Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo
Close
Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt.
Close

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

”De har skjutit sönder tryggheten i anställningen”, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Å ena sidan ska fler undantas från turordningsreglerna vid uppsägningar, det ska bli billigare att säga upp anställda och arbetsgivarna ska inte längre behöva betala lön under en pågående tvist om uppsägning.

Å andra sidan finns en ny typ av studiestöd till vuxna som arbetat hos samma arbetsgivare i åtta år.

– Det ger individen en möjlighet att vidareutbilda sig senare i livet med upp till 80 procent av lönen upp till löner på cirka 25 000 kronor i månaden, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen och en av arkitekterna bakom överenskommelsen.

–  Och det gäller även de som har en visstidsanställning, projektanställning eller jobbar deltid.

”Stärka kompetens utan lån”

Omställningsstudiestödet innehåller ett nytt statligt studiestöd med en bidragsdel och en lånedel samt ett kompletterande kollektivavtalat stöd för lönedelar över 25 000 kronor.

– Det kompletterande kollektivavtalade stödet som arbetsgivarna kollektivt finansierar genom avgifter till omställningsorganisationen får stå för gör det möjligt för stora grupper på arbetsmarknaden att stärka sin kompetens när det behövs. Och det utan att behöva ta lån eller förlora större delen av sin inkomst, säger Martin Wästfeldt.

Transport kritiskt

Transport är ett av de förbund som är starkt kritiska till överenskommelsen och har valt att än så länge inte ansluta sig till den.

Överenskommelsen är verkligen anpassad till tjänstemän och akademiker, anser Maja Nygren, utredare på Transport:

– Det finns helt enkelt inte så många russin att plocka ur kakan. Försämringarna i turordningslistan drabbar Transport hårt med många små arbetsplatser och då vi verkar i en bransch med brist på arbetskraft är inte omställning högst prioriterat. Våra medlemmar prioriterar bra arbetsvillkor och trygghet i jobbet.

– Dessutom är det som presenterats som bra förändringar, som till exempel stopp för hyvling av arbetstiden, dispositivt. Det vill säga att de kan försämras till arbetsgivarnas fördel utan större besvär, säger Maja Nygren.

Tommy Wreeth, Transports ordförande:

– De har ju sålt ut tryggheten och vi har sagt ett tydligt nej och i dagsläget finns inget som ändrar det. Det som är bra i avtalet motsvarar långt ifrån försämringarna.

– Hela överenskommelsen är ju en metallkonstruktion som heter duga, säger han och syftar på IF Metall.

Utbildning inte högst prio

Transport var tidigt ute och fått in rätt till utbildning i jobbet i kollektivavtalen. Och med en brist på 5 000 förare om året är inte utbildning högst prioriterat på Transports agenda.

– Våra medlemmar jobbar inte på Volvo eller Bofors, där omställning i arbetslivet kanske är vanligare och behovet av utbildning är större.

– För att vi ska ansluta oss till avtalet krävs att vi får till förändringar i kollektivavtalet som stärker våra medlemmars trygghet i jobbet, säger Tommy Wreeth.

Transport har, liksom de flesta LO-förbund, ett avtal som sträcker sig till sista mars 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johnny Grönberg:
    25 februari, 2022

    Jag delar helt Tommys uppfattning, detta är ett steg tillbaka till 1960 års arbetsmarknad. Vi som är tillräckligt gamla har upplevt en arbetsmarknad med godtyckliga avskedanden och uppsägningar där arbetsgivarna dikterade reglerna. Därför kämpade vi på alla sätt för att få till stånd en Lag om anställningsskydd. För mig var det det största framsteget arbetarrörelsen åstadkommit.
    Ända sedan 1974 har arbetsgivarna med alla medel försökt upphäva lagen, vilket visar hur viktig lagen är för arbetstagarna. Glöm inte att all lagstiftning på arbetsmarknaden är skyddslagstiftning för att skydda de anställda.
    Det gör ont när nu en socialdemokratisk regering efter nästan 50 år, tar bort skyddet för de anställda vilket inte ens de borgerliga regeringarna lyckades med helt.

    Johnny Grönberg f.d. förbundsordförande

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.