Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Arbetsmarknadens parter är eniga om att förhandlingarna var bra och nådde långt. Men att man inte nådde ända fram. Därmed har hotet om lagstiftning blivit akut.

– Det har varit en tuff med konstruktiv förhandling, tyvärr nådde vi inte hela vägen fram denna gång, säger Susanna Gideonsson, i ett pressmeddelande från LO.

– Vårt viktigaste mål med förhandlingen var att öka tryggheten för våra medlemmar. Det handlar framförallt om att begränsa de otrygga anställningarna, som spridit sig som en farsot, och öka möjligheterna för omställning.

Men LO ger inte upp. Enligt Gideonsson kommer organisationen att använda ”alla till buds stående medel för att lyckas”.

Stort hot

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har kallat förändringarna i las, och lagstadgade minimilöner, ”det största hotet den svenska modellen utsatts för.”.

Även arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv ser en partsöverenskommelse som den bästa lösningen. Inte ny lagstiftning.

– Vi kom mycket långt men vi kom inte hela vägen, sa Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till TT i natt.

Han var först med att kommentera att parterna misslyckats med att komma fram till en överenskommelse.  Mattias Dahl ville dock inte peka på någon enskild faktor, utan menar att det var helheten som avgjorde.

LO är desto tydligare: Las-utredningen stjälpte försöken.

– Utredningens förslag låg som en blöt filt över förhandlingarna, säger Susanna Gideonsson i pressmeddelandet från LO.

LO-ordförande fortsätter:

– Ytterst är det Centerpartiet och Liberalerna som kraschade denna förhandling genom att driva igenom las-utredningen. Nu ska vi se till att stoppa utredningens förslag. Våra medlemmar behöver mer, inte mindre trygghet.

Mer tid

Las-utredningen riskerar nu att bli lag. Det enligt avtal mellan regeringen och samarbetspartierna.  Men både Vänsterpartiet och Kristdemokraterna hotar med att fälla regeringen, utifrån olika aspekter. Miljöpartiet gick tidigt i morse ut med att partiet vill ge parterna mer tid att förhandla.

Under torsdagsförmiddagen öppnade Annie Lööf (C) för att ge parterna lite mer tid:

– Är det så att parterna begär mer tid, så stänger vi inte dörren för det. men det handlar om ett tidsutrymme på ett antal dagar eller veckor innan remisstiden för utredningen löper ut, säger Annie Lööf till Sveriges Radio Ekot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.