Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Redan för några veckor sedan lämnade APM ett förslag på de 25 första som skulle få lämna sina anställningar på hamnen. I den upptäckte Transport ett antal fel. Några hade fått för kort uppsägningstid, andra för lång. De hamnarbetare som fått för lång uppsägningstid får behålla den och de för korta uppsägningstiderna har rättats till. Dessutom tickar uppsägningstiden ner från 31 juli i stället för det datum när den första listan första listan släpptes.

– Det har varit lite så där med hanteringen från det här bolaget. Efter förhandlingarna har man konstaterat fel efter fel efter fel. De har inte fått med rätt anställningstid och därför fått fel uppsägningstid både på plus och minus, säger Patrik Östbjerg, ordförande för Transports hamnavdelning 2.

Som det ser ut nu ska de uppsagda jobba fram till den dag uppsägningstiden går ut, alltså inte arbetsbefrias som ibland sker vid nedskärningar.

– Jag tror att det krävs lite mer organisationsförändring om de ska klara av allt när hamnarbetarna har lämnat. Innan de gjort det kommer de att behöva alla, säger Patrik Östbjerg.

Återanställningsrätt

De uppsagda kommer att få återanställningsrätt, om de själva vill ha det. Det innebär att när det behövs extra personal kallas de uppsagda in i stället för det som på Göteborgs hamn kallas blixt.

– Så fort det blir något ledigt ska de med återanställningsrätt gå före blixt. Går de då ner och gör ett påhugg inom nio månader skjuter de återanställningsrätten framåt nio månader till. Så de uppsagda kan ha återanställningsrätt ganska länge, säger Patrik Östbjerg.

Patrik Östbjerg beskriver stämningen på hamnen som orolig.

– Speciellt för de yngre som förlorar jobbet, då mår man ju inte speciellt bra, säger han och fortsätter:

– Det har blivit mycket bättre mellan medlemmarna i Transport och Hamnarbetarförbundet. Sen ska vi inte rikta aggressionerna mot varandra. Jag kan ha åsikter om Hamnarbetarförbundet. men jag får ju se till att jag engagerar mig i motparten i stället.

Bakgrunden

Det var den 20 juni som APM la sitt varsel om att säga upp sammanlagt 160 personer vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att 68 av dem är hamnarbetare. Bakgrunden till varslet är att APM tappat kunder på grund av konflikten mellan arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet hade vidtagit stridsåtgärder, svaret från arbetsgivaren blev lockout. I praktiken innebar det att APM minskade hamnens kapacitet, konsekvensen blev att flera kunder letade sig till andra hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.