1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close
1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

LO och Svenskt Näringsliv nattmanglar och politikerna gör utspel. Debatten går het om förändringar i lagen om anställningsskydd (las). Det är för svårt för företag att säga upp folk, menar förändringsivrarna. Fel, lagen har redan ändrats steg för steg och det har blivit alldeles för lätt, kontrar facket. Transportarbetaren ringde upp några fackligt engagerade för att höra hur de resonerar.

 

Mats Borgenstrand är klubbordförande och huvudskyddsombud på det amerikanska distributionsbolaget UPS i Jönköping. Några las-förhandlingar har han inte suttit i på sju, åtta år, av sina totalt 25.

– Vid den senaste förhandlingen ville företaget säga upp fem chaufförer, men inte följa turordningen. Transports lokala ombudsman var med och till slut kom både fack, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund överens om att alla chaufförer fick vara kvar. Förslaget var inte riktigt genomtänkt, sa ledningen.

Mats Borgenstrand berättar om en kollega, som bolaget försökt göra sig av med i ett och ett halvt år på grund av sen ankomst, att han inte kommer till arbetet i uniform och har struntat i att köra ut paket.

– Jag gick och väntade på att bli kallad till las-förhandlingar, men så kom chauffören och sa att han jobbade sin sista dag. Han hade sagt upp sig själv.

Föraren var inte Transportmedlem och Mats Borgenstrand har inte forskat vidare i saken. Men eftersom det så uppenbart handlade om misskötsel anser Borgenstrand att en uppsägning hade varit befogad.

En uppluckring av las gynnar inte arbetarna för fem öre, menar han.

– Att hyvla ner heltider till deltider och fylla på med timanställningar är också värdelöst. Tillsvidareanställningar på heltid borde gälla. Som tur är använder sig inte UPS av hyvling, i alla fall inte i Jönköping. Du går in på provanställning i ett halvår och sen blir du fast anställd, om du är kvar.

– I klubbstyrelsen välkomnar vi alla nyanställda och rekommenderar dem att gå med i Transport, säger Mats Borgenstrand.

Ledningen har bett att få en lista på vilka som är medlemmar, men han har sagt nej. Borgenstrand befarar att medlemmar skulle missgynnas. Han tar upp ett annat fall, där UPS kontaktade facket för att prata om en chaufför som försov sig.

– Transports Jönköpingsavdelning sa att de inte kunde företräda föraren eftersom han inte var medlem. Dagen efter var han uppsagd. Med nya regler kanske det hade räckt med en enda sen ankomst, befarar Borgenstrand.

Han oroar sig för kommande riksdagsval eftersom alltför få sätter sig in i de förändringar av las, som nu diskuteras. Budskapet till politikerna är:

– Ge fan i las, ni ska inte försämra vår trygghet!

LO får uppmaningen att inte ge efter, så att det blir för lätta att sparka folk.

– Vägrar politikerna och Svenskt Näringsliv att lyssna är det nog dags att utlysa en generalstrejk, som på 80-talet när allt stod stilla. LO får ta en rond till och visa att vi har makt! Frågan är så oerhört viktig, säger Mats Borgenstrand.

 

Rikard Larsson var klubbordförande på Gate Gourmet vid Arlanda innan han blev uppsagd, tillsammans med samtliga kollegor i klubbstyrelsen, på grund av en omorganisation. Han håller inte med om att det är knepigt för arbetsgivaren att göra sig av med anställda.

– Min erfarenhet säger att det är ganska lätt. Att jag jobbat på Gate gourmet i tio år spelade ju ingen roll.

Börjar vi ”modernisera” las är han rädd att man öppnar en dammlucka och att fler försämringar följer.

– Las skulle snarare behöva förstärkas. LO:s förhandlare måste lösa det här på något vis så att regeringspartierna inte bara drar igenom en ny lag, rätt upp och ner. Då blir det ju ännu värre.

 

På TPL Postnords lager i Jönköping finns både behovs- och visstidsanställda, förklarar huvudskyddsombudet och vice klubbordföranden Håkan Jansson.

– Det är både bra och dåligt med tanke på att vi har stora arbetstoppar vid säsong, från februari-mars till slutet av september. Då behöver vi ha in extrapersonal.

Fast anställning är givetvis starkt, resonerar Håkan Jansson:

– Men om företaget i stället skulle ta in en massa tillsvidareanställda vid högsäsong. Och sedan säga upp dem på grund av arbetsbrist vid lågsäsong vore det ju inte heller så lyckat. Jag är kluven i frågan.

Först in sist ut, har fungerat jättebra på lagret, anser Håkan Jansson.

– Vi har inte haft någon las-förhandling på många år. Jag tycker att lagen fungerar i dag, särskilt som den var gjord från början. Det är bara det att företagarna inte använder den på rätt sätt.

Håkan Jansson tror att politiker och arbetsgivare är ute efter att ”desarmera den fackliga styrkan”.

– Risken är att fackligt engagerade ryker om las försvagas, säger han.

 

Åkerichauffören Johan Stålhand är både skyddsombud, arbetsplatsombud och försäkringsrådgivare.

– På mitt åkeri är vi fast anställda allihop. Att luckra upp las skulle vara en fruktansvärd förändring, ett stort steg tillbaka för arbetsrätten. Och det gäller alla, inte bara oss kollektivare.

Johan Stålhand ser framför sig ett försämrat arbetsklimat och en utbredd rädsla om anställningsskyddet försämras.

– Hur ska vi kunna höja vår stämma, ”sparka på” vd:n, som vår nuvarande vill, och påtala saker som behöver förbättras? Vi kan ju få en ny vd som tycker att jag, som facklig representant, är obekväm och gör sig av med mig.

Johan Stålhand kör fisk och coronan har lett till att godsmängden minskat. En förhandling om att varsla en anställd väntar. Företaget sköter sig när det gäller att utreda möjliga omplaceringar före varsel. Men i det här fallet finns inget annat jobb, uppger han.

Ytterligare undantag från turordningsregler och att utöka dem från små till större företag är Johan Stålhand emot.

– Vi har lättat tillräckligt på undantagen. Det gjordes ju i förra omgången. Ett undantag från turordningen skulle räcka. Arbetsgivare har sex månaders provanställning på sig att se om någon missköter sig. Borde de inte klara det?

Krav på kompetensutveckling välkomnar han däremot.

– Från dag ett ska du vidareutveckla din personal.

Okunskapen om vad som är på väg att ske är skrämmande, anser Johan Stålhand.

– Vi kan behöva gå utanför ramarna och ta till stridsåtgärder, någon form av strejk för att få regering och riksdag att förstå att det här vill vi inte ha. Det får inte bli så att företag kan sparka folk för en bagatell eller för att man inte gillar någon. Då börjar vi närma oss USA.

– Inte bara Transport utan vi allihop behöver gå ut, mangrant, och protestera., tycker Johan Stålhand.

 

Viktor Andersson är lastare och ordförande på Transports flygavdelning.

– Las behöver förstärkas. Osäkra anställningsformer som allmän visstid hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. De får gärna försvinna!

Han beskriver de senaste förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv som ”konstgjorda” och genomförda under hot.

– Det är lika bra att de föll samman. Las behöver förbättras för arbetarna, inte arbetsgivarna. Det är inte svårt att göra sig av med folk i dag. Min förhoppning är att det blir en valfråga. Då får Socialdemokraterna bekänna färg och de som vill ändra las förklara varför det är så viktigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.