Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo
Close
Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt.
Close

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

”De har skjutit sönder tryggheten i anställningen”, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Å ena sidan ska fler undantas från turordningsreglerna vid uppsägningar, det ska bli billigare att säga upp anställda och arbetsgivarna ska inte längre behöva betala lön under en pågående tvist om uppsägning.

Å andra sidan finns en ny typ av studiestöd till vuxna som arbetat hos samma arbetsgivare i åtta år.

– Det ger individen en möjlighet att vidareutbilda sig senare i livet med upp till 80 procent av lönen upp till löner på cirka 25 000 kronor i månaden, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen och en av arkitekterna bakom överenskommelsen.

–  Och det gäller även de som har en visstidsanställning, projektanställning eller jobbar deltid.

”Stärka kompetens utan lån”

Omställningsstudiestödet innehåller ett nytt statligt studiestöd med en bidragsdel och en lånedel samt ett kompletterande kollektivavtalat stöd för lönedelar över 25 000 kronor.

– Det kompletterande kollektivavtalade stödet som arbetsgivarna kollektivt finansierar genom avgifter till omställningsorganisationen får stå för gör det möjligt för stora grupper på arbetsmarknaden att stärka sin kompetens när det behövs. Och det utan att behöva ta lån eller förlora större delen av sin inkomst, säger Martin Wästfeldt.

Transport kritiskt

Transport är ett av de förbund som är starkt kritiska till överenskommelsen och har valt att än så länge inte ansluta sig till den.

Överenskommelsen är verkligen anpassad till tjänstemän och akademiker, anser Maja Nygren, utredare på Transport:

– Det finns helt enkelt inte så många russin att plocka ur kakan. Försämringarna i turordningslistan drabbar Transport hårt med många små arbetsplatser och då vi verkar i en bransch med brist på arbetskraft är inte omställning högst prioriterat. Våra medlemmar prioriterar bra arbetsvillkor och trygghet i jobbet.

– Dessutom är det som presenterats som bra förändringar, som till exempel stopp för hyvling av arbetstiden, dispositivt. Det vill säga att de kan försämras till arbetsgivarnas fördel utan större besvär, säger Maja Nygren.

Tommy Wreeth, Transports ordförande:

– De har ju sålt ut tryggheten och vi har sagt ett tydligt nej och i dagsläget finns inget som ändrar det. Det som är bra i avtalet motsvarar långt ifrån försämringarna.

– Hela överenskommelsen är ju en metallkonstruktion som heter duga, säger han och syftar på IF Metall.

Utbildning inte högst prio

Transport var tidigt ute och fått in rätt till utbildning i jobbet i kollektivavtalen. Och med en brist på 5 000 förare om året är inte utbildning högst prioriterat på Transports agenda.

– Våra medlemmar jobbar inte på Volvo eller Bofors, där omställning i arbetslivet kanske är vanligare och behovet av utbildning är större.

– För att vi ska ansluta oss till avtalet krävs att vi får till förändringar i kollektivavtalet som stärker våra medlemmars trygghet i jobbet, säger Tommy Wreeth.

Transport har, liksom de flesta LO-förbund, ett avtal som sträcker sig till sista mars 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johnny Grönberg:
    25 februari, 2022

    Jag delar helt Tommys uppfattning, detta är ett steg tillbaka till 1960 års arbetsmarknad. Vi som är tillräckligt gamla har upplevt en arbetsmarknad med godtyckliga avskedanden och uppsägningar där arbetsgivarna dikterade reglerna. Därför kämpade vi på alla sätt för att få till stånd en Lag om anställningsskydd. För mig var det det största framsteget arbetarrörelsen åstadkommit.
    Ända sedan 1974 har arbetsgivarna med alla medel försökt upphäva lagen, vilket visar hur viktig lagen är för arbetstagarna. Glöm inte att all lagstiftning på arbetsmarknaden är skyddslagstiftning för att skydda de anställda.
    Det gör ont när nu en socialdemokratisk regering efter nästan 50 år, tar bort skyddet för de anställda vilket inte ens de borgerliga regeringarna lyckades med helt.

    Johnny Grönberg f.d. förbundsordförande

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.