1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close
1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

LO och Svenskt Näringsliv nattmanglar och politikerna gör utspel. Debatten går het om förändringar i lagen om anställningsskydd (las). Det är för svårt för företag att säga upp folk, menar förändringsivrarna. Fel, lagen har redan ändrats steg för steg och det har blivit alldeles för lätt, kontrar facket. Transportarbetaren ringde upp några fackligt engagerade för att höra hur de resonerar.

 

Mats Borgenstrand är klubbordförande och huvudskyddsombud på det amerikanska distributionsbolaget UPS i Jönköping. Några las-förhandlingar har han inte suttit i på sju, åtta år, av sina totalt 25.

– Vid den senaste förhandlingen ville företaget säga upp fem chaufförer, men inte följa turordningen. Transports lokala ombudsman var med och till slut kom både fack, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund överens om att alla chaufförer fick vara kvar. Förslaget var inte riktigt genomtänkt, sa ledningen.

Mats Borgenstrand berättar om en kollega, som bolaget försökt göra sig av med i ett och ett halvt år på grund av sen ankomst, att han inte kommer till arbetet i uniform och har struntat i att köra ut paket.

– Jag gick och väntade på att bli kallad till las-förhandlingar, men så kom chauffören och sa att han jobbade sin sista dag. Han hade sagt upp sig själv.

Föraren var inte Transportmedlem och Mats Borgenstrand har inte forskat vidare i saken. Men eftersom det så uppenbart handlade om misskötsel anser Borgenstrand att en uppsägning hade varit befogad.

En uppluckring av las gynnar inte arbetarna för fem öre, menar han.

– Att hyvla ner heltider till deltider och fylla på med timanställningar är också värdelöst. Tillsvidareanställningar på heltid borde gälla. Som tur är använder sig inte UPS av hyvling, i alla fall inte i Jönköping. Du går in på provanställning i ett halvår och sen blir du fast anställd, om du är kvar.

– I klubbstyrelsen välkomnar vi alla nyanställda och rekommenderar dem att gå med i Transport, säger Mats Borgenstrand.

Ledningen har bett att få en lista på vilka som är medlemmar, men han har sagt nej. Borgenstrand befarar att medlemmar skulle missgynnas. Han tar upp ett annat fall, där UPS kontaktade facket för att prata om en chaufför som försov sig.

– Transports Jönköpingsavdelning sa att de inte kunde företräda föraren eftersom han inte var medlem. Dagen efter var han uppsagd. Med nya regler kanske det hade räckt med en enda sen ankomst, befarar Borgenstrand.

Han oroar sig för kommande riksdagsval eftersom alltför få sätter sig in i de förändringar av las, som nu diskuteras. Budskapet till politikerna är:

– Ge fan i las, ni ska inte försämra vår trygghet!

LO får uppmaningen att inte ge efter, så att det blir för lätta att sparka folk.

– Vägrar politikerna och Svenskt Näringsliv att lyssna är det nog dags att utlysa en generalstrejk, som på 80-talet när allt stod stilla. LO får ta en rond till och visa att vi har makt! Frågan är så oerhört viktig, säger Mats Borgenstrand.

 

Rikard Larsson var klubbordförande på Gate Gourmet vid Arlanda innan han blev uppsagd, tillsammans med samtliga kollegor i klubbstyrelsen, på grund av en omorganisation. Han håller inte med om att det är knepigt för arbetsgivaren att göra sig av med anställda.

– Min erfarenhet säger att det är ganska lätt. Att jag jobbat på Gate gourmet i tio år spelade ju ingen roll.

Börjar vi ”modernisera” las är han rädd att man öppnar en dammlucka och att fler försämringar följer.

– Las skulle snarare behöva förstärkas. LO:s förhandlare måste lösa det här på något vis så att regeringspartierna inte bara drar igenom en ny lag, rätt upp och ner. Då blir det ju ännu värre.

 

På TPL Postnords lager i Jönköping finns både behovs- och visstidsanställda, förklarar huvudskyddsombudet och vice klubbordföranden Håkan Jansson.

– Det är både bra och dåligt med tanke på att vi har stora arbetstoppar vid säsong, från februari-mars till slutet av september. Då behöver vi ha in extrapersonal.

Fast anställning är givetvis starkt, resonerar Håkan Jansson:

– Men om företaget i stället skulle ta in en massa tillsvidareanställda vid högsäsong. Och sedan säga upp dem på grund av arbetsbrist vid lågsäsong vore det ju inte heller så lyckat. Jag är kluven i frågan.

Först in sist ut, har fungerat jättebra på lagret, anser Håkan Jansson.

– Vi har inte haft någon las-förhandling på många år. Jag tycker att lagen fungerar i dag, särskilt som den var gjord från början. Det är bara det att företagarna inte använder den på rätt sätt.

Håkan Jansson tror att politiker och arbetsgivare är ute efter att ”desarmera den fackliga styrkan”.

– Risken är att fackligt engagerade ryker om las försvagas, säger han.

 

Åkerichauffören Johan Stålhand är både skyddsombud, arbetsplatsombud och försäkringsrådgivare.

– På mitt åkeri är vi fast anställda allihop. Att luckra upp las skulle vara en fruktansvärd förändring, ett stort steg tillbaka för arbetsrätten. Och det gäller alla, inte bara oss kollektivare.

Johan Stålhand ser framför sig ett försämrat arbetsklimat och en utbredd rädsla om anställningsskyddet försämras.

– Hur ska vi kunna höja vår stämma, ”sparka på” vd:n, som vår nuvarande vill, och påtala saker som behöver förbättras? Vi kan ju få en ny vd som tycker att jag, som facklig representant, är obekväm och gör sig av med mig.

Johan Stålhand kör fisk och coronan har lett till att godsmängden minskat. En förhandling om att varsla en anställd väntar. Företaget sköter sig när det gäller att utreda möjliga omplaceringar före varsel. Men i det här fallet finns inget annat jobb, uppger han.

Ytterligare undantag från turordningsregler och att utöka dem från små till större företag är Johan Stålhand emot.

– Vi har lättat tillräckligt på undantagen. Det gjordes ju i förra omgången. Ett undantag från turordningen skulle räcka. Arbetsgivare har sex månaders provanställning på sig att se om någon missköter sig. Borde de inte klara det?

Krav på kompetensutveckling välkomnar han däremot.

– Från dag ett ska du vidareutveckla din personal.

Okunskapen om vad som är på väg att ske är skrämmande, anser Johan Stålhand.

– Vi kan behöva gå utanför ramarna och ta till stridsåtgärder, någon form av strejk för att få regering och riksdag att förstå att det här vill vi inte ha. Det får inte bli så att företag kan sparka folk för en bagatell eller för att man inte gillar någon. Då börjar vi närma oss USA.

– Inte bara Transport utan vi allihop behöver gå ut, mangrant, och protestera., tycker Johan Stålhand.

 

Viktor Andersson är lastare och ordförande på Transports flygavdelning.

– Las behöver förstärkas. Osäkra anställningsformer som allmän visstid hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. De får gärna försvinna!

Han beskriver de senaste förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv som ”konstgjorda” och genomförda under hot.

– Det är lika bra att de föll samman. Las behöver förbättras för arbetarna, inte arbetsgivarna. Det är inte svårt att göra sig av med folk i dag. Min förhoppning är att det blir en valfråga. Då får Socialdemokraterna bekänna färg och de som vill ändra las förklara varför det är så viktigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.