Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo
Close
Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt.
Close

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

”De har skjutit sönder tryggheten i anställningen”, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Å ena sidan ska fler undantas från turordningsreglerna vid uppsägningar, det ska bli billigare att säga upp anställda och arbetsgivarna ska inte längre behöva betala lön under en pågående tvist om uppsägning.

Å andra sidan finns en ny typ av studiestöd till vuxna som arbetat hos samma arbetsgivare i åtta år.

– Det ger individen en möjlighet att vidareutbilda sig senare i livet med upp till 80 procent av lönen upp till löner på cirka 25 000 kronor i månaden, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen och en av arkitekterna bakom överenskommelsen.

–  Och det gäller även de som har en visstidsanställning, projektanställning eller jobbar deltid.

”Stärka kompetens utan lån”

Omställningsstudiestödet innehåller ett nytt statligt studiestöd med en bidragsdel och en lånedel samt ett kompletterande kollektivavtalat stöd för lönedelar över 25 000 kronor.

– Det kompletterande kollektivavtalade stödet som arbetsgivarna kollektivt finansierar genom avgifter till omställningsorganisationen får stå för gör det möjligt för stora grupper på arbetsmarknaden att stärka sin kompetens när det behövs. Och det utan att behöva ta lån eller förlora större delen av sin inkomst, säger Martin Wästfeldt.

Transport kritiskt

Transport är ett av de förbund som är starkt kritiska till överenskommelsen och har valt att än så länge inte ansluta sig till den.

Överenskommelsen är verkligen anpassad till tjänstemän och akademiker, anser Maja Nygren, utredare på Transport:

– Det finns helt enkelt inte så många russin att plocka ur kakan. Försämringarna i turordningslistan drabbar Transport hårt med många små arbetsplatser och då vi verkar i en bransch med brist på arbetskraft är inte omställning högst prioriterat. Våra medlemmar prioriterar bra arbetsvillkor och trygghet i jobbet.

– Dessutom är det som presenterats som bra förändringar, som till exempel stopp för hyvling av arbetstiden, dispositivt. Det vill säga att de kan försämras till arbetsgivarnas fördel utan större besvär, säger Maja Nygren.

Tommy Wreeth, Transports ordförande:

– De har ju sålt ut tryggheten och vi har sagt ett tydligt nej och i dagsläget finns inget som ändrar det. Det som är bra i avtalet motsvarar långt ifrån försämringarna.

– Hela överenskommelsen är ju en metallkonstruktion som heter duga, säger han och syftar på IF Metall.

Utbildning inte högst prio

Transport var tidigt ute och fått in rätt till utbildning i jobbet i kollektivavtalen. Och med en brist på 5 000 förare om året är inte utbildning högst prioriterat på Transports agenda.

– Våra medlemmar jobbar inte på Volvo eller Bofors, där omställning i arbetslivet kanske är vanligare och behovet av utbildning är större.

– För att vi ska ansluta oss till avtalet krävs att vi får till förändringar i kollektivavtalet som stärker våra medlemmars trygghet i jobbet, säger Tommy Wreeth.

Transport har, liksom de flesta LO-förbund, ett avtal som sträcker sig till sista mars 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johnny Grönberg:
    25 februari, 2022

    Jag delar helt Tommys uppfattning, detta är ett steg tillbaka till 1960 års arbetsmarknad. Vi som är tillräckligt gamla har upplevt en arbetsmarknad med godtyckliga avskedanden och uppsägningar där arbetsgivarna dikterade reglerna. Därför kämpade vi på alla sätt för att få till stånd en Lag om anställningsskydd. För mig var det det största framsteget arbetarrörelsen åstadkommit.
    Ända sedan 1974 har arbetsgivarna med alla medel försökt upphäva lagen, vilket visar hur viktig lagen är för arbetstagarna. Glöm inte att all lagstiftning på arbetsmarknaden är skyddslagstiftning för att skydda de anställda.
    Det gör ont när nu en socialdemokratisk regering efter nästan 50 år, tar bort skyddet för de anställda vilket inte ens de borgerliga regeringarna lyckades med helt.

    Johnny Grönberg f.d. förbundsordförande

Lästips:

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.