Ledare

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

I Sverige är det lätt för arbetsgivarna att anställa. Och lika lätt att säga upp, om företaget vill minska verksamheten. Det spelar ingen roll om lönsamheten är god och efterfrågan urstark, vill en åkare dra ner så är det fritt fram att sälja fordon och säga upp chaufförer.

Det är en medveten svensk politik som i decennier bidragit till nyföretagande och en god tillväxt. Priset som arbetsgivarna fått betala för flexibiliteten är ett visst mått av anställningstrygghet, som regleras i just las.

Las kan liknas vid en pall som vilar på tre ben. Själva sitsen består av ”saklig grund”. Det krävs saklig grund för att arbetsgivaren ska kunna säga upp personal. Arbetsbrist utgör sådan grund.

De tre benen under sitsen hänger ihop och är alla lika viktiga för att pallen inte ska välta. Det handlar om:

  • Tillsvidareanställning som ska vara huvudregel på arbetsmarknaden. Alla former av visstid och påhugg innebär ju att jobbet automatiskt upphör och anställningstryggheten försvinner.
  • Turordningsreglerna. Arbetsgivaren bestämmer fritt när anställda ska sägas upp. Men inte vilka. Huvudprincipen är sist-in-först-ut.
  • Återanställningsrätten. Nyligen uppsagd personal har företräde när arbetsgivaren behöver ta in mer folk igen. Utan den bestämmelsen skulle ju åkaren lätt kunna sparka obekväma förare och ersätta dem med andra.

Det flesta inser säkert att pallen redan är ranglig. Inte minst på grund av floran av visstidsanställningar som fått enormt genomslag på arbetsmarknaden. Det har aldrig varit lättare än nu att plocka in personal på lösa boliner.

Facket går också ofta med på avsteg från turordningsreglerna, för att rädda kvar nyckelpersoner åt arbetsgivaren. Återanställningsrätten kan rundas genom att företaget hyr in ny personal kort efter att uppsägningar gjorts.

Mats Glavå, docent i arbetsrätt, har ingående granskat anställningsskyddet. Han anser att pallen är vinglig, men att den fortfarande går att sitta på.

Glavå hävdar att mycket av kritiken som riktas mot las bygger på myter. Att lagen hindrar företag från att anställa eller behålla nyckelpersoner, stämmer helt enkelt inte.

Inför årets val har alla borgerliga partier, plus Sverigedemokraterna, gått ut med att las måste luckras upp. Längst går Centern som vill avskaffa turordningsreglerna helt i företag med upp till 50 anställda.

I mina ögon är det extremt illavarslande. En stor del av Transports medlemmar jobbar i företag med färre än 50 anställda. För dem skulle tryggheten kraftigt urholkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.