd, tillsammans med samtliga kollegor i klubbstyrelsen, på grund av en omorganisation. Han håller inte med om att det är knepigt för arbetsgivaren att göra sig av med anställda.

– Min erfarenhet säger att det är ganska lätt. Att jag jobbat på Gate gourmet i tio år spelade ju ingen roll.

Börjar vi ”modernisera” las är han rädd att man öppnar en dammlucka och att fler försämringar följer.

– Las skulle snarare behöva förstärkas. LO:s förhandlare måste lösa det här på något vis så att regeringspartierna inte bara drar igenom en ny lag, rätt upp och ner. Då blir det ju ännu värre.

 

På TPL Postnords lager i Jönköping finns både behovs- och visstidsanställda, förklarar huvudskyddsombudet och vice klubbordföranden Håkan Jansson.

– Det är både bra och dåligt med tanke på att vi har stora arbetstoppar vid säsong, från februari-mars till slutet av september. Då behöver vi ha in extrapersonal.

Fast anställning är givetvis starkt, resonerar Håkan Jansson:

– Men om företaget i stället skulle ta in en massa tillsvidareanställda vid högsäsong. Och sedan säga upp dem på grund av arbetsbrist vid lågsäsong vore det ju inte heller så lyckat. Jag är kluven i frågan.

Först in sist ut, har fungerat jättebra på lagret, anser Håkan Jansson.

– Vi har inte haft någon las-förhandling på många år. Jag tycker att lagen fungerar i dag, särskilt som den var gjord från början. Det är bara det att företagarna inte använder den på rätt sätt.

Håkan Jansson tror att politiker och arbetsgivare är ute efter att ”desarmera den fackliga styrkan”.

– Risken är att fackligt engagerade ryker om las försvagas, säger han.

 

Åkerichauffören Johan Stålhand är både skyddsombud, arbetsplatsombud och försäkringsrådgivare.

– På mitt åkeri är vi fast anställda allihop. Att luckra upp las skulle vara en fruktansvärd förändring, ett stort steg tillbaka för arbetsrätten. Och det gäller alla, inte bara oss kollektivare.

Johan Stålhand ser framför sig ett försämrat arbetsklimat och en utbredd rädsla om anställningsskyddet försämras.

– Hur ska vi kunna höja vår stämma, ”sparka på” vd:n, som vår nuvarande vill, och påtala saker som behöver förbättras? Vi kan ju få en ny vd som tycker att jag, som facklig representant, är obekväm och gör sig av med mig.

Johan Stålhand kör fisk och coronan har lett till att godsmängden minskat. En förhandling om att varsla en anställd väntar. Företaget sköter sig när det gäller att utreda möjliga omplaceringar före varsel. Men i det här fallet finns inget annat jobb, uppger han.

Ytterligare undantag från turordningsregler och att utöka dem från små till större företag är Johan Stålhand emot.

– Vi har lättat tillräckligt på undantagen. Det gjordes ju i förra omgången. Ett undantag från turordningen skulle räcka. Arbetsgivare har sex månaders provanställning på sig att se om någon missköter sig. Borde de inte klara det?

Krav på kompetensutveckling välkomnar han däremot.

– Från dag ett ska du vidareutveckla din personal.

Okunskapen om vad som är på väg att ske är skrämmande, anser Johan Stålhand.

– Vi kan behöva gå utanför ramarna och ta till stridsåtgärder, någon form av strejk för att få regering och riksdag att förstå att det här vill vi inte ha. Det får inte bli så att företag kan sparka folk för en bagatell eller för att man inte gillar någon. Då börjar vi närma oss USA.

– Inte bara Transport utan vi allihop behöver gå ut, mangrant, och protestera., tycker Johan Stålhand.

 

Viktor Andersson är lastare och ordförande på Transports flygavdelning.

– Las behöver förstärkas. Osäkra anställningsformer som allmän visstid hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. De får gärna försvinna!

Han beskriver de senaste förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv som ”konstgjorda” och genomförda under hot.

– Det är lika bra att de föll samman. Las behöver förbättras för arbetarna, inte arbetsgivarna. Det är inte svårt att göra sig av med folk i dag. Min förhoppning är att det blir en valfråga. Då får Socialdemokraterna bekänna färg och de som vill ändra las förklara varför det är så viktigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!