Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.
Close
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.
Close
Las & rätt

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Socialdemokraterna var tydliga med att det bästa vore om arbetsmarknadens parter kom överens. Men i april 2019 tillsattes också en utredning om hur arbetsrätten bättre kan anpassas till dagens arbetsmarknad.

Redan innan enmansutredaren, justitierådet Gustaf Toijer, la fram sina förslag, i juni förra året, hade läckta delar av utredningen väckt skarp kritik från arbetarrörelsen. Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, kallade förslaget ”en krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”.

– Den sätter hela tryggheten på spel, särskilt i våra branscher där det finns så många små företag. Svenska Transportarbetareförbundet kan inte ta ansvar för en helt idiotisk punkt i januariavtalet. Och det som stod där om att balansen mellan parterna ska upprätthållas var inte vatten värt, sa Tommy Wreeth i samband med att Toijerutredningen presenterades.

Kritiken gällde nämligen också att förändringarna så ensidigt gynnade arbetsgivarparten. Särskilt för arbetare på mindre företag innebar förslaget att turordningsreglerna helt sattes ur spel, enligt utredningens förslag.

Även arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) var missnöjd och sa att hon hoppades att arbetsmarknadens parter kunde komma fram till en bättre lösning.

Så skedde också, men utan LO.

Tjänstemannaorganisationen PTK och Svenskt Näringsliv slöt ett avtal men ett enigt LO förkastade förslaget i dess helhet i slutet av oktober. Trots förhandlingar in i det sista var det omöjligt att nå en uppgörelse.

När två av förbunden, IF Metall och Kommunal, någon månad senare hoppade på uppgörelsen väckte det mycket kritik. Inte minst på grund av att förhandlingarna skett utan vetskap hos de andra förbunden inom LO.

Men regeringen går nu vidare med den ”stympade” partsuppgörelsen. Den så kallade Toijerutredningen är förpassad till arkivet.

Lagen ska utifrån överenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv, PTK, IF Metall och Kommunal förändras när det gäller anställningsskydd och statliga satsningar på nya omställningsmöjligheter. Andra delar ska regleras i avtal mellan arbetsmarknadens parter.

Utredningarna ska presenteras senast i mitten av maj.

Valter Åman. Pressbild: Digitala museet/Nordiska
Valter Åman. Pressbild: Digitala museet/Nordiska

Anställningsskydd – en kort historik

Arbetsrätt. En sammanhållen lagstiftning för arbetsrätt kom först till 1974 och blev känd som Åmanlagarna.

Fackföreningsmannen och politikern Valter Åman var ordförande i de utredningar som formade lagen – av näringslivet skälld som beställningsverk från Socialdemokraterna. Och inledningsvis mött med viss misstro även från fackligt håll.

Tidigare hade ingen enskild lag samlat regler för anställningsförhållanden. Det var spritt på olika slags stadgar och författningar, och gällde bara vissa yrkesgrupper. Juridiskt hade anställningsförhållandena främst reglerats genom överenskommelser mellan arbetsmarknadens parter, samt genom rättspraxis.

I vissa fall fanns det lagstiftning, bland annat mot uppsägning på grund av fackföreningstillhörighet (1936), graviditet (1939) samt fackligt arbete som skyddsombud (1949). Men på det hela taget gällde att arbetsgivaren hade möjlighet att anställa och avskeda arbetare efter eget tycke, så som det var formulerat i Svenska Arbetsgivareföreningens, SAF:s, stadgar från 1905, i den ökända paragraf 32.

Den nuvarande lagen antogs 1982. Lagen reglerar anställningsförhållanden mellan arbetstagare och arbetsgivare, bland annat när det rör anställning, uppsägning och avskedande. Alla anställda omfattas av lagen, med undantag av personer i företagsledande ställning.

Las är tvingande, men kan inskränkas genom kollektivavtal, fördelaktiga för arbetstagaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.